Gå til innhold

Er ikke gjeldsordning ganske lukrativ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at hvis man har gjeldsordning har man i overkant av 9000 å leve for. Dette er jo det dobbelte av hva jeg har igjen som skal dekke mat og bil og livsopphold ellers etter at alt det faste er betalt? Eller har jeg misforstått noe her?

Hvis dette stemmer burde jeg jo skaffe meg gjeld. En skikkelig en. 

Anonymkode: f6942...a9c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan virke sånn i noen tilfeller. De i luksusfellen lever i sus og dus i flere år og så lever de noen få år på begrenset budsjett og får slettet en stor del av gjelda.

Anonymkode: 0c64a...11f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ser at hvis man har gjeldsordning har man i overkant av 9000 å leve for. Dette er jo det dobbelte av hva jeg har igjen som skal dekke mat og bil og livsopphold ellers etter at alt det faste er betalt? Eller har jeg misforstått noe her?

Det skal dekke alt utenom husleie såvidt jeg har forstått.

Anonymkode: 29aee...d7e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skal dekke alt utenom husleie såvidt jeg har forstått.

Anonymkode: 29aee...d7e

Er det per person heller per hustand? Enig i at det er romslig om det er per person. 

Anonymkode: cb62a...f78

AnonymBruker
Skrevet

Må man selge boligen?

Anonymkode: 5240a...52e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Om du sitter igjen med 4000 å leve for hver måned burde du heller skaffe deg en normalt betalt jobb. 

Anonymkode: b2506...bc7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke lukrativt. Og man får verken feriepenger eller skattepenger, dvs man får beholde livsoppholdet sitt men resten går inn på gjeldsordningen. Hvis du er gift får du 7982 kroner i livsopphold og alt må innenfor der.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1974bloggen skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lukrativt. Og man får verken feriepenger eller skattepenger, dvs man får beholde livsoppholdet sitt men resten går inn på gjeldsordningen. Hvis du er gift får du 7982 kroner i livsopphold og alt må innenfor der.  

Det er jo lukrativt om man har dårlig råd. I praksis betyr ordningen at om man har under 8000 igjen etter husleie, lønner det seg å ta opp forbrukslån og splurge masse på luksus i noen år, og etterpå går man tilbake til å  leve nøyaktig som før, men nå med masse fine kule ting. 

Anonymkode: 0a7f0...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Om du sitter igjen med 4000 å leve for hver måned burde du heller skaffe deg en normalt betalt jobb. 

Anonymkode: b2506...bc7

Men jeg trives. Bruker 2000 på mat. 1000 i forsikringer og mobil. Noen 100 i bensin og resten sparer jeg med mindre jeg trenger nye klær. 

Skrevet

De programlederne i Luksusfellen kaller gjeldsordning for en "tvangstrøye". Virker ikke særlig forlokkende. Men kanskje eneste utvei for enkelte som har syltet seg så kraftig ned i gjeld at det ikke er noe annen utvei.

Det er ikke alle som får godkjent søknaden sin om gjeldsordning heller. Man kan risikere å få avslag, og da sitter man der med svindyr forbruksgjeld kanskje for resten av livet...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo lukrativt om man har dårlig råd. I praksis betyr ordningen at om man har under 8000 igjen etter husleie, lønner det seg å ta opp forbrukslån og splurge masse på luksus i noen år, og etterpå går man tilbake til å  leve nøyaktig som før, men nå med masse fine kule ting. 

Meget behagelig. Nå er det litt strammere, før var livsopoholdet 10715 pr mnd. Det var også lett å få inn andre ting som gikk utenfor livsoppholdet godkjent.

Anonymkode: 6b4f2...3de

AnonymBruker
Skrevet
1974bloggen skrev (2 timer siden):

Joda, man får beholde skattepenger og annen ekstra utbetaling.. søsteren min har gjeldsordning og det er ikke måte på hvor mye hun får.. ikke betales det en dritt på gjelda heller.

Anonymkode: 54ccd...bcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det per person heller per hustand? Enig i at det er romslig om det er per person. 

Anonymkode: cb62a...f78

Voksen enslig person

Anonymkode: 7d3ab...adc

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du tror du får beholde det du (egentlig kreditorene) eier, når du går inn i en gjeldsordning?

Anonymkode: f2ba2...6a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror du får beholde det du (egentlig kreditorene) eier, når du går inn i en gjeldsordning?

Anonymkode: f2ba2...6a2

Tror du kreditorene og namsfogden har oversikt over alle eiendeler de som søker om gjeldsordning har? Om man kjøper designervesker til flere hundre tusen på kreditt, så er ikke det noe som kommer opp i offentlige registre, slik som bil og eiendom. Namsmannen drar ikke hjem til folk og leter etter eiendeler av verdi, så med mindre man flasher dyre ting på sosiale medier, så er det vanskelig å oppdage og man kan i teorien sitte igjen med masse av verdi etter endt gjeldsordningsperiode.

Anonymkode: 8be58...165

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.00):

Overhodet ingen med en moralsk holdning gjør noe slikt. Dessuten er ikke Namsmannen dumme, og du vil mest sannsynlig bli gjennomskuet. 

Anonymkode: 1c8a7...d78

Skrevet

Synes egentlig det er bra at det finnes en slik ordning. Men syns ikke folk skal kunne få slettet gjeld. Avtale med 0 rente, og behovsprøvd plan for hvor lenge og høye trekk hver måneden skal ligge på ja. Men ikke sletting av gjeld, alle penger lånt burde bli betalt i sin helhet til slutt.

Anonymkode: c102b...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...