Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lager en tråd med fakta, siden jeg er lei av alle disse anti-ufør trådene. 

De fleste er enige i at minstepensjonen er ikke noe særlig å leve av og man anslår at beløpet på 247.000 kr for 2021 er det beløpet man burde hatt for å kunne hevde at man er rett over EU sin fattigdomsgrense. 

Vel, nå har det seg slik at mange uføre er også under inntektsgrensa til minstepensjonistene. 

Dette er minstepensjon satser (netto) for 2021:

Hvis vi ser på særskilt sats for enslige, så er det snakk om 223.717 kr netto. Det er 18.643 kr netto per måned.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/minste-pensjonsniva

Hvis den enslige minstepensjonisten ikke eier noe, og må leie for fullpris, så har minstepensjonister i motsetning til uføre, rett på bostøtte.

Jeg tok utgangspunkt i en husleie på 7.500 kr, inkludert strøm i en tilfeldig by som Bergen. Med en slik utgift, får minstepensjonisten rett over 2.000 kr i bostøtte, per måned.

Dette kan man beregne på Husbanken sin kalkulator.

Det er totalt sett, rundt 20.700 kr netto, per måned, der man skal betale 7.500 kr, inkludert strøm, i husleie. 

Sagt på en annen måte: En minstepensjonist med en moderat bostøtte "slår" faktisk en person som er ung ufør, det vil si, minstepensjonisten har bitte grann mer (ca 400 kr mer per måned) å rutte med, kun fordi den minstepensjonisten har fylt 67 år og minstepensjonisten kan fortsatt være frisk selv om hen har fylt 67 år.

Videre, er det vel nesten ikke poeng å påpeke det åpenbare, men det må påpekes likevel. De som er "standard" ufør, (2,48 G for enslige) ligger dermed over 3.000 kroner netto per måned i minus, sammenlignet med en minstepensjonist med en moderat bostøtte.

Dette er selvsagt ikke noe angrep mot minstepensjonister, jeg håper at minstepensjonister får enda mer, fordi det er lavmål når vi har så mange grupper i Norge som lever på en sats under eller rett rundt EU sin fattigdomsgrense.  

Poenget med innlegget er å blant annet å avlive den idiotiske myten som florerer her på forumet, at "uføre bader nærmest i penger", noe som ikke er sant i det hele tatt. 

Med andre ord, har en minstepensjonist med en moderat bostøtte, mer å rutte med enn en ufør person, kun i kraft av å ha fylt 67 år.

Minstepensjonisten kan fortsatt være frisk ved fylte 67 år, og har dermed rett på dette beløpet uansett om personen er frisk eller syk. Det beløpet får man automatisk ved fylte 67 år, kun fordi - yaaay - man fylte 67 år. 

Anonymkode: 79d28...022

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt anklaget for å hakke på uføre her inne. Jeg mener ikke uføre bader i penger. De har mindre enn de fleste. Jeg mener også at de aller fleste (ikke alle) kan leve fint på det uføre får utbetalt og jeg ikke synes utbetalingene bør økes generelt. Dette handler om at jeg selv lever på mindre enn uføre og det har gått veldig bra. Og det handler om politiske synspunkt, hva jeg tror det økonomiske systemet kan tåle. Jeg tenker det er bedre å bruke pengene et annet sted.

Jeg tror mange overanalyserer når noen sier noe som helst som er det minste kritisk til hvor mye staten bruker på uføre i Norge. Og så lager de et stråmannargument ut av det. Jeg tenker det kanskje er fordi en del om er uføre synes dette selv er sårt og er redd for å bli dømt, så derfor ser de det overalt. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Blobette skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt anklaget for å hakke på uføre her inne. Jeg mener ikke uføre bader i penger. De har mindre enn de fleste. Jeg mener også at de aller fleste (ikke alle) kan leve fint på det uføre får utbetalt og jeg ikke synes utbetalingene bør økes generelt. Dette handler om at jeg selv lever på mindre enn uføre og det har gått veldig bra. Og det handler om politiske synspunkt, hva jeg tror det økonomiske systemet kan tåle. Jeg tenker det er bedre å bruke pengene et annet sted.

Jeg tror mange overanalyserer når noen sier noe som helst som er det minste kritisk til hvor mye staten bruker på uføre i Norge. Og så lager de et stråmannargument ut av det. Jeg tenker det kanskje er fordi en del om er uføre synes dette selv er sårt og er redd for å bli dømt, så derfor ser de det overalt. 

Hva du "mener" og hva som er fakta, er to helt forskjellige ting. Du får fortsette å mene ting på et feilaktig grunnlag, mens jeg forholder meg til fakta og til de definisjonene andre viktige institusjoner mener er fattigdomsgrensa, beregnet av forskere og folk som har PhD i samfunnsøkonomi. Noe du definitivt ikke har. 

Fattigdomsgrensa er der den er - på rundt 247.000 kr i 2021 - så er det helt irrelevant at du mener at man skal kunne "leve greit" av beløp under denne grensa. De fleste er ikke enige med deg at man kan  og det er på tide å prioritere de som sliter og ikke de som har allerede masse penger fra før av.

Ikke engang biler har like mye hestekrefter, newtonmeter, og motorvolum, så det blir iallfall latterlig når noen ønsker å likestille absolutt alle individer - begge kjønn - med ulik vekt, høyde og kropps- / medisinske behov om til "ekstrem likhet". Det går ikke, fordi mennesker har ulike individuelle behov. Jeg har selv utgifter hver måned til diverse ting som de fleste i min omgangskrets ikke engang tenker på at er et problem. De har ikke de defektene og de tar det for gitt med sin "arroganse" at sånn blir det resten av livet også. 

Igjen, det betyr i praksis at du kan automatisk slå av et visst beløp av det beløpet uføre får, som går direkte til apoteket i ekspress fart. Det beløpet går direkte inn til enten fastlegen eller fysioterapeut eller apoteket i diverse medisiner som ikke alltid dekkes helt gratis, så da har uføre egentlig enda mindre å leve av enn det de får. 

Bare ta for deg Korona de siste 17 månedene. Folk har plutselig fått en utgift på flere hundre kroner per måned de siste 17 månedene. Engangshansker, spriting, ekstra vasking, munnbind på rekke og rad ++. Uføre har en slik utgift hele tiden i mange år, ikke kun i 17 måneder, for Korona-utgiften er enda en utgift på toppen av de andre utgiftene de har. 

• Liker 16
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva du "mener" og hva som er fakta, er to helt forskjellige ting. Du får fortsette å mene ting på et feilaktig grunnlag, mens jeg forholder meg til fakta og til de definisjonene andre viktige institusjoner mener er fattigdomsgrensa, beregnet av forskere og folk som har PhD i samfunnsøkonomi. Noe du definitivt ikke har. 

Fattigdomsgrensa er der den er - på rundt 247.000 kr i 2021 - så er det helt irrelevant at du mener at man skal kunne "leve greit" av beløp under denne grensa. De fleste er ikke enige med deg at man kan  og det er på tide å prioritere de som sliter og ikke de som har allerede masse penger fra før av.

Ikke engang biler har like mye hestekrefter, newtonmeter, og motorvolum, så det blir iallfall latterlig når noen ønsker å likestille absolutt alle individer - begge kjønn - med ulik vekt, høyde og kropps- / medisinske behov om til "ekstrem likhet". Det går ikke, fordi mennesker har ulike individuelle behov. Jeg har selv utgifter hver måned til diverse ting som de fleste i min omgangskrets ikke engang tenker på at er et problem. De har ikke de defektene og de tar det for gitt med sin "arroganse" at sånn blir det resten av livet også. 

Igjen, det betyr i praksis at du kan automatisk slå av et visst beløp av det beløpet uføre får, som går direkte til apoteket i ekspress fart. Det beløpet går direkte inn til enten fastlegen eller fysioterapeut eller apoteket i diverse medisiner som ikke alltid dekkes helt gratis, så da har uføre egentlig enda mindre å leve av enn det de får. 

Bare ta for deg Korona de siste 17 månedene. Folk har plutselig fått en utgift på flere hundre kroner per måned de siste 17 månedene. Engangshansker, spriting, ekstra vasking, munnbind på rekke og rad ++. Uføre har en slik utgift hele tiden i mange år, ikke kun i 17 måneder, for Korona-utgiften er enda en utgift på toppen av de andre utgiftene de har. 

Hva er det jeg mener på et feilaktig grunnlag? Jeg er enig i at de fleste uføre lever under fattigdomsgrensa. Jeg likestiller heller ikke alle individer og mener de bruker like mye eller burde bruke like mye. Nå gjør du akkurat det jeg snakket om. Du argumenterer ikke mot noe jeg har sagt, men lager en stråmann og argumenterer mot ting jeg ikke har sagt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Da er jo ikke minstepensjonister akkurat fattige med 20700 utbetalt i måneden!

Anonymkode: e30c4...dd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blobette skrev (3 timer siden):

Jeg levde på mindre enn det jeg har nå som ikke ufør og frisk og det gikk helt fint,men så ble jeg ufør og fikk en del ekstra utgifter jeg ikke hadde som frisk og jeg kan si deg at det ikke kan sammenlignes 

Anonymkode: a6fba...e4c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mange uføre har jo 450 000 i året i trygd....Dette har jo fagarbeidere i full jobb. Er her det svikter. Høyere lønn til folk i jobb!

Anonymkode: 01a5b...625

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Minstepensjonister har jobbet og bidratt i samfunnet og fortjener hver krone. Uføre på minstelønn har ikke gjort det, og får være glad de får penger. 

Anonymkode: fce9f...98d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange uføre har jo 450 000 i året i trygd....Dette har jo fagarbeidere i full jobb. Er her det svikter. Høyere lønn til folk i jobb!

Og de hadde også høyre lønn enn fagarbeidere før de ble syke. Skal man følge din trangsynte tankegangen skal en advokat eller en lege tjente like lite som en barnehagelærer

Anonymkode: a6fba...e4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nok en løgn, bare tull det du sier. Gjennomsnittsinntekten for uføre (altså direkte overføringer fra statsbudsjettet) er på ca 290.000 kr brutto. Noe rundt der. Så betaler man skatt av det, rundt 55.000 - 60.000 kr, så sitter man faktisk med mindre enn en minstepensjonist med særskilt sats for enslige som ellers har rett på bostøtte.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Minstepensjonister har jobbet og bidratt i samfunnet og fortjener hver krone. Uføre på minstelønn har ikke gjort det, og får være glad de får penger. 

Anonymkode: fce9f...98d

For å kvalifisere til minstepensjon, trenger man bare å ha bodd 40 år i Norge, det vil si ha vært medlem i Folketrygden. Med andre ord, har du bodd i Norge siden sommeren 1981 - det er alt som trengs, og fylt 67 år denne sommeren, så har du rett på minstepensjon i form av å ha fylt 67 år. Du kan være frisk eller syk - spiller ingen rolle, og du trenger heller ikke å ha jobbet noe særlig siden sommeren 1981, du får litt større beløp enn det uføre får ved å fylle 67 år. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har de ikke med mindre de har klp eller private forsikringer. Som er noe man kan velge å investere i. Blir dumt å misunne noen penger fra en forsikring de har betalt på i årevis for dette kan du jo også velge å gjøre. 

Anonymkode: 94d2e...305

• Liker 9
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å kvalifisere til minstepensjon, trenger man bare å ha bodd 40 år i Norge, det vil si ha vært medlem i Folketrygden. Med andre ord, har du bodd i Norge siden sommeren 1981 - det er alt som trengs, og fylt 67 år denne sommeren, så har du rett på minstepensjon i form av å ha fylt 67 år. Du kan være frisk eller syk - spiller ingen rolle, og du trenger heller ikke å ha jobbet noe særlig siden sommeren 1981, du får litt større beløp enn det uføre får ved å fylle 67 år. 

Har vi nå kommet dit at minstepensjonister misunnes??

2021 er skammens år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei mange uføre har ikke det. Slutt å spre tull. 

Anonymkode: 6b43c...bd7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så har du sånne som meg som får 12500 i måneden, etter skatt. Får det minste grunnbeløpet fordi jeg ble syk (først sykmeldt, så aap og omsider ufør) etter kun to år som yrkesaktiv (ingeniør). Hadde jeg droppa utdannelsen kunne jeg jobber og tjent mer penger og hatt det som grunnlag for ufør. Men siden jeg hadde jobbet mindre enn tre år fikk jeg minstesats. Veldig surt når jeg VIL arbeide men ikke kan .. og faktisk har utdannet meg 

Anonymkode: fa011...5fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Har vi nå kommet dit at minstepensjonister misunnes??

2021 er skammens år. 

Absolutt ikke. Hvis du ser på hovedinnlegget, så skrev jeg at jeg gjerne ønsker at minstepensjonister også skal få mer. 

Du burde lese hovedinnlegget igjen. Dette er en fakta tråd, der man er dritt lei av alle anti-ufør trådene som fremstiller det som om uføre bader nærmest i penger, når fakta er at minstepensjonister har faktisk mer eller like mye som "standard" uføre og unge uføre, ved å ha fylt 67 år. Kun i kraft av å ha fylt 67 år - og bodd 40 år i Norge. De kan fortsatt være friske som 67-åringer, men de får minst like mye, (faktisk litt mer) enn uføre som er syke. 

For min del, burde alle disse gruppene hatt 264.000 kr netto i året (22.000 kr netto per måned). Men det får være en annen debatt. Poenget her er å avlive de mytene om at "uføre" har så "mye penger" - spesielt siden enkelte blir forvirret av at uføre får tildelt et bruttobeløp som de skal betale skatt av, mens minstepensjonen er oppgitt som NETTO, som du ikke skal betale skatt av og dermed så kvalifiserer også minstepensjonister seg til bostøtte og fri rettshjelp, for å nevne noe. Mens uføre gjør ikke det. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er minstepensjonist og har utbetalt 13500 pr.mnd… 

Dét er ikke noe luksus. 

Anonymkode: eccf5...f3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor er minstepensjonist og har utbetalt 13500 pr.mnd… 

Dét er ikke noe luksus. 

Anonymkode: eccf5...f3d

Da har hun formue som gjør at hun må betale skatt. 

Anonymkode: ffa9c...783

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfur oppgis minstepensjonen som netto beløp? Eller gjør all alderspensjon det?

Anonymkode: e30c4...dd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så har du sånne som meg som får 12500 i måneden, etter skatt. Får det minste grunnbeløpet fordi jeg ble syk (først sykmeldt, så aap og omsider ufør) etter kun to år som yrkesaktiv (ingeniør). Hadde jeg droppa utdannelsen kunne jeg jobber og tjent mer penger og hatt det som grunnlag for ufør. Men siden jeg hadde jobbet mindre enn tre år fikk jeg minstesats. Veldig surt når jeg VIL arbeide men ikke kan .. og faktisk har utdannet meg 

Anonymkode: fa011...5fb

Har du utbetalt så lite i uføretrygd må du jo enten ha et veldig høyt skattetrekk eller så er du ikke 100% ufør. 

Anonymkode: 7b964...6f0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...