Actionjunkie Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #61 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Enig i mye her, bortsett fra det med at anestesisykepleier gjør de samme oppgavene med hver pasient. Vi har svært varierte oppgaver som nevnt tidligere i tråden, og det er heller ikke slik at en narkose er en narkose, selv om det kan se slik ut for utenforstående. En uke kan for eksempel se slik ut: Mandag: Sedasjon av barn som skal til planlagte prosedyrer, i samarbeid med anestesilege. Tirsdag: Dårlig Intensivpasient trenger akutt et stort inngrep. Dette varer hele dagen. Mye infusjoner, blodgasser etc. Vi er to anestesisykepleiere og anestesilege til stede mesteparten av tiden. Onsdag: Elektiv dagkirurgi, kanskje fem pasienter til kortere inngrep. Noen får narkose, andre kun sedasjon. Svært selvstendig arbeid. Torsdag: Akuttfunksjon. En del venting. En hjertestans og en traumepasient- selvsagt på team med anestesilege og andre yrkesgrupper. Fredag: Et litt større, elektivt inngrep på stabil pasient. Anestesilege er til stede ved innledning og vekking. Ferdig kl 13. Deretter kommer et akutttilfelle- et barn med blindtarmbetennelse. Siden det er et lite barn, er anestesilege til stede hele tiden. Anonymkode: b7c06...992 Så spennende det høres ut! Nå vet jeg ikke hvor du jobber, og om det kan sammenlignes med sykehuset jeg jobber, men har dere faste operasjonsavdelinger osv, eller rullerer alle mellom akuttfunksjon, planlagte operasjoner osv? Kan alle for eksempel rullere mellom operasjoner innen nevrokirurgi, akutt operasjon, ønh operasjoner, eller blir man ofte satt innen et fagområde? veldig knotete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #62 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Enig i mye her, bortsett fra det med at anestesisykepleier gjør de samme oppgavene med hver pasient. Vi har svært varierte oppgaver som nevnt tidligere i tråden, og det er heller ikke slik at en narkose er en narkose, selv om det kan se slik ut for utenforstående. En uke kan for eksempel se slik ut: Mandag: Sedasjon av barn som skal til planlagte prosedyrer, i samarbeid med anestesilege. Tirsdag: Dårlig Intensivpasient trenger akutt et stort inngrep. Dette varer hele dagen. Mye infusjoner, blodgasser etc. Vi er to anestesisykepleiere og anestesilege til stede mesteparten av tiden. Onsdag: Elektiv dagkirurgi, kanskje fem pasienter til kortere inngrep. Noen får narkose, andre kun sedasjon. Svært selvstendig arbeid. Torsdag: Akuttfunksjon. En del venting. En hjertestans og en traumepasient- selvsagt på team med anestesilege og andre yrkesgrupper. Fredag: Et litt større, elektivt inngrep på stabil pasient. Anestesilege er til stede ved innledning og vekking. Ferdig kl 13. Deretter kommer et akutttilfelle- et barn med blindtarmbetennelse. Siden det er et lite barn, er anestesilege til stede hele tiden. Anonymkode: b7c06...992 Så artig å lese om forskjellene. Vi står alene med stabile barn ( erfaren spl) bortsett fra ved innledning og vekking. Anonymkode: 2bb4d...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #63 Del Skrevet 29. juli 2021 Actionjunkie skrev (2 timer siden): Så spennende det høres ut! Nå vet jeg ikke hvor du jobber, og om det kan sammenlignes med sykehuset jeg jobber, men har dere faste operasjonsavdelinger osv, eller rullerer alle mellom akuttfunksjon, planlagte operasjoner osv? Kan alle for eksempel rullere mellom operasjoner innen nevrokirurgi, akutt operasjon, ønh operasjoner, eller blir man ofte satt innen et fagområde? veldig knotete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener😅 Jeg skjønner hva du mener😊 Det varierer på forskjellige sykehus. Noen steder hører du til en spesiell avdeling som kanskje for eksempel bare har ortopedi, på andre sykehus er alle anestesisykepleiere med på alle typer inngrep. Samt at noen sykehus har akuttfunksjon, mens andre primært har elektive pasienter. Anonymkode: b7c06...