Gå til innhold

Ondskap.

Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
:ler: ja, det hadde kanskje vært litt over kanten...

DLF er faktisk en god kandidat i så måte. Men på den annen side fikk de bare to hundre stemmer i valget.

Endret av Bønna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DLF ja - der har du gutta som har vaska seg... jeg var inne på hjemmesiden deres for noen måneder siden, og er fremdeles -----------> :overrasket:

Skrevet
DLF ja - der har du gutta som har vaska seg... jeg var inne på hjemmesiden deres for noen måneder siden, og er fremdeles -----------> :overrasket:

Jepp. Kommer de til makta vet jeg iallfall hva jeg vil gjøre. Pol Pot, her kommer jeg!

Skrevet

Hehe, de hadde ikke blitt sittende så lenge før folk hadde fått et annet syn på realitetene som ville følge i kjølvannet av politikken deres.

Jeg håper stadig at Carl skal komme til makt jeg, for at de som synes han er så megakul skal se at alt han sier kanskje ikke lar seg gjennomføre, og at han kanskje ikke nødvendigvis vil gjennomføre det han snakker om heller...

Og nå er jo Carl I en snill mann i forhold til DLFguttene

Skrevet
Jeg håper stadig at Carl skal komme til makt jeg, for at de som synes han er så megakul skal se at alt han sier kanskje ikke lar seg gjennomføre, og at han kanskje ikke nødvendigvis vil gjennomføre det han snakker om heller...

Jeg for min del synes at venstresiden er ganske inkompetent som ikke klarer å håndtere Kong Carl. Men nå er vi langt ute på siden av debatten her.

Skrevet

uuupps.. det var ondskap vi diskuterte ja...

der ser man, men sånn er det jo, det ene ordet tar det andre, man får ideer og tanker om andre ting og sidespor, og så tar tråden seg en tur helt på egen hånd...

Skrevet

Jeg mener det er ren og skjær ondskap det jeg har opplevd på bygda.

Gjest Homer Simpson
Skrevet (endret)
Ikke nødvendigvis. Jeg har full forståelse for arabere som ønsker å kræsje fly i amerikanske skyskrapere.

Innlegget er slett pga personangrep. Remyline Moderator

Endret av Remyline
Gjest Homer Simpson
Skrevet
Fanatismen lenge leve.

Det tviler jeg ikke på at du mener. Du har farlige holdninger, det er det ingen tvil om.

Skrevet
Det tviler jeg ikke på at du mener. Du har farlige holdninger, det er det ingen tvil om.

Fortell!

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Den rasismen du viser over amerikanere og vestlige er skremmende. Jada, Bush har drept mange, og jeg forsvarer ikke det heller.

Skrevet
Den rasismen du viser over amerikanere og vestlige er skremmende. Jada, Bush har drept mange, og jeg forsvarer ikke det heller.

Nå, jeg trodde du siktet til mitt syn på innvandring, jeg.

Skrevet (endret)

For øvrig hater jeg ikke amerikanere og vesten. Tvert i mot. Men jeg hater dypt og inderlig det amerikanske liberalistiske systemet. Det gjør jeg.

Hva er det forresten som er så rasistisk med forståelse for at araberne er rimelig forbanna på Usa, og velger å gå til motangrep med dødelige midler?

Jeg vet ikke om det er rasistisk, men det er iallfall rimelig idiotisk å tro at vesten kan holde på sånn som de har gjort i Midt-Østen i over et århundre, uten at folket som bor der forsøker å ta igjen.

Du forventer tydeligvis den totale underkastelse fra muslimenes side, men jeg har faktisk respekt for at de ikke lar seg pille på nesa. Usa og vesten har ingenting i Midt-Østen å gjøre.

Endret av Bønna
Skrevet

Jeg mener ikke at ondskap et knyttet til bestemte religioner eller gjerninger. Ondskap er noe som er menneskeskapt, og noe alle mennesker er i stad til å skape. Enten fordi man tar del i noe som der og da ser tilsynelatende uskyldig ut(som mobbing eller oppslutning i grupper/gjenger med ekstremistiske holdninger) eller fordi man gir f*** i andre så lenge en selv får viljen sin eller fordi man lar seg styre av hat og sjalusi.

Antar at poenget mitt er at ondskap ikke er noe som ligger å lusker i bestemte gjerninger og hendelser, men i mennesket selv. DU kan være så rasistisk du bare vil, men du MÅ ikke utdøve det på noen måte. Man kan være muslim og hate vesten, men man MÅ ikke styrte et fly inn i de forbaskede tårna(var andre på tråden som nevnte dette). Man kan mislike en person på skolen/jobben, men man MÅ ikke baktale/mobbe vedkommende. Man kan trenge penger, men man MÅ ikke rane en bank. Man kan ha blitt mishandlet som barn, men man må ikke gjenta dette mønsteret mot andre når man vokser opp.

