Gå til innhold

Alkoholisert far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hvor jeg bør legge denne tråden men gjør et forsøk her.

Jeg har en far som er alkoholiker. Han holdt opp fra drikkingen i mange år men han begynte igjen. Det har vært såkalt helgedrikking. Klarer seg "fint" i hverdagen. Skriver "fint" fordi han har vært uføretrygdet i mange år og slitt med depresjon. De siste årene har vært tunge pga alvorlig sykdom og han er nå alene. Jeg står som fullmaktsinnehaver da han ikke håndterer økonomien. Og jeg ser han bruker mye penger. Han tar alltid ut penger nesten hver eneste dag og hele trygda er brukt opp før neste trygd kommer. Jeg ser til at alt av regninger blir betalt. Han har ikke noe sosialt nettverk og bruker knapt penger på mat så det er ikke der pengene går. Mistenker at pengene går til alkohol..

Jeg får helt vondt i magen av pengebruken og alkoholforbruket hans. Han er aldri ufin og ringer ikke i fylla eller slikt. Stiller opp for oss i den grad han får til det (er gammel og helsa skranter). Når jeg er hos han så finner jeg alltid tomme ølbokser overalt..(fra skap og slikt).

Jeg har forsøkt å fortelle han hvor mye penger han har og hvor mye han kan bruke i uken. Han bruker alltid mer enn dette. Jeg blir sliten av å føle at jeg må holde han i tøylene. Og drikkingen plager meg.

Hvordan kan man egentlig ta opp drikkeproblem med den det gjelder? Jeg har forsøkt før en gang da jeg fant han dritings på morgenen..da reagerte han med sinne og stilte seg uforstående til kritikken. Vi snakket ikke på flere dager før han endelig unnskyldte seg.

Han er en veldig følsom mann samtidig så har vi aldri snakket om skikkelig alkoholproblemet hans. Det er jo på en måte ikke et problem men når han bruker 500 kroner pr dag så er det jo et problem. Grunnen til at jeg vet det ikke går til mat er fordi han er en sånn type som godt kan spise mat som har gått ut på  dato samt at han knapt spiser for tiden..Han er ikke så kravstor, er av den gamle type generasjon om det gir mening.

Dette ble langt og mulig jeg gir opplysninger som er irrelevante. Håper noen med erfaring med alkoholikere innad i egen familie kan svare meg.

Og spør meg heller om noe er uklart før du dømmer meg..dette er et svært sårt tema for meg.

Anonymkode: 1283e...0c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja.....

jeg tenker det ikke er så mye man får gjort.

Hadde kanskje dratt opp 1 gang i uka med mat så du vet han har grunnleggende av det? Om du mistenker han ikke spiser noe særlig.

Det er all grunn til å tro at pengene går til alkohol ja. 

Men.....om man er helt alene, har veldig dårlig helse og er ensom osv.....vet ikke helt jeg.

Det går an å bare si at du antar de 500 kr dagen går til alkohol. Du kan ikke styre livet hans, men du håper han ikke drikker seg ihjel. 

Jeg har selv to tidligere rusavhengige foreldre, mannen min også. 

Den ene foreldren hans døde nok av dette. Et annen i familien vet en døde av alkoholisme. 

Den andre forelderen har etter lengre tids avholdt begynt å drikke noe igjen, og vanligvis ville jeg sendt vedkommende rett på AAmøte, men denne forelderen er SÅ syk og har virkelig utrolig lav livskvalitet. Jeg bare tenker 🤷‍♀️ Når man er godt voksen/eldre, ensom, syk og uten noen bedre fremtid......da legger jeg meg ikke opp i selvmedisineringen lengre. 

Man kan si at man vet og ikke ønsker legge tilrette selv, men noe mer er nyttesløst. Noen ganger er det liksom alt enkelte har igjen. Og da skal ikke jeg lage leven og ydmyke personen gjennom detaljstyring. 

Hadde fortsatt med pengestyringen, kjøpt inn mat og sørget for et legebesøk innimellom. Så får legen ta opp eventuelt alkoholrelaterte skader. 

Anonymkode: 5dac0...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg blir egentlig litt beroliget. Jeg tynges av en enorm ansvarsfølelse av at jeg må gi pappa et godt liv og få han på rett kjøl når det kommer til økonomien.  Men han er en gammel mann som nesten må få styre livet sitt selv så lenge han ikke gjør noen vondt. Og så lenge han ikke er på fyllekule når jeg er der på dagtid eller kjører i fylla så burde jeg være fornøyd. I den grad man kan være fornøyd i situasjonen.

Jeg tror nesten ikke det er noe vits i å kjøpe inn mat til han fordi han spiser knapt det han har i kjøleskapet. Jeg er jo ofte der på overnatting og da kjøper jeg selvsagt med mat som jeg lager. 

Slik pengebruken er nå så får han ikke spart noe og han har ingen oppsparte midler. Jeg er livredd for at noe skal skje med bilen eller vaskemaskinen etc for da har han ingen buffer. Jeg har forsøkt å sette av litt pr mnd men har ikke hjerte til å holde disse pengene skjult for han. Og han trenger de alltid når han er tom. 

Noen ganger haaater jeg voksenlivet 😔

Anonymkode: 1283e...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...