Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2005 #1 Skrevet 17. september 2005 Hva er ondskap? Det er mange folk her på forumet og mange meninger. Jeg ser folk beskylde hverandre for ondskap. Men hva er ondt? Et det ondskap å ønske å fordele godene? Eller er det ondskap at noen ikke skal ha noen goder? Jeg skjønner ikke helt hva en del av dere mener er ondsakp. :klø:
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2005 #2 Skrevet 17. september 2005 For å svare selv. For meg er det ondskap å ønske andre mennesker vondt.
Gjest lillelou Skrevet 17. september 2005 #3 Skrevet 17. september 2005 Å gjøre besvisste valg, der man vet reultatet av valget vil påføre mennesker lidelse mener jeg er ondskap (f eks naziztiske leger og forskeres eksperimenter med jøder og andre "untermenschen" under 2.verdenskrig).
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #4 Skrevet 17. september 2005 For enkelte her virker det som folk som er uenige med dem automatisk blir onde, lettere forstyrret osv.
Gjest synseren Skrevet 17. september 2005 #5 Skrevet 17. september 2005 Å gjøre noe med overlegg som går ut over uskyldige mennesker er ondskap. Ja til en verden hvor alle lever i fred og harmoni med hverandre! :rosasmil:
Gjest LoisLane Skrevet 17. september 2005 #6 Skrevet 17. september 2005 Det er meg en gåte hvorfor folk er onde mot hverandre. Det plager meg, virkelig!
Pølsa Skrevet 17. september 2005 #7 Skrevet 17. september 2005 Å kjøre en bil med en 200 kilos bombe inn i en uskyldig folkemengde, og så detonere den, det er ONDSKAP. Å ta tusenvis av uskyldige barn som gisler, for så å drepe dem en etter en er ondskap. Å fly et stappfullt fly inn i en skyskraper, for så å drepe flere tusen uskyldige mennesker er ondskap. Jeg, personlig mener at en viss religion står bak fryktelig mye ondskap her i verden.
Bønna Skrevet 17. september 2005 #8 Skrevet 17. september 2005 Nei. Om du står med en kniv på strupen min og jeg klarer å få armen din unna og armen din blir skadet. Da er det legitimt. Men at jeg ønsker deg vondt betyr jo at jeg bevisst vil deg vondt allerede før vi har havnet i en situasjon der jeg må gjøre deg vondt. ← Hvis noen ønsker å ta fra deg ditt livsgrunnlag, vil de jo stå med kniven mot strupen din, i overført betydning. Hvilket innebærer at du har litt bedre tid til å tenke deg om. Altså at du ønsker vedkommende vondt tilbake. Dette er legitimt selvforsvar, om enn ikke i juridisk forstand, på samme grunnlag som det er legitimt å drepe en eller flere mennesker som aktivt søker å drepe deg der og da. Altså er det legitimt selvforsvar å ønske enn annen vondt, forutsatt at vedkommende åpenbart ønsker deg vondt. Hva angår ondskap så strides vel de lærde om det virkelig eksisterer. Jeg vil si at ondskap ikke finnes. Ideen om ondskap er mest en genetisk mekanisme som er ment å gi menneskeheten som sådan større overlevelsesevne. Vi er utstyrt med empati, fordi det gir oss større overlevelsesevne som art dersom vi tar vare på hverandre. Atypisk oppførsel som strider mot empatiinstinktet vil således bli oppfatt som ondt.
Bønna Skrevet 17. september 2005 #9 Skrevet 17. september 2005 Å kjøre en bil med en 200 kilos bombe inn i en uskyldig folkemengde, og så detonere den, det er ONDSKAP. ← Ikke nødvendigvis. Jeg har full forståelse for arabere som ønsker å kræsje fly i amerikanske skyskrapere.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #10 Skrevet 17. september 2005 Ikke nødvendigvis. Jeg har full forståelse for arabere som ønsker å kræsje fly i amerikanske skyskrapere. ← Er det ikke en smule ondt å ta livet av x-tusen uskyldige for å fremme et synspunkt?
Bønna Skrevet 17. september 2005 #11 Skrevet 17. september 2005 Å gjøre besvisste valg, der man vet reultatet av valget vil påføre mennesker lidelse mener jeg er ondskap (f eks naziztiske leger og forskeres eksperimenter med jøder og andre "untermenschen" under 2.verdenskrig). ← Hvilket også vil innebefatte liberalister. De vet, eller burde vite, at konsekvensen av deres system vil påføre andre mennesker unødvendig lidelse, og da er de onde per definisjon.
Gjest LoisLane Skrevet 17. september 2005 #12 Skrevet 17. september 2005 Bare for å nevne det: Utallige onde gjerninger er blitt utført i kristendommens navn også.
Bønna Skrevet 17. september 2005 #13 Skrevet 17. september 2005 Er det ikke en smule ondt å ta livet av x-tusen uskyldige for å fremme et synspunkt? ← Det spørs hva synspunktet er. Hvis synspunktet er: Vi er lei av at amerikanerne dreper våre barn, kvinner og menn, så synes jeg det er legitimt å gå til motangrep med dødelige midler. Noe annet ville vært den totale underkastelse.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #14 Skrevet 17. september 2005 Skjønner hva du sier, men de uskyldige som blir drept i en sånn aksjon er like uskyldige som de som ble drept i landet til de som stod bak - det er noe som heter at en urett ikke urettferdiggjør en annen... eller noe sånt
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #15 Skrevet 17. september 2005 Hvilket også vil innebefatte liberalister. De vet, eller burde vite, at konsekvensen av deres system vil påføre andre mennesker unødvendig lidelse, og da er de onde per definisjon. ← Det tror jeg ikke det helt forstår, Bønna, eller vil ikke forstå. De tar jo utgangspunkt i at alle er ressurssterke og alle stiller likt, og så er det opp til hver enkelt å gjøre noe ut av mulighetene de har...Og de som ikke er ressurssterke er rett og slett late, og da kan de bare ha det så godt.
Bønna Skrevet 17. september 2005 #16 Skrevet 17. september 2005 Skjønner hva du sier, men de uskyldige som blir drept i en sånn aksjon er like uskyldige som de som ble drept i landet til de som stod bak - det er noe som heter at en urett ikke urettferdiggjør en annen... eller noe sånt ← I krig blir det alltid drept uskyldige. Krig og dødelige motangrep kan likevel være legitimt. Den jevne amerikaner kan også sies å vær ansvarlig for sitt eget regime. Det som bekymrer meg er at Norge insisterer på å være en del av dette. La oss håpe den rødgrønne regjeringen trekker alt militært personell tilbake fra amerikansk tjeneste i Midt-Østen.
Bønna Skrevet 17. september 2005 #17 Skrevet 17. september 2005 Det tror jeg ikke det helt forstår, Bønna, eller vil ikke forstå. De tar jo utgangspunkt i at alle er ressurssterke og alle stiller likt, og så er det opp til hver enkelt å gjøre noe ut av mulighetene de har...Og de som ikke er ressurssterke er rett og slett late, og da kan de bare ha det så godt. ← Hvilket jo da er ondskap per aktuelle definisjon. Slikt jeg mener jeg det er legitimt å forsvare seg mot med vold. Liberalistene legitimerer regimer som det til Pol Pot.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #18 Skrevet 17. september 2005 Jeg er redd det er mange liberalister som ikke ser så langt som til den henvisningen du gjør til Pol Pot... De ser (her i landet) knapt utenfor sin egen lommebok...
Bønna Skrevet 17. september 2005 #19 Skrevet 17. september 2005 Jeg er redd det er mange liberalister som ikke ser så langt som til den henvisningen du gjør til Pol Pot... De ser (her i landet) knapt utenfor sin egen lommebok... ← Men når sant skal sies så finnes det jo ikke her i landet så mange liberalister av den typen vi snakker om. Ikke enda iallfall. Så intill videre ville det nok vært litt vel drøyt av de fattige å bombe Høyres landsmøte.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #20 Skrevet 17. september 2005 ja, det hadde kanskje vært litt over kanten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå