Gå til innhold

Yrker med god lønn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har enda ikke begynt å studere etter VGS (er 20 år), for jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.

Det viktigste er selvsagt at man finner noe man trives med, men en stabil og god lønn er også et kreterie for meg.

Hvilke yrker tjener man som oftest bra i? Det kommer jo an på hvor høyt oppe du står, men sånn generelt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesialist innen medisin, heismontør, luxus hore, sjømann(kost og losji dekket mens du jobber. ikke noe annet enn deg selv å bruke lønna på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Som innleggene over viser, ville det vært en fordel å vite hva du ønsker å jobbe med. Ikke yrke, men om det er med mennesker/uten mennesker (kontorrotte - revisor e.l.), med mennesker i profesjonell eller privat setting. Vil du jobbe lange dager med mye reising eller ha 8-16 arbeidstid mv.

Selv tjener jeg godt. Er økonomiutdannet og har mange års erfaring. I starten jobbet jeg massse masse og tjente dårlig. Nå jobber jeg 8timers dager og tjener bra. Må reise en del og det kan være belastende, men er moro også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss vanlige lønnsmottakere er det vel dessverre slik at det er en viss sammenheng mellom lønn og lengde på utdannelse, (ugunstig) arbeidstid og ansvar. Jeg er selv utdannet farmasøyt, og tjener bra (synes jeg selv, da :) ). De fleste jeg kjenner med samme utdannelse er også relativt fornøyde med lønn. (Unntaket er muligens de som tar doktorgrad; de tjener ikke så godt, men så får de jo en utdannelse med "på kjøpet" så det er vel ikke helt representativt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefertiti

Men alt dette forutsetter jo at du er rasende dyktig til det du utdanner deg til.

Du tjener ikke automatisk godt selvom du er noen av disse yrkene. + at du skal jo få deg en jobb og. Mange av disse yrkene kan det være fryktelig vanskelig å få seg jobb innen. Så jeg tror nok ikke jeg ville valgt utdanning ut fra hvor mye du kan tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange yrker innen olje er godt betalt har jeg inntrykk av.

Om dette er ute i felten (havet) så må man regne med lange skift og kanskje tungt fysisk arbeide. Noen uker på jobb, så hjemme noen uker. Ikke alle det passer for.

Selv er jeg siv.ing innen elektro/data. Kan ikke klage for å si det slik. Morsomt er det også. Men, som det er sagt tidligere: Det krever mye jobbing med studiene (bl.a mye matematikk) og det varer minst fem år før man får tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du liker å hva du vil. Du kan ikke velge et yrke bare etter lønna. De som tjener best har jobbet seg oppover, å for å klare det må du like det du driver med.

For å ta noen yrker som tjener dårlig i forhold til jobben de utfører så kan jeg nevne, sykepleier, hjelpepleier, butikk medarbeider. Bl.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo hva du liker å hva du vil. Du kan ikke velge et yrke bare etter lønna. De som tjener best har jobbet seg oppover, å for å klare det må du like det du driver med.

For å ta noen yrker som tjener dårlig i forhold til jobben de utfører så kan jeg nevne, sykepleier, hjelpepleier, butikk medarbeider. Bl.A.

Igjen: sykepleierne syter og klager... :roll::roll:

Sykepleiere har kun 3 års utdanning og de tjener rått i forhold til det: 280 000,- - 350 000,- avhengig av arbeidssted. Det er nøyaktig den samme lønnen som de med 6 års høyere profesjonsutdanning / hovedfag får, så hvorfor være sykepleier og klage?! :overrasket:

I forhold til den sammenlikningene fortjener vel ikke sykepleier-gruppen mer akkurat, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk veldig mye å si om du jobber i privat eller offentlig sektor. Privat sektor er meget godt betalt. Av og til det dobbelte, det gjelder i hvertfall noen ingeniør yrker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I privat sektor er ofte jurister og statsvitere en god del bedre betalt enn

ingeniører.

Sivilingeniører derimot, har gjerne konkurransedyktig lønn på linje med statsviterne og juristene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Igjen: sykepleierne syter og klager... :roll:  :roll:

Sykepleiere har kun 3 års utdanning og de tjener rått i forhold til det: 280 000,- - 350 000,- avhengig av arbeidssted. Det er nøyaktig den samme lønnen som de med 6 års høyere profesjonsutdanning / hovedfag får, så hvorfor være sykepleier og klage?!  :overrasket:

I forhold til den sammenlikningene fortjener vel ikke sykepleier-gruppen mer akkurat, nei.

Nå har jo sykepleiere en del ansvar som andre yrkesgrupper du nevner slipper å belemres med.

De har også endel ubekvem arbeidstid (mye av den "høye" lønna er helge-, kvelds- og natt-tillegg), samt en noe stressende hverdag enn f.eks en statsviter rent generelt.

Helse er også noe av det viktigste et menneske har, noe som også bør gjenspeiles i lønningene til dem som faktisk pleier og arbeider med syke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har kun 3 års utdanning og de tjener rått i forhold til det: 280 000,- - 350 000,- avhengig av arbeidssted.

Ja, for de summene du nevner er jo å tjene RÅTT. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Eiendomsmegler. (Bare tre aars utdanning. Men mye kveldsarbeid naar du er ferid utdannet)

Psykolog. (seks aars utdanning)

Roerlegger. (Kun to aar paa vgs og to aar laerlingetid)

Toemrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har kun 3 års utdanning og de tjener rått i forhold til det: 280 000,- - 350 000,- avhengig av arbeidssted. Det er nøyaktig den samme lønnen som de med 6 års høyere profesjonsutdanning / hovedfag får, så hvorfor være sykepleier og klage?!  :overrasket:

Ingeniører flest har også kun 3 års utdanning, og tjener lett mer enn 350 000 i året. Og dette uten å måtte kjempe så voldsomt for lønna. Sykepleiernes såkalte syting har gitt resultater, går du 5-10 år tilbake i tid var sykepleiernes lønninger skammelig lave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...