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Actionjunkie Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #64 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener😊 Det varierer på forskjellige sykehus. Noen steder hører du til en spesiell avdeling som kanskje for eksempel bare har ortopedi, på andre sykehus er alle anestesisykepleiere med på alle typer inngrep. Samt at noen sykehus har akuttfunksjon, mens andre primært har elektive pasienter. Anonymkode: b7c06...992 Takk for svar! Da får jeg undersøke hvordan det er her😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #65 Del Skrevet 29. juli 2021 Tjener alle spesialiseringer det samme? I USA er det jo masse betalt for anestesi. På utdanning.no har de alle spesialsykepleiere under et (med unntak av jordmødre). I tillegg er det vel greit å velge spesialisering som er attraktiv offshore? Er det uvanlig å ha flere spesialiseringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #66 Del Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (6 minutter siden): Tjener alle spesialiseringer det samme? I USA er det jo masse betalt for anestesi. På utdanning.no har de alle spesialsykepleiere under et (med unntak av jordmødre). I tillegg er det vel greit å velge spesialisering som er attraktiv offshore? Er det uvanlig å ha flere spesialiseringer? Såvidt jeg vet tjener alle sykepleiere med like lang videreutdanning og lik ansiennitet det samme, men kan selvsagt ta feil her. Anestesisykepleiere i USA tjener mye mer enn i Norge, men de har også en lengre videreutdanning og mye mer ansvar. Hvis man ønsker å jobbe offshore er det nok lurt å velge anestesi, men jeg har ikke satt meg inn i dette da jeg ikke er interessert i en slik jobb. Ikke helt uvanlig å ha to kliniske videreutdanninger, men det gir nok få fordeler karrieremessig sett. Pasienten og kolleger vil nok nyte godt av en dyktig spesialsykepleier med så mye utdanning. Ville i såfall valgt en klinisk videreutdanning og en mer administrativt/forskningsbasert rettet hvis jeg ønsket to videreutdanninger. Anonymkode: b7c06...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #67 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Såvidt jeg vet tjener alle sykepleiere med like lang videreutdanning og lik ansiennitet det samme, men kan selvsagt ta feil her. Anestesisykepleiere i USA tjener mye mer enn i Norge, men de har også en lengre videreutdanning og mye mer ansvar. Hvis man ønsker å jobbe offshore er det nok lurt å velge anestesi, men jeg har ikke satt meg inn i dette da jeg ikke er interessert i en slik jobb. Ikke helt uvanlig å ha to kliniske videreutdanninger, men det gir nok få fordeler karrieremessig sett. Pasienten og kolleger vil nok nyte godt av en dyktig spesialsykepleier med så mye utdanning. Ville i såfall valgt en klinisk videreutdanning og en mer administrativt/forskningsbasert rettet hvis jeg ønsket to videreutdanninger. Anonymkode: b7c06...992 De vil visst ha anestesi, akutt, eller intensiv. Men med avansert livreddningskursene til ambulansefolk og erfaring fra prehospitalt arbeid. Ville bachelor i sykepleie, og så rett på master i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvilkling på Oslomet mens man jobber, for så å spesialisere seg etter det samtidig som doktorgrad vært en effektiv karrierevei? De krever doktorgrad for anestesi i USA (etter 2025 mener jeg). Hvilken administrativ utdanning ønsker de? MBA? Noe tilfeldig ledelseutdanning? Master i ledelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #68 Del Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (1 time siden): De vil visst ha anestesi, akutt, eller intensiv. Men med avansert livreddningskursene til ambulansefolk og erfaring fra prehospitalt arbeid. Ville bachelor i sykepleie, og så rett på master i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvilkling på Oslomet mens man jobber, for så å spesialisere seg etter det samtidig som doktorgrad vært en effektiv karrierevei? De krever doktorgrad for anestesi i USA (etter 2025 mener jeg). Hvilken administrativ utdanning ønsker de? MBA? Noe tilfeldig ledelseutdanning? Master i ledelse? Hva er det du aller helst vil kobbe med? Husk at relevant klinisk praksis er minst like viktig for å få jobb som mye utdanning innen sykepleiefaget. Hvis du ikke har bachelor i sykepleie ennå, tror jeg at jeg ville fokusert på å få gode karakterer der først, og så to års obligatorisk klinisk praksis på sykehus etterpå. Du kan uansett ikke jobbe i USA med en norsk anestesisykepleierutdanning, de går mye mer i dybden enn oss. Men kult at du er ambisiøs! Anonymkode: b7c06...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #69 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det du aller helst vil kobbe med? Husk at relevant klinisk praksis er minst like viktig for å få jobb som mye utdanning innen sykepleiefaget. Hvis du ikke har bachelor i sykepleie ennå, tror jeg at jeg ville fokusert på å få gode karakterer der først, og så to års obligatorisk klinisk praksis på sykehus etterpå. Du kan uansett ikke jobbe i USA med en norsk anestesisykepleierutdanning, de går mye mer i dybden enn oss. Men kult at du er ambisiøs! Anonymkode: b7c06...992 Det kan man, men man må ta en del eksamener først, sånn som hvis en norsk lege vil jobbe i USA. Anonymkode: 2bb4d...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #70 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det du aller helst vil kobbe med? Husk at relevant klinisk praksis er minst like viktig for å få jobb som mye utdanning innen sykepleiefaget. Hvis du ikke har bachelor i sykepleie ennå, tror jeg at jeg ville fokusert på å få gode karakterer der først, og så to års obligatorisk klinisk praksis på sykehus etterpå. Du kan uansett ikke jobbe i USA med en norsk anestesisykepleierutdanning, de går mye mer i dybden enn oss. Men kult at du er ambisiøs! Anonymkode: b7c06...992 Aner ikke, jeg vil tjene penger og møte folk. Offshore ser ut til å kreve to til tre år prehospitalt. To år prehospitalt holder for å komme inn på anestesi. Når man spesialiserer seg i ansestesi kan man ta to år på sykehus for å få den delen også. Tenker bachelor i sykepleie; master på oslomet samtidig som to års praksis i ambulanse; master i anestesi, jobbe på sykehus, og skrive doktorgrad. Så kan man etter 9 år ha PHD, to mastre, og fem års erfaring. Da er jeg vel forhåpentligvis attraktiv i USA. Etter NCLEX og alt det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #71 Del Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (31 minutter siden): Aner ikke, jeg vil tjene penger og møte folk. Offshore ser ut til å kreve to til tre år prehospitalt. To år prehospitalt holder for å komme inn på anestesi. Når man spesialiserer seg i ansestesi kan man ta to år på sykehus for å få den delen også. Tenker bachelor i sykepleie; master på oslomet samtidig som to års praksis i ambulanse; master i anestesi, jobbe på sykehus, og skrive doktorgrad. Så kan man etter 9 år ha PHD, to mastre, og fem års erfaring. Da er jeg vel forhåpentligvis attraktiv i USA. Etter NCLEX og alt det der. Vet ikke om jeg misforstår men.. Du vil ikke klare å få to års erfaring på sykehus samtidig som du tar videreutdanning. Noen ekstravakter her og der, men du kan ikke ha full jobb samtidig som du tar videreutdanning. Til det er pensumet for stort og masse praksis. Anonymkode: 7af4e...038 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #72 Del Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (54 minutter siden): Aner ikke, jeg vil tjene penger og møte folk. Offshore ser ut til å kreve to til tre år prehospitalt. To år prehospitalt holder for å komme inn på anestesi. Når man spesialiserer seg i ansestesi kan man ta to år på sykehus for å få den delen også. Tenker bachelor i sykepleie; master på oslomet samtidig som to års praksis i ambulanse; master i anestesi, jobbe på sykehus, og skrive doktorgrad. Så kan man etter 9 år ha PHD, to mastre, og fem års erfaring. Da er jeg vel forhåpentligvis attraktiv i USA. Etter NCLEX og alt det der. Du klarer ikke jobbe 100% ved siden av spesialisering i anestesi, det er glemmesak. Du er heller ikke kvalifisert for å jobbe prehospitalt som sykepleier, så sjansen for å få relevant 100% jobb der i de to årene som kreves for å komme inn på videreutdanningen er urealistisk. Du kan heller ikke velge å skrive en PHD, du må søke som på en vanlig jobb, og så bli foretrukket forran andre. I tillegg må du ha fått toppkarakter på masteren og helst ha publisert noe. Realistisk forløp; bachelor sykepleie (3 år), relevant jobb 100% i 2 år, videreutdanning/master anestesi (2 år), jobbe som anestesisykepleier og søke PHD (kan ta flere år), gjøre PHD prosjektet (3-4 år) + ta med i betraktningen at du ikke kommer inn på videreutdanning/master eller får de jobbene du vil ha. Hva enn du vil skrive master i på oslomet i mellomtiden er ikke godt å si, men det er ofte en hel del obligatorisk oppmøte i et masterstudium, så du kan ikke jobbe fult ved siden av der heller. Anonymkode: 010a9...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #73 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du klarer ikke jobbe 100% ved siden av spesialisering i anestesi, det er glemmesak. Du er heller ikke kvalifisert for å jobbe prehospitalt som sykepleier, så sjansen for å få relevant 100% jobb der i de to årene som kreves for å komme inn på videreutdanningen er urealistisk. Du kan heller ikke velge å skrive en PHD, du må søke som på en vanlig jobb, og så bli foretrukket forran andre. I tillegg må du ha fått toppkarakter på masteren og helst ha publisert noe. Realistisk forløp; bachelor sykepleie (3 år), relevant jobb 100% i 2 år, videreutdanning/master anestesi (2 år), jobbe som anestesisykepleier og søke PHD (kan ta flere år), gjøre PHD prosjektet (3-4 år) + ta med i betraktningen at du ikke kommer inn på videreutdanning/master eller får de jobbene du vil ha. Hva enn du vil skrive master i på oslomet i mellomtiden er ikke godt å si, men det er ofte en hel del obligatorisk oppmøte i et masterstudium, så du kan ikke jobbe fult ved siden av der heller. Anonymkode: 010a9...e28 Du kan relativt billig ta PHTLS, AMLS og redningsteknisk kurs for å kvalifisere deg til prehospitalt, det kan du etter andre året er ferdig på sykepleierstudiet. Å få kode 160 krever 28 000 kroner, og ansettelse, men det er også gjennomførbart. Etter andre år med sykepleie tar jeg kode 160, og da vil jeg med førerkort i alle klasser være attraktiv til ambulansearbeid. Mange steder har turnus med uker av og på, slik at man får masse tid til å skrive master samtidig som man jobber fult. Man velger å søke pHd, det er ingen som tvinger deg. Selvsagt må man være en attraktiv søker. Å jobbe på kveld, eller natt med anestesi samtidig som man skriver pHd burde være gjenomførbart. 30 ukers praksis kan være noe utfordrende, men det må jo være mulig med litt kreativitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #74 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan man, men man må ta en del eksamener først, sånn som hvis en norsk lege vil jobbe i USA. Anonymkode: 2bb4d...d0b Nei, en amerikansk anestesisykepleierutdanning er på tre år, stiller krav til veldig mange flere kliniske timer enn en norsk, har mange flere tunge teorifag og ikke minst utfører de selvstendig prosedyrer innen regionalanestesi. Du får aldri godkjent en norsk anestesisykepleierutdanning i USA, den er på under halvparten av timene til en tilsvarende amerikansk utdanning. Anonymkode: b7c06...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #75 Del Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (10 minutter siden): Du kan relativt billig ta PHTLS, AMLS og redningsteknisk kurs for å kvalifisere deg til prehospitalt, det kan du etter andre året er ferdig på sykepleierstudiet. Å få kode 160 krever 28 000 kroner, og ansettelse, men det er også gjennomførbart. Etter andre år med sykepleie tar jeg kode 160, og da vil jeg med førerkort i alle klasser være attraktiv til ambulansearbeid. Mange steder har turnus med uker av og på, slik at man får masse tid til å skrive master samtidig som man jobber fult. Man velger å søke pHd, det er ingen som tvinger deg. Selvsagt må man være en attraktiv søker. Å jobbe på kveld, eller natt med anestesi samtidig som man skriver pHd burde være gjenomførbart. 30 ukers praksis kan være noe utfordrende, men det må jo være mulig med litt kreativitet. Hmm… det er skikkelig kult at du er ambisiøs. Men du kan også glemme å bare jobbe kveld/natt som nyutdannet anestesisykepleier, alle nyutdannede må gå mye dagvakter for å få mengdetreningen. Som jeg skrev litt lenger opp; du kommer ikke til å få godkjent anestesisykepleierutdanningen din i USA, i motsetning til en vanlig sykepleierutdanning. J Anonymkode: b7c06...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #76 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du klarer ikke jobbe 100% ved siden av spesialisering i anestesi, det er glemmesak. Du er heller ikke kvalifisert for å jobbe prehospitalt som sykepleier, så sjansen for å få relevant 100% jobb der i de to årene som kreves for å komme inn på videreutdanningen er urealistisk. Du kan heller ikke velge å skrive en PHD, du må søke som på en vanlig jobb, og så bli foretrukket forran andre. I tillegg må du ha fått toppkarakter på masteren og helst ha publisert noe. Realistisk forløp; bachelor sykepleie (3 år), relevant jobb 100% i 2 år, videreutdanning/master anestesi (2 år), jobbe som anestesisykepleier og søke PHD (kan ta flere år), gjøre PHD prosjektet (3-4 år) + ta med i betraktningen at du ikke kommer inn på videreutdanning/master eller får de jobbene du vil ha. Hva enn du vil skrive master i på oslomet i mellomtiden er ikke godt å si, men det er ofte en hel del obligatorisk oppmøte i et masterstudium, så du kan ikke jobbe fult ved siden av der heller. Anonymkode: 010a9...e28 Dette over her er realistisk mtp tidsbruk. Det løpet TS skisserer, hvor du tenker å kjøre master/fulltidsjobb og fulltidsjobb/PhD parallelt, er ikke det. Å ta PhD er i seg selv noe som for mange krever mye mer enn 37,5 timers arbeidsuke. Jeg har en PhD innen ca samme fagfelt selv (er ikke sykepleier), og jeg var en av de FÅ som ikke jobbet mer enn 37,5 timer i uka, med unntak av enkelte korte perioder (eksamen, rett før disputas, fikk review med kort frist). Å være stipendiat ER jobben din, du har ikke annen jobb ved siden av, med mindre du for eksempel har en stilling som er 50% klinisk arbeid/50% forskning (og da vil stipendiatperioden utvides tilsvarende). Unntaket er hvis man tar dr.philos. Det er meget krevende - man har da ingen kurs, ingen veiledning, ingen kontakt med universitetet før man leverer avhandlingen. Man får naturlig nok heller ingen lønn. Man må også ha en artikkel ekstra i forhold til PhD, siden man ikke har en opplæringsdel (30 studiepoeng). Svært få tar denne graden nå, og det er det en grunn til. Jeg vet om én person som har gjort det - en ekstremt imponerende prestasjon (dr.philos i kombinasjon med full jobb, og jeg tror hun også var alenemamma). Det er fint å ha ambisjoner, men de må være realistiske. Forskning skjer ikke i et vakuum, og særlig ikke innen medisin. Det er teamwork. Se på stipendiatperioden som en slags lærlingetid. Det er ikke avhandlingen som er det viktigste produktet, men det DU har lært, og det vil du som regel lære av og sammen med andre. Til slutt vil jeg bare legge til at hvis du har som mål å jobbe i USA, bør du ta hele utdanningsløpet der, helt fra å bli RN. Det er vanskelig å komme inn fra utlandet, de vil ikke nødvendigvis stole på utdanningen din. Du vil sannsynligvis stille mye sterkere med amerikansk utdanning som anestesisykepleier (helst fra et anerkjent universitet) enn med to norske mastere og en doktorgrad. Anonymkode: f2c1e...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #77 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, en amerikansk anestesisykepleierutdanning er på tre år, stiller krav til veldig mange flere kliniske timer enn en norsk, har mange flere tunge teorifag og ikke minst utfører de selvstendig prosedyrer innen regionalanestesi. Du får aldri godkjent en norsk anestesisykepleierutdanning i USA, den er på under halvparten av timene til en tilsvarende amerikansk utdanning. Anonymkode: b7c06...992 Rart jeg kjenner ei som jobber på sykehus i michigan som anestesispl da. Anonymkode: 2bb4d...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #78 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm… det er skikkelig kult at du er ambisiøs. Men du kan også glemme å bare jobbe kveld/natt som nyutdannet anestesisykepleier, alle nyutdannede må gå mye dagvakter for å få mengdetreningen. Som jeg skrev litt lenger opp; du kommer ikke til å få godkjent anestesisykepleierutdanningen din i USA, i motsetning til en vanlig sykepleierutdanning. J Anonymkode: b7c06...992 Før jeg er anestesisykepleier er jeg jo ambulansearbeider, etter jeg er anestesisykepleier er jeg den type sykepleier som ikke krever oppmøte på dagtid. At det kreves ekstra steg for å bli godkjent i USA er jeg klar over, og det er uproblematisk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette over her er realistisk mtp tidsbruk. Det løpet TS skisserer, hvor du tenker å kjøre master/fulltidsjobb og fulltidsjobb/PhD parallelt, er ikke det. Å ta PhD er i seg selv noe som for mange krever mye mer enn 37,5 timers arbeidsuke. Jeg har en PhD innen ca samme fagfelt selv (er ikke sykepleier), og jeg var en av de FÅ som ikke jobbet mer enn 37,5 timer i uka, med unntak av enkelte korte perioder (eksamen, rett før disputas, fikk review med kort frist). Å være stipendiat ER jobben din, du har ikke annen jobb ved siden av, med mindre du for eksempel har en stilling som er 50% klinisk arbeid/50% forskning (og da vil stipendiatperioden utvides tilsvarende). Unntaket er hvis man tar dr.philos. Det er meget krevende - man har da ingen kurs, ingen veiledning, ingen kontakt med universitetet før man leverer avhandlingen. Man får naturlig nok heller ingen lønn. Man må også ha en artikkel ekstra i forhold til PhD, siden man ikke har en opplæringsdel (30 studiepoeng). Svært få tar denne graden nå, og det er det en grunn til. Jeg vet om én person som har gjort det - en ekstremt imponerende prestasjon (dr.philos i kombinasjon med full jobb, og jeg tror hun også var alenemamma). Det er fint å ha ambisjoner, men de må være realistiske. Forskning skjer ikke i et vakuum, og særlig ikke innen medisin. Det er teamwork. Se på stipendiatperioden som en slags lærlingetid. Det er ikke avhandlingen som er det viktigste produktet, men det DU har lært, og det vil du som regel lære av og sammen med andre. Til slutt vil jeg bare legge til at hvis du har som mål å jobbe i USA, bør du ta hele utdanningsløpet der, helt fra å bli RN. Det er vanskelig å komme inn fra utlandet, de vil ikke nødvendigvis stole på utdanningen din. Du vil sannsynligvis stille mye sterkere med amerikansk utdanning som anestesisykepleier (helst fra et anerkjent universitet) enn med to norske mastere og en doktorgrad. Anonymkode: f2c1e...7bf Å ta utdanningen i USA er mye dyrere. Jeg tar heller utdanningen her, og så bli RN der etter prøvene for så å gjenta utdanning. AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart jeg kjenner ei som jobber på sykehus i michigan som anestesispl da. Anonymkode: 2bb4d...d0b Mind! blown! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #79 Del Skrevet 30. juli 2021 ajarRun skrev (8 timer siden): Før jeg er anestesisykepleier er jeg jo ambulansearbeider, etter jeg er anestesisykepleier er jeg den type sykepleier som ikke krever oppmøte på dagtid. At det kreves ekstra steg for å bli godkjent i USA er jeg klar over, og det er uproblematisk. Å ta utdanningen i USA er mye dyrere. Jeg tar heller utdanningen her, og så bli RN der etter prøvene for så å gjenta utdanning. Mind! blown! Men fra 2025 kreves det en doktorgrad der borte for å bli Nurse anesthesist. Anonymkode: 2bb4d...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #80 Del Skrevet 30. juli 2021 ajarRun skrev (10 timer siden): Du kan relativt billig ta PHTLS, AMLS og redningsteknisk kurs for å kvalifisere deg til prehospitalt, det kan du etter andre året er ferdig på sykepleierstudiet. Å få kode 160 krever 28 000 kroner, og ansettelse, men det er også gjennomførbart. Etter andre år med sykepleie tar jeg kode 160, og da vil jeg med førerkort i alle klasser være attraktiv til ambulansearbeid. Mange steder har turnus med uker av og på, slik at man får masse tid til å skrive master samtidig som man jobber fult. Man velger å søke pHd, det er ingen som tvinger deg. Selvsagt må man være en attraktiv søker. Å jobbe på kveld, eller natt med anestesi samtidig som man skriver pHd burde være gjenomførbart. 30 ukers praksis kan være noe utfordrende, men det må jo være mulig med litt kreativitet. Det er greit at du har ønsker og ambisjoner, men jo mer du skriver jo mer viser du hvor lite innsikt du egentlig har. Du kan ta alle kurs du vil, det vil fremdeles ikke gi den en 100% jobb i ambulansen, det krever fagbrev ambulansefag eller bachelor i paramedisin. Ingen blir ansatt kun for å kjøre bilen. I tillegg må du jo klare å få en sånn jobb et sted de faktisk har videreutdanning i anestesi (by, der det allerede er kamp om jobbene fra kvalifiserte folk), og det hjelper ikke at det er turnusarbeid når videreutdanningen i anestesi er fulltidsstudium med obligatorisk oppmøte flere dager i uka og månedsvis med praksis tilsvarende 80% stilling. Som nyutdannet anestesisykepleier får du mange steder ikke jobbe vakt i det hele tatt, du skal gå lang tid på dag først der det er mange å be om hjelp, og du får mengdetrening i det du skal gjøre. Å tro du som nyutdannet anestesisykepleier kan hoppe inn i en full nattstilling er totalt urealistisk (som så mye annet du beskriver). ajarRun skrev (8 timer siden): Før jeg er anestesisykepleier er jeg jo ambulansearbeider, etter jeg er anestesisykepleier er jeg den type sykepleier som ikke krever oppmøte på dagtid. At det kreves ekstra steg for å bli godkjent i USA er jeg klar over, og det er uproblematisk. Å ta utdanningen i USA er mye dyrere. Jeg tar heller utdanningen her, og så bli RN der etter prøvene for så å gjenta utdanning. Mind! blown! Du er ikke ambulansearbeider, ambulansearbeider er tittelen på de som har fagbrev. Du har åpenbart veldig liten oversikt over hva som kreves mtp jobbing i USA. Jeg sjekket det ut fordi jeg opprinnelig ønsket å ta en videreutdanning som ikke tilbys i Norge men i USA, og da må man først bli godkjent som sykepleier. Men det er en ganske lang prosess å bli lisensiert som vanlig sykepleier i USA og betydelig mer som spesialsykepleier. I tillegg må du ha en malpractice insurance, og som ikke-amerikansk statsborger koster den flesk. Skal du jobbe må du ha Green Card, og vel det er det ingen garanti for å få, sykepleier eller ei. Jeg kjenner nordmenn gift med amerikanere og bosatt i USA som har slitt med å få det, det er ingenting som tilsier at de skal gi det til deg. Anonymkode: 010a9...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå