Gå til innhold

Har pandemien endret dine vaner til klemming, intimkontakter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://ndla.no/nb/subject:1:18569f4e-5901-472a-96a0-b06c09b201fb/topic:2:185337/topic:2:55568/resource:1:58316

Håndhilsner, klemming har vert eindel av vårt kommunikasjonspråk, og kulturarv igjennom genrasjoner.   Mars 2019 vart verden    angrepet av ein usynlege fiende, og brått vart denne "skikken" endret.  Som eit  ledd i å bekjempe denne usynelege  fienden oppfordret myndighetene umiddelbart  til å holde avstand, unngå klemming, håndhilsner, og  antibac- dispensere,   blei etterhvert eit  veggpryd rundt om på kjøpesentrene, og offentlige kontorer m.m.  

Mange føler nok på  savnet  å avstå fra  å gji noen en  god klem ved spesielle anledninger, og møte noen med håndhilsner.  En omstilling som vi troleg må forholde oss til ikkje bare på kort sikt, men i overskueleg framtid. 

Spørsmålet er hvordan har du /dere taklet denne omstillingen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det har vært digg jeg!! Liker ikke å ta på andre uansett så passet meg helt perfekt.. gir klem til mine nærmeste uansett

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter pris på å unngå nærkontakt med alle mulige folk, og har aldri likt å håndhilse (hvem vet hvor den hånda har vært, liksom. 🤮)

Anonymkode: 6b7bb...a3f

• Liker 2
Skrevet

Det har ikke vært noe å takle, for jeg synes det er helt suverent. Jeg er kun intim med mine aller nærmeste, og de har jeg forholdt meg til som normalt under pandemien uansett (f.eks min samboer). Det er altså ingen endring.

Jeg liker ikke å klemme på fremmede. Eneste er håndhilsingen, men så sosial er ikke jeg at det har vært et veldig stort problem. ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri likt å ta på folk, så glad jeg har en unnskyldning for å ikke klemme og hilse nå, i situasjoner hvor man tidligere gjorde det for høflighet 

Anonymkode: 497c5...a55

AnonymBruker
Skrevet

Hater å klemme, så dette er fantastisk! 

Anonymkode: e9696...1e1

Skrevet

Jeg savner å håndhilse. Rart å treffe nye folk uten å kunne gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært noe problem, jeg liker egentlig ikke å klemme folk heller altså sånn utenom guttungen liksom og folk jeg kjenner veldig godt. 😄 Synes alltid det er kleint med hei og hade klem og disse som skal hilse på meg ved å  kysse meg på kinnene, glemmer alltid om det er 2 eller 3 ganger. Og så slipper man svette håndflater, det er jo det beste med hele korona, slipper håndhilsning. 

Har stjålet en klem fra bestevenninna mi da og en kamerat når han hadde tatt 3 tester og isolert seg etter han kom tilbake fra US. Følte meg nærmest litt småkriminell :P 

Gjest Tamsi
Skrevet

Denne endringen har jeg tatt imot med åpne armer for å si det sånn. Som er noe jeg tross alt hater å gjøre. Og jeg har virkelig prøvd å "lære" meg å klemme, men jeg synes det er skikkelig krampeaktig og ubehagelig. Jeg liker ikke å klemme min egen familie engang, ikke mine nærmeste venniner. Bare kjæresten - han får hele kvota :hjerte:

Og håndtrykk savner jeg iallefall ikke. Har alltid synes det er en klein gest, i en ofte allerede klein situasjon. Jeg bare overtenker min egen prestasjon og får ALDRI med meg den andres navn. Jeg er sikkert litt for langt ute på et eller annet spekter, men det får så være.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er kjipe greier. Savner aller mest å klemme venner. 

Anonymkode: 27888...04d

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit. Tidligere håndhilste jeg automatisk på alle pasientene mine. Når jeg tenker meg om nå, er det egentlig litt rart å tenke på. Jeg kan jo ikke vite hvor den hånda har vært like før. I buksa, kanskje? Klødde det litt i rumpa like før de kom? Jeg kommer ikke til å gå tilbake til å håndhilse på pasientene mine. 

Anonymkode: bdc74...c51

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nå, er fullvaskinert og tar på folk som vanlig.  Var jo litt av vitsen med vaksine.

Anonymkode: 5a7de...e43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...