Ondskap finnes i alle i større eller mindre former. Det er kun ved å være bevisst på dette at man kan lære å ta kontroll over dette. De fleste mennesker er i stand til å styre sine handlinger, og de fleste mennesker har empati. Dersom fler brukte disse egenskapene, ville verden antagelig vært et bedre sted å leve.

Jeg vet selv at jeg har anlegg for å bli en skikkelig drittsekk(hvertfall mot enkelte personer som selv ikke har vært helt vennlige mot meg), men det er mitt valg å legge det bak meg fremfor å ta med meg et balltre og banke vedkommende.

Fikk et nytt syn på ondskap etter jeg begynte å lese bøker av Bjørneboe. Anbefaler det for folk som er interessert i å lære mer om de forskjellige variantene av ondskap som lurer i mennesket.

Skrevet
De fleste mennesker er i stand til å styre sine handlinger

Jeg mener at slik individualisering av ondskap, eller andre menneskelige fenomener for den saks skyld, ikke er et særlig fruktbart utgangspunkt. Da havner man raskt i den situasjonen at man overser hjernens vesen.

Skrevet
Jeg mener at slik individualisering av ondskap, eller andre menneskelige fenomener for den saks skyld, ikke er et særlig fruktbart utgangspunkt. Da havner man raskt i den situasjonen at man overser hjernens vesen.

Jeg tolker dette svaret på veldig mange måter, så det ble litt vanskelig å vite helt hva jeg skal svare til dette.. Men jeg mener at alle er i stand til å utføre såkalte "Onde handlinger" og at hvorvidt folk ser på det som ondskap er individuelt utifra ens egen oppfatning. Jeg tror også at mange grusomme handliger kunne vært unngått dersom man var mer bevisst på seg selv.

Skrevet
Jeg tolker dette svaret på veldig mange måter, så det ble litt vanskelig å vite helt hva jeg skal svare til dette..

Du kan tolke det dit hen at ideen om fri vilje er liberalsitisk eventyrfortelling. Terrenget stemmer nemlig ikke overens med liberalistenes ideologiske kart.

Jeg tror også at mange grusomme handliger kunne vært unngått dersom man var mer bevisst på seg selv.

Det mener jeg som sagt er et lite fruktbart utgangspunkt i forhold til ondskap, da det som sagt gjør at man lett havner i en situasjon der man overseer hjernes vesen.

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Ja noe sånt ville jo ha hindret planene dine med å bli sosialistisk diktator.

Skrevet
Du kan tolke det dit hen at ideen om fri vilje er liberalsitisk eventyrfortelling. Terrenget stemmer nemlig ikke overens med liberalistenes ideologiske kart.

Det mener jeg som sagt er et lite fruktbart utgangspunkt i forhold til ondskap, da det som sagt gjør at man lett havner i en situasjon der man overseer hjernes vesen.

Mener du da at fri vilje ikke eksisterer.. Uansett tror jeg ikke vi deler samme syn på menneskets psyke. Har vært interessert i psykologi/psykiatri i mange mange år og har planer om å utdanne meg innen dette, så hvis du har noen forskning til å backe opp dette med, vil jeg gjerne se det. :) Kunne vært interessant.

Og, ja, jeg vet også at noen personer får diagnosen psykopat, og at disse ikke eier empati og derfor ikke føler normalt handlings mønster. Men også her diskuteres det hvorvidt ikke dette har kommet av ting man tidligere opplevd(mishandling osv), og om ikke da det er en utvikling som gradvis skjer(og vedkommende skulle hatt muligheten til å stoppe det).

Vi har også personer med kjemiske ubalanser ihjernen eller som i sjokktilstander gjør noe galt. Men hvis du ser dette i sammenheng med antall "onde handlinger som blir utført i verden, faller flertallet av utdøverne under kategorien av mennesker med "normal" psyke.

Skrevet
Ja noe sånt ville jo ha hindret planene dine med å bli sosialistisk diktator.

Å overse hjernens vesen vil forpurre en hver plan av samfunnsmessig karakter. Dessuten har jeg ikke tenkt å bli diktator. Jeg ønsker å demokratisere samfunnsøkonomien. Du derimot ønsker åpenbart enten å herske eller å bli hersket over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...