Gå til innhold

En persons perspektiv på hagearbeid er en fin måte å filtrere ut de som har et bondesinn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En persons perspektiv på hagearbeid er en fin måte å filtrere ut de som har et bondesinn.

Ta opp temaet, og hvis du får svar svarende til "Jeg elsker å gjøre hagearbeid!" - Gratulerer - du har nettopp møtt en plebeier. Det er så genetisk inngrodd at de ikke en gang kan skille mellom prosess og utfall. Å si at du elsker å ha en fin hage er akseptabelt. Jeg mener, hvem liker ikke å ha et presentabelt hjem? Men det har ikke engang gått opp for disse menneskene at deres tid kan være mer verdifullt å bruke på andre oppgaver. Oppgaver som vil føre til merinntekt som dekker de lave kostnadene ved å ansette andre plebeiere til å gjøre ditt gruntarbeid.

Tror du Bezos eller den gjennomsnittlige konsernsjef klipper sin egen plen? Hvis du møter noen med bondesinnet, overlat aldri viktige oppgaver til dem, de er genetisk uegnet for slik kompleksitet.

Anonymkode: 8288f...f62

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hagearbeid er da en hobby. Alle har behov for å koble av med en hobby. Jeg ser mer ned på de som bruker fritiden sin til å spille TV-spill. 

Hilsen en som ikke har gjort en dag hagearbeid i sitt liv. 

Anonymkode: 273d6...953

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det har ikke engang gått opp for disse menneskene at deres tid kan være mer verdifullt å bruke på andre oppgaver. Oppgaver som vil føre til merinntekt som dekker de lave kostnadene ved å ansette andre plebeiere til å gjøre ditt gruntarbeid.

Av oppgaver som er mer verdifulle å bruke tid på, kan jeg i farten komme på å vise interesse for podens dataspill, brygge en skikkelig kopp kaffe eller sette seg på en stein og se på sauene om du er så heldig å bo i nærheten av et beite. Selve hagearbeidet gir ikke meg personlig så mye, men jeg ser absolutt verdien i å holde eiendommen sin noenlunde presentabel.

Hvis du med verdifullt mener inntektsgivende, er jeg delvis enig. Om du sliter med å betjene huslånet kan det være greit med en ekstrainntekt. Ellers ser jeg egentlig ikke hvorfor man skal bruke tid på å tjene mer penger hvis man har mulighet til å bruke den tiden på, som nevnt, å sitte på en stein og kikke på dyrelivet, gjerne barføtt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt man gjør må ikke tjene penger.
Du kan tro du lever som Bezos, men ingen lever som Bezos bortsett fra de andre med nesten like mye penger. Det er ett helt sinnsykt tall, og det er ingen grunn for oss andre og prøve å leve som de. Det er umulig. Og spesielt ikke ved å unngå å gjøre hobbyer man er glad i . 

Anonymkode: 4af1c...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er "plebeier"?

Anonymkode: eeaff...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

En persons perspektiv på hagearbeid er en fin måte å filtrere ut de som har et bondesinn.

Ta opp temaet, og hvis du får svar svarende til "Jeg elsker å gjøre hagearbeid!" - Gratulerer - du har nettopp møtt en plebeier. Det er så genetisk inngrodd at de ikke en gang kan skille mellom prosess og utfall. Å si at du elsker å ha en fin hage er akseptabelt. Jeg mener, hvem liker ikke å ha et presentabelt hjem? Men det har ikke engang gått opp for disse menneskene at deres tid kan være mer verdifullt å bruke på andre oppgaver. Oppgaver som vil føre til merinntekt som dekker de lave kostnadene ved å ansette andre plebeiere til å gjøre ditt gruntarbeid.

Tror du Bezos eller den gjennomsnittlige konsernsjef klipper sin egen plen? Hvis du møter noen med bondesinnet, overlat aldri viktige oppgaver til dem, de er genetisk uegnet for slik kompleksitet.

Er en grunn til at gartnere generelt er lykkeligere enn CEOer ass…

Noen ting handler like mye om prosess som resultat. Tar gladelig en fridag i hagen, jeg. Vel vitende om at det hadde vært billigere å jobbe mens jeg betalte en gartner for å gjøre det for meg.

Bondesinn… slik snakker kun en som aldri har hatt fingrene i et timianbed. Du vet ikke hva du går glipp av 🙂

Anonymkode: 06f8d...7df

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker å ha en stor fin hage.

Men for å få den så brukte jeg landskapsarkitekt og fikk den pen funksjonell og med lite vedlikehold (uten masse asfalt/belegningsstein)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er "plebeier"?

Anonymkode: eeaff...43a

Bare TS som har lært at det er det samme som allmuen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rik, jobber ikke og en av mine størse hobbyer er hage. Trener også, selv om jeg strengt tatt kan sitte på rumpa hele dagen. Jeg liker å være i aktivitet, om det er å være i hage eller gå i fjellet. Kan også begynne på oppussingsprosjekt om jeg føler for det. Å bruke kroppen i arbeid og se resultatet etterpå gir en bra følelse av mestring. 

Anonymkode: e7837...854

• Liker 2
Gjest Hipparchia
Skrevet

Du får si dette til Prins Charles og hele det britiske aristokratet. Tror ikke de har fått med seg at hagearbeid er for bondetamper. 

Personlig vil jeg si at hagearbeid er viktig for mange mennesker med komfortabel økonomi ettersom det er en enkel måte å koble av på. Samme som når man går i naturen. Man bruker kroppen aktivt samtidig som man er rundt noe som er vakkert. Det gir et sunt sinn. 

AnonymBruker
Skrevet

Apropos toppsjefer. Så et tv-innslag med Schibsted-sjefen Kristin Skogen Lund. Hun jobber i hagen på fritiden.

Anonymkode: bc280...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha.

Joke's on you. Ingen i hele verden har vakrere hager enn høy-iq og velbemidlede briter og japanere. Hagearbeid er for intelligente, ressurssterke, kreative mennesker.

91QIZSAt5qL.jpg

a0000279_main.jpg

Anonymkode: a5f66...ced

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har et poeng TS, selvom du er litt ovenfra og ned. Hagearbeid er oppskrytt og småborgerlig. 

Anonymkode: 32bbe...512

AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har lest. 

Anonymkode: 19a4f...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De rikeste jeg kjenner, både toppsjefer og konsereier (som er god for flere 100 mill) er hageentusiaster. 

Tror hagearbeid er måten de "mediterer" og slapper av i en svært hektisk hverdag. 

Anonymkode: 32f0a...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 20.48):

De rikeste jeg kjenner, både toppsjefer og konsereier (som er god for flere 100 mill) er hageentusiaster. 

Tror hagearbeid er måten de "mediterer" og slapper av i en svært hektisk hverdag. 

Anonymkode: 32f0a...7e1

De ville vært god for flere milliarder hvis de ikke kastet bort så mye tid på hagearbeid 🙂 Mark Zuckerberg jobber f. eks aldri i hagen sin. Heller ikke Elon Musk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 4.16):

Er en grunn til at gartnere generelt er lykkeligere enn CEOer ass…

Anonymkode: 06f8d...7df

[citation needed]

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 26.7.2021 den 4.39):

Jeg elsker å ha en stor fin hage.

Men for å få den så brukte jeg landskapsarkitekt og fikk den pen funksjonell og med lite vedlikehold (uten masse asfalt/belegningsstein)

Du kan ikke en gang kan skille mellom prosess og utfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2021 den 19.44):

Ha ha.

Joke's on you. Ingen i hele verden har vakrere hager enn høy-iq og velbemidlede briter og japanere. Hagearbeid er for intelligente, ressurssterke, kreative mennesker.

91QIZSAt5qL.jpg

a0000279_main.jpg

Anonymkode: a5f66...ced

Prosess og utfall. Tror du Masayoshi Son, Tadashi Yanai eller Takemitsu Takizaki jobber i sin egen hage? 

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du tar trollingen opp til nye høyder, bonde.

Anonymkode: 30618...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...