AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Noen med erfaring? Vet jo at tannlege er dyrt, men hadde håpet å få noe dekket..? Anonymkode: 9436a...8cc
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Ja, du får noe dekket, men det koster gjerne et par tusenlapper allikevel. Anonymkode: 75d88...ba3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Ja. Hvis det blir kirurgi ved trekking av visdomstenner så får man noe refundert fra helfo. Anonymkode: 6f18d...bbd
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 Jeg tror jeg betalte litt over 2000 kr for kirurgisk fjerning av to visdomstenner. Det var for fire år siden. Anonymkode: e6498...ed0
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Skrevet 25. juli 2021 Nei, det stemmer ikke at man får noe refundert av helfo. Ikke med mindre det er en sykdomstilstand som er årsaken til kirurgisk fjerning og da må du sjekke om sykdommen er en av de 15 stk sykdommer/lidelser som gir rett til refusjon. Opererte ut visdomstann for noen år siden pga infeksjon. Vanlig infeksjon, ike alvorlig/livstruende.. Og betalte ca 3000kr så vidt jeg husker. Anonymkode: 134ac...cc6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Skrevet 25. juli 2021 Jo du får støtte ved kirurgisk fjerning, jeg fikk det uten annen årsak enn at røttene satt så skjevt at tannlegen ikke turde trekke dem. Husker ikke egenandelen, men det stod i innkallingen fra spesialisten. Anonymkode: 037bc...174
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, det stemmer ikke at man får noe refundert av helfo. Ikke med mindre det er en sykdomstilstand som er årsaken til kirurgisk fjerning og da må du sjekke om sykdommen er en av de 15 stk sykdommer/lidelser som gir rett til refusjon. Opererte ut visdomstann for noen år siden pga infeksjon. Vanlig infeksjon, ike alvorlig/livstruende.. Og betalte ca 3000kr så vidt jeg husker. Anonymkode: 134ac...cc6 Jo det gjør man. Tannlegekontorene trekker det (stort sett) direkte. Det står da på kvitteringen. Ang. sykdommer, å at det bare er i spesielle tilfeller; Det gjelder det meste annet innen tannhelse, men ikke visdomstennene. Så lenge de må åpne/sy (kirurgi) skal man få deler av regningen dekket. Men, det koster fort opp mot 2500 kr. pr. tann uansett. Gjerne 3500 kr. FØR refusjon. Anonymkode: 6f18d...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #8 Skrevet 25. juli 2021 Jeg ble henvist til sykehuset for kirurgisk fjerning fordi de lå komplisert til, måtte trekke begge nede samtidig og jeg ikke kunne ha bedøvelse med adrenalin. Trengte altså mer bedøvelse enn det tannlegen ville gi meg. Slapp narkose og skulle betale vanlig egenandel, men hadde frikort, altså null. Pluss smertestillende og antibiotika. Anonymkode: 40639...8ef
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #9 Skrevet 25. juli 2021 Betalte 750,- for å fjerne visdomstann kirurgisk. Har frikort hos blant annet tannlegen pga periodontitt. Anonymkode: fcd63...771
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Jo det gjør man. Tannlegekontorene trekker det (stort sett) direkte. Det står da på kvitteringen. Ang. sykdommer, å at det bare er i spesielle tilfeller; Det gjelder det meste annet innen tannhelse, men ikke visdomstennene. Så lenge de må åpne/sy (kirurgi) skal man få deler av regningen dekket. Men, det koster fort opp mot 2500 kr. pr. tann uansett. Gjerne 3500 kr. FØR refusjon. Anonymkode: 6f18d...bbd Hvor finner du kilde for dette? Her er kilde for min påstand https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling#tannbehandlingenmaavaeremedisinsknodvendig Anonymkode: 134ac...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Ja, men det er noe annet når det blir en komplisert ekstraksjon. https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/takster/takstveiledning-for-tannlege/takst-401-ukomplisert-ekstraksjon-av-tann-eller-rot Her står det også en del: https://www.eurodent.no/tannlege-oslo/hva-koster-det-a-trekke-en-visdomstann/ Samt at jeg jobber på tannlegekontor. Anonymkode: 6f18d...bbd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Noen med erfaring? Vet jo at tannlege er dyrt, men hadde håpet å få noe dekket..? Anonymkode: 9436a...8cc HELFO dekker 40% Anonymkode: 8dedc...45b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 Jeg betalte 1100, resten ble dekket. Kirurgisk, men kun fjerning fordi den lå feil og det ikke var plass. Anonymkode: 192fe...d3d
moon_angel Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Jeg tror jeg betalte 2000 kr i egenandel for første tann, og fikk beskjed at hvis jeg fjernet den andre innen året var omme så ble dekket fordi jeg hadde nådd egenandelstaket.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Jeg opererte ut alle fire i fjor høst, i to omganger. Jeg betalte opp til frikortsgrensa selv og resten betalte Helfo. Jeg hadde ingen plager/sykdommer relatert til tennene, det var tannlegen som anbefalte at jeg fikk en av dem fjernet pga. et lite hull i den ene og så sa oralkirurgen at vi bare kunne fjerne alle fire innenfor samme kalenderår for at det skulle bli så billig som mulig for meg. Jeg betalte da kanskje 5000 første gang, fikk refundert det som var over frikortgrensa i etterkant av Helfo, og betalte ingenting for neste gang. Anonymkode: c5c1b...2c5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 Tror jeg betalte 7000 for 2 nedre visomdstenner som begge satt bom fast og tok en evighet å få ut, og med en cyste bak den ene. Om noe ble dekket husker jeg ikke men 7000 var det jeg betalte etter eventuelle fratrekk Anonymkode: c5d94...f1e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Vet ikke hvorfor folk har fått sånne fratrekk, mulig jeg bør høre med tannlegen kanskje jeg har krav på noe Anonymkode: c5d94...f1e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke hvorfor folk har fått sånne fratrekk, mulig jeg bør høre med tannlegen kanskje jeg har krav på noe Anonymkode: c5d94...f1e Ikke jeg heller. Det er bare de sykdommer som ble nevnt over her, samt ved komplisert ekstraksjon (da trenger man ikke ha hverken en sykdom eller frikort), man får refusjon fra helfo i forbindelse med tannbehandling. Selv om man har frikort får man ingenting dekket, med mindre man har periodontitt eller noen av de andre sykdommene det refereres til. Selv med frikort ender man stort sett opp med en egenandel da tannlegen ofte har litt høyere takster enn det helfo opererer med. Så at man betaler null, det tviler jeg på. Anonymkode: 6f18d...bbd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 Jeg opererte ut en visdomstann tidligere i år, den måtte deles i 4 deler og fjernes. Betalte rett under 4000 kr, inkl beroligende. Fikk frikort rett etterpå, men det var bare rundt 1600 kr som ble tatt med i beregningen av frikortet. 40% var allerede trukket fra før jeg betalte. Anonymkode: bd6e2...f4f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 Helfo dekker 40% om det er kirurgi (altså ikke bare trekking, men at de må skjære og sy). https://scandictannlegevakt.no/kirurgisk-fjerning-av-visdomstann/ Anonymkode: 80dae...b86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå