Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #1 Skrevet 17. september 2005 Hva gjør de som har litt for korte bein når de skal kjøre bil? Bruker platå- sko?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #3 Skrevet 17. september 2005 Tror ikke det er gunstig å bruke platåsko, men det går jo an å trekke setet ganske langt inn da!
Vimsevips Skrevet 17. september 2005 #4 Skrevet 17. september 2005 Trekker setet max inn, og max opp. Og så passer man på å ha regulerbart ratt, så er ikke magen et altfor stort hinder for bilkjøring på slutten av et svangerskap. (Sørget for at bil nr 2 hadde det etter at magen og rattet hindret meg i å nå fram til pedalene de siste 6 ukene..)
Rannva Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 Automatgir! ← Gass og brems er også pedaler, det nytter ikke med automargir.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Vel du kan jo få håndkontroller for gass og brems på rattet+automatgir. Men mener bestemt at det går an å bygge opp pedalene.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 Hvor korte bein har du da? Selv er jeg kun 1,6 m høy, med tilsvarende korte bein, men det går greit når jeg trekker setet maks fram og opp. Bare vær obs på at man ikke skal sitte for nærme rattet hvis man har airbag, siden man da kan bli kvalt av den. Man Dette har jeg lurt litt på, så keg spør her: Har bilene som selges i Europa samme mål som de som selges i Asia? Jeg kjører japansk småbil, og er jo på høyde med en middels japaner, så det burde kanskje være ideelt for meg?
Grooo Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 Har bilene som selges i Europa samme mål som de som selges i Asia? Jeg kjører japansk småbil, og er jo på høyde med en middels japaner, så det burde kanskje være ideelt for meg? ← De selger ofte andre modeller i Asia ja, det går mye mer av småbiler der enn det gjør her hos oss. Vi har jo som du sier små og store biler her og, og vi "vanlige" nordmenn kjøper vel gjerne de litt større bilene
Tusseline Skrevet 18. september 2005 #10 Skrevet 18. september 2005 Jeg har ikke så veldig korte bein, men må likevel trekke setet helt fram. Ser bare for meg de som har kortekorte bein, de må da ha skikkelig problemer? :klø:
Gjest Aricept... Skrevet 19. september 2005 #11 Skrevet 19. september 2005 Gass og brems er også pedaler, det nytter ikke med automargir. ← For meg nyttet det. Og har ikke gass og brems på rattet nei, men kanskje jeg ikke er altfor kort.. Problemet mitt var at det var fryktelig vanskelig å holde clutchen helt inne, måtte sitte så innmari nærme og fikk da vondt i gassbein-kneet... Nå kan jeg sitte lengre unna og får ikke vondt i beinet - nemlig svært sjelden jeg må helt inn med gassen eller bremsen..
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #12 Skrevet 19. september 2005 Trådstarter her. Spurte for en venninne av meg, kortvokst (str 28 eller 26 i beinlengde). Selv bruker jeg bukser i lende 32/ 34 og synes det er litt langt til pedalene.. Tenkte egentlig mest i forhold til oppkjøring og kjøreskole, om det var noen løsning på det?
Gjest lindusa Skrevet 19. september 2005 #13 Skrevet 19. september 2005 Når jeg begynte å ta lappen første gang hadde jeg store problemer med det at jeg ikke rekker ordentlig ned til pedalene. Trakk sette opp og fram og det som var, men da satt jeg jo med rattet i fanget og kom ikke langt. Jeg hadde ikke så mange kjøre timene før jeg ga opp tel slutt, alt for slitsomt å kjøre på tå... Har kjørt litt go kart innimellom og der har de en kjekk ting med pedalforlengere, egentlig ment for barn da men passer veldig bra for meg.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #14 Skrevet 19. september 2005 Jeg har motsatt problem. For at jeg skal få plass til de lange beina mine, må jeg så langt bak at jeg nesten ikke når rattet.. Det blir veldig rett rygg og strake armer..
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Bare et lite tips: det er IKKE smart å sitte helt opp i rattet heller da du ved en eventuell frontkollisjon kan pådra deg store benskader.
Gjest Melk Skrevet 19. september 2005 #16 Skrevet 19. september 2005 (endret) Bare et lite tips: det er IKKE smart å sitte helt opp i rattet heller da du ved en eventuell frontkollisjon kan pådra deg store benskader. ← Kom med tipset ditt, da? Hva skal lave folk som meg (1,53) gjøre når de skal kjøre? Selv rekker jeg så vidt frem når jeg har stolen helt frem og ryggen opp, rattet er da omtrent i fanget og jeg får krampe i leggen omtrent hver gang man clutcher. Røde lys i byen er noe dritt... Brems og gass bruker man på en mer følsom måte enn clutchen, så automatgir er ikke å forakte (selv om jeg egentlig liker best å gire selv). Den dagen jeg skal ha ny bil er pedalplassering noe som nøye må vurderes. Ble litt lei meg når jeg leste Vimsevips sitt innlegg, for jeg vil ganske kjapt ikke kunne kjøre selv, dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på før. Æsj. Endret 19. september 2005 av Melk
Vimsevips Skrevet 22. september 2005 #17 Skrevet 22. september 2005 Melk, jeg var ganske så diger i det forige svangerskapet. Denne gangen ser det ut til at jeg vil være av mer normal størrelse. Håpet mitt er at det betyr at jeg kan kljøre begge bilene helt fram til termin, men har mine tvil. Det er drøye 3mnd igjen, og rattet er ikke så altfor langt unna magen. Jeg får håpe kulda lar vente på seg. Da vil jeg ikke trenge tykke klær til å fylle opp tomrommet
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #18 Skrevet 22. september 2005 Kom med tipset ditt, da? ← Som nevnt over så er det fullt mulig å heve pedalene.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #19 Skrevet 22. september 2005 Kom med tipset ditt, da? Hva skal lave folk som meg (1,53) gjøre når de skal kjøre? Selv rekker jeg så vidt frem når jeg har stolen helt frem og ryggen opp, rattet er da omtrent i fanget og jeg får krampe i leggen omtrent hver gang man clutcher. Røde lys i byen er noe dritt... Brems og gass bruker man på en mer følsom måte enn clutchen, så automatgir er ikke å forakte (selv om jeg egentlig liker best å gire selv). Den dagen jeg skal ha ny bil er pedalplassering noe som nøye må vurderes. Ble litt lei meg når jeg leste Vimsevips sitt innlegg, for jeg vil ganske kjapt ikke kunne kjøre selv, dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på før. Æsj. ← Hva slags bil kjører du egentlig? Skjønner ikke at 1,53 er noe problem. Min søster på 1,47 rekker fint fram til pedalene, riktignok ved å ha setet nesten helt fram.
Gjest Gjest_tormod_* Skrevet 22. september 2005 #20 Skrevet 22. september 2005 Hehe. Selv er jeg 2.04 og må omtrent sitte i baksetet for å unngå å sitte med knærne opp i frontruta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå