Gå til innhold

Flytter journalen med deg når du bytter tannlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flytter journalen med meg når jeg bytter tannlege? Eller bør jeg få det gamle tannlege kontoret til å sende journalen min til det nye? Kanskje jeg ikke trenger å gjør noe? 😄 

Anonymkode: 4c834...fbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriver tannleger journal?

Anonymkode: 927a7...f22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja? Er vel merkelig om de ikke gjør det? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, selvfølgelig gjør de det!

TS, hvis du vil at journalen skal følge deg må du gi beskjed til det gamle kontoret slik at de kan videresende den.

Anonymkode: 94ee0...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Du må be om det, er ingenting som går automatisk

Anonymkode: 19ae6...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, selvfølgelig gjør de det!

TS, hvis du vil at journalen skal følge deg må du gi beskjed til det gamle kontoret slik at de kan videresende den.

Anonymkode: 94ee0...0a4

:) Takk, ja da tror jeg at jeg gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

All form for helsehjelp du får skal det føres journal på. Lege, sykehus, tannlege, tannpleie, psykolog osv.

Er ulovlig å ikke føre journal. 

Anonymkode: a5b74...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De skriver nok ikke journal, men en epikrise etter hver behandling. Tror folk mikser disse to dokumentene sammen her inne...

Anonymkode: 79fff...4d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De skriver nok ikke journal, men en epikrise etter hver behandling. Tror folk mikser disse to dokumentene sammen her inne...

Epikrise er en sammenfatning av behandlingen som har blitt gitt, og er et av flere typer journaldokumenter. Den skrives inn i en journal, og lagres som en del av den. En journal kan inneholde flere epikriser.

Anonymkode: 5254a...41e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Journal betyr "daglig". En journal en en oppsamling av hva som skjer ved hvert legebesøk.

Epikrise er et kort sammendrag av det som fremkommer i en journal, og som ofte omhandler ett behandlingstilfelle slik at helsetjenestene som overtar skal få en rask innføring og forstå hva som har skjedd og hva det er behov for videre.

Anonymkode: d8473...4d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Journal betyr "daglig". En journal en en oppsamling av hva som skjer ved hvert legebesøk.

Epikrise er et kort sammendrag av det som fremkommer i en journal, og som ofte omhandler ett behandlingstilfelle slik at helsetjenestene som overtar skal få en rask innføring og forstå hva som har skjedd og hva det er behov for videre.

Anonymkode: d8473...4d0

Blander du sammen hva ordet betyr på engelsk, direkte oversatt, og hva det står for på norsk innen medisin?

Anonymkode: 7f1aa...0f9

Gjest Rosendahl
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Blander du sammen hva ordet betyr på engelsk, direkte oversatt, og hva det står for på norsk innen medisin?

Anonymkode: 7f1aa...0f9

Det anonymbruker sier er rett. Har jobbet på arkiv på sykehus så vet godt forskjellen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke, jeg vil jo ha journalen og ikke epikrisen for en behandling sendt over. Altså, det er en epikrise av visdomstann trekkingen min og den ligger i en journal, for å sette ordene i en sammenheng? Da skriver jo tannlegen en journal.

Jeg lurer på om journalen kan/bør flyttes mellom det gamle og det nye tannlege kontoret.  

Skrevet

Min nye tannlege ville ikke ha journalen fra min gamle tannlege. Der hadde jeg gjort veldig mye. han gjorde sine egne undersøkelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke journalen med mindre den nye tannlegen har spm. om noe som er utført/det er noe h*n trenger vite om tidligere behandling.

Men da etterspør tannlegen dette når det ev. er behov for det.

Vanligvis tar de egne undersøkelser. Hva som har blitt gjort er ganske synlig på røntgenbilder.

Anonymkode: 07d36...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...