hecuba Skrevet 21. september 2005 #61 Skrevet 21. september 2005 Er også enig i at psykiatri er nokså meningsløst, slik det praktiseres i dag. ← Bare minner om forskjellen på psykologi og psykiatri. Psykiatrien se på psyken i sammenheng med medisinering osv. Er jo ikke noe nytt at man bruker medisiner til å kontrollere kjemiske ubalanser i hjernen osv for bla personer mer ADHD og epilepsi. Men sier meg enig i at psykologipraksisen har et langt stykke igjen.
Gjest synseren Skrevet 21. september 2005 #62 Skrevet 21. september 2005 Til hovedinnlegget: Jeg tror ikke på ondskap, da dette forutsetter absolutte regler for hva som er "riktig" og "galt". Hvorvidt en handling oppfattes som "god" eller "ond" kommer helt an på hvem, hvordan og hvorfor. ← Ondskap er ondskap og alle vil oppfatte det som det.
Bønna Skrevet 21. september 2005 #63 Skrevet 21. september 2005 Men i tillegg er de fleste av oss utstyrt med en fri vilje, og kan overstyre en del av de andre faktorene. ← Dette høres ut som mytologi i mine ører. Fri vilje er ikke forenenlig med den observerbare virkeligheten.
Blomsterenka Skrevet 22. september 2005 #64 Skrevet 22. september 2005 Ondskap i seg selv er sjelden bevisst. Når vi feks tenker om en som er kreftsjuk, stakkar henne, hun vil dø, da bruker vi "ondskapen" ubevisst. Tankekraften er stor. Den omhandler også oss selv. Vi blir det vi tenker osv. En venninne av meg hadde som nyttårsforsett å bli millionær. Hun ble det. Forsikringspremien var stor. Men hun mistet for mye til at det kunne oppveie. Heldigvis er hun tøff. Så hun klarer seg bra. Det verste jeg vet er negative tanker. Negativitet er det samme som fordømmelse. OM man velger dømme seg selv eller andre nedenom og hjem, så er sjansen stor for at det skjer. Alt dette er ubevisst.
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. september 2005 #65 Skrevet 22. september 2005 Dette høres ut som mytologi i mine ører. Fri vilje er ikke forenenlig med den observerbare virkeligheten. ← Og jeg synes dine observasjoner høres ut som sosialistisk vissvass, som er uforenelig med min virkelighet. Men, siden jeg tror på hvert enkeltindivids frie vilje, så er det egentlig helt greit for meg at vi oppfatter verden på hver vår måte, og jeg har ikke noe behov for å overbevise deg om å se det annerledes.
Bønna Skrevet 22. september 2005 #66 Skrevet 22. september 2005 Men, siden jeg tror på hvert enkeltindivids frie vilje, ← Det er akkurat det, du tror. Dette er et mytologisk ankepunkt mot mine argumenter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. september 2005 #67 Skrevet 22. september 2005 Det er akkurat det, du tror. Dette er et mytologisk ankepunkt mot mine argumenter. ← Og iom at du ikke har kommet med noen overbevisende argumenter for ditt syn, behandler jeg det som en trosforskjell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå