stemorsblomsten Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Hei, Lurer på om det er noen her inne som har erfaring med rasen og kan si litt om den?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Regner det som dyremishandling om du skaffer deg en slik https://www.nrk.no/nordland/xl/professor_-noen-hunderaser-burde-man-la-do-ut-1.13089468 Anonymkode: 097ed...37e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Regner det som dyremishandling om du skaffer deg en slik https://www.nrk.no/nordland/xl/professor_-noen-hunderaser-burde-man-la-do-ut-1.13089468 Anonymkode: 097ed...37e Skummet gjennom, men så ikke noe om shar pei, kan du legge ved det som står om shar pei? Anonymkode: fc6a6...b5f
Million Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skummet gjennom, men så ikke noe om shar pei, kan du legge ved det som står om shar pei? Anonymkode: fc6a6...b5f Det var ikke meg du spurte, men jeg fant dette i linken: "Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet. Raser: shar pei, chow-chow, british bulldog, pekingeser, mops, shih tzu, pomeranian og cocker spaniel blant andre. Alvorlige hudproblemer Seleksjon for rasespesifikt utseende har ført til alvorlige hudlidelser hos mange raser. Overdrevet rynket hud fører til hudirritasjon, arvelige allergier og betennelser. Raser genetisk disponert for allergier opplever konstant kløe og har ofte ørebetennelse. Tilstanden kan bli kronisk og vanskelig å behandle. Raser: west highland white terrier, shar pei, schæfer, bull terrier, mops, engelsk springer spaniel og amerikansk aocker apaniel blant mange andre. " Endret 26. juli 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Kjenner bare til en slik, og den var aggressiv. Regner ikke med det er representivt for rasen, så jeg anbefaler å sjekke opp i hundefora og NKK, om rasebeskrivelse/standard. Som @Million også legger ved, så finnes det sykdommer hos rasen, og det bør også være en viktig faktor i valg av rase. Anonymkode: 7d75a...440 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Million skrev (2 minutter siden): Det var ikke meg du spurte, men jeg fant dette i linken: "Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet. Raser: shar pei, chow-chow, british bulldog, pekingeser, mops, shih tzu, pomeranian og cocker spaniel blant andre. Alvorlige hudproblemer Seleksjon for rasespesifikt utseende har ført til alvorlige hudlidelser hos mange raser. Overdrevet rynket hud fører til hudirritasjon, arvelige allergier og betennelser. Raser genetisk disponert for allergier opplever konstant kløe og har ofte ørebetennelse. Tilstanden kan bli kronisk og vanskelig å behandle. Raser: west highland white terrier, shar pei, schæfer, bull terrier, mops, engelsk springer spaniel og amerikansk aocker apaniel blant mange andre. " Ah der ja, takk Anonymkode: fc6a6...b5f
Durinur Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner bare til en slik, og den var aggressiv. Regner ikke med det er representivt for rasen, så jeg anbefaler å sjekke opp i hundefora og NKK, om rasebeskrivelse/standard. Som @Million også legger ved, så finnes det sykdommer hos rasen, og det bør også være en viktig faktor i valg av rase. Anonymkode: 7d75a...440 Det er ikke vanlig at de skal være aggressive, men det er et kjent problem at de har lettere for å bli det enn andre raser. Disse trenger en stabil, konsekvent og gjerne hundeerfaren eier som kan sette tydelige grenser. 1
stemorsblomsten Skrevet 26. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 26. juli 2021 Jeg synes rasen er utrolig fascinerende. Men ønsker ikke å medvirke til uetisk avl. Ts.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå