AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Del Skrevet 25. juli 2021 Vi skal bygge hus og jeg er sĂ„ usikker pĂ„ om jeg skal velge slik peis som «alle har nÄ» eller om jeg skal velge vanlig vedovn. Hva har dere, og hva ville dere ha valgt? jeg er litt redd for at den peistypen som er populĂŠr nĂ„ er noe som jeg blir «stuck» med..... slik som de store peisene fra 80-tallet eller de hjĂžrnepeisene fra 90-talletđŹ Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Del Skrevet 25. juli 2021 Tenker du sĂ„nn her peis? Jeg tenker flere fordeler med denne i alle fall. Du kan se flammen fra flere steder i rommet. Den er sĂ„pass hĂžy at smĂ„barn ikke nĂždvendigvis rekker opp og brenner seg. Og den tar ikke mye plass. Hvis du tenker mer sĂ„nn sort frittstĂ„ende sĂ„ ville jeg heller gĂ„tt for denne hvite Men peis anbefaler jeg i alle fall, meghakoselig fra september til mai i dette landet.  Anonymkode: 4330b...d53 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
tdm900 Skrevet 25. juli 2021 #3 Del Skrevet 25. juli 2021 Usikker pĂ„ hva du mener med peis. Er det peisovn du mener, eller er det oppsatt peis? Er mange som fikk bygget "peis" som er en innsats, men det er mye bortkasta energi Ă„ varme sĂ„ mye fĂžr det er varmt i rommet. En oppmurt peis varmere ikke sĂ„ veldig, og der mĂ„ du stenge spjeldet etterpĂ„ for at det ikke skal trekke ned gjennom pipa. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
skrue Skrevet 25. juli 2021 #4 Del Skrevet 25. juli 2021 Jeg har en gammeldags peis og planlegger Ă„ bytte til noe ala den som er avbildet over. Slike kan, iallfall i noen tilfeller, brukes bĂ„de med glass foran og med glasset trukket opp sĂ„ man fĂ„r en kombinasjon. Jeg er litt usikker pĂ„ om man i det hele tatt fĂ„r kjĂžpt tradisjonelle peiser mer. De er ganske uĂžkonomiske mtp hvor mye ved de trenger for Ă„ varme opp tilsvarende som en moderne peisovn. Dessuten er de ikke nĂždv spesielt rentbrennende.  Uansett, finn ut hvordan glassene rengjĂžres. Velg en variant der det er lett Ă„ komme til alle flater. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Del Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du sĂ„nn her peis? Jeg tenker flere fordeler med denne i alle fall. Du kan se flammen fra flere steder i rommet. Den er sĂ„pass hĂžy at smĂ„barn ikke nĂždvendigvis rekker opp og brenner seg. Og den tar ikke mye plass. Hvis du tenker mer sĂ„nn sort frittstĂ„ende sĂ„ ville jeg heller gĂ„tt for denne hvite Men peis anbefaler jeg i alle fall, meghakoselig fra september til mai i dette landet.  Anonymkode: 4330b...d53 Tenker pĂ„ en sĂ„nn peis ja, er svĂŠrt populĂŠre nĂ„đđ» Er redd for at vi om noen Ă„r kommer til Ă„ tenke «hvorfor valgte vi den klossen» og ikke tok en vanlig ovnđ Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Del Skrevet 25. juli 2021 Det er ikke allverdens Ă„ bytte en sĂ„nn peis til noe annet om noen Ă„r, om dere skulle endre smak. Anonymkode: ccf03...23c Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Del Skrevet 25. juli 2021 SĂ„nne mye peiser er elementer og lette Ă„ bygge opp og ned igjen. Jeg har hatt bĂ„de peis og en sĂ„nn ovn med stort glass. FornĂžyd med begge deler. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Del Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): SĂ„nne mye peiser er elementer og lette Ă„ bygge opp og ned igjen. Jeg har hatt bĂ„de peis og en sĂ„nn ovn med stort glass. FornĂžyd med begge deler. Anonymkode: cf731...25b Om du skulle valgt i dag, hvilken hadde du tatt da? Siden du har erfaring med beggeđ Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Del Skrevet 26. juli 2021 Jeg ville valgt en som varmer, fremfor en som ser pen ut. Men om det er en peis eller ovn, det vet jeg ikke đ Anonymkode: f42a1...60f 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Del Skrevet 28. juli 2021 On 7/25/2021 at 8:07 PM, AnonymBruker said: Tenker pĂ„ en sĂ„nn peis ja, er svĂŠrt populĂŠre nĂ„đđ» Er redd for at vi om noen Ă„r kommer til Ă„ tenke «hvorfor valgte vi den klossen» og ikke tok en vanlig ovnđ Anonymkode: 315fa...2dd Jeg personlig syns den hvite er ganske tidlĂžs. Ville ogsĂ„ hatt plass under for Ă„ legge inn vedkuber. Den gir god varme og er sĂ„ mye mer hyggefaktor enn bare en vanlig ovn. Anonymkode: 4330b...d53 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (PĂ„ 2021-7-26 den 9.10): Om du skulle valgt i dag, hvilken hadde du tatt da? Siden du har erfaring med beggeđ Anonymkode: 315fa...2dd Jeg har dessverre bare brukt ovn med glass, siden den andre ble installert i vĂ„res. InteriĂžrmessig synes jeg dog peisen tar minst plass og sklir fint inn i rommet som hjĂžrnepeis enn det ovnen jeg hadde i forrige bolig gjorde. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Bamsine Skrevet 29. juli 2021 #12 Del Skrevet 29. juli 2021 Jeg har en slik peis som avbildet over, bare i rund type. Denne kjĂžpte vi for ca. 10 Ă„r siden og har ikke angret et sekundđ Varmer bra og synes den er tidlĂžs og  dekorativ. Den har i tillegg holdt seg like fin i alle Ă„r. Vi blir pĂ„ daglig basis spurt av folk som er innom om hvor vi har kjĂžpt den. Vil derfor ikke tro at du vil angre pĂ„ kjĂžpet. Det er stĂžrre risiko Ă„ kjĂžpe en mer âmoteovnâ som for eks. den vedlagt under. Den vil nok fort bli ganske utdatert i stilen igjen.  Lykke til med valgetđ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Del Skrevet 29. juli 2021 De store peisene fra 80-tallet er noe vi akkurat rev ut fra ny bolig (ny for oss). Fikk jo 2-3 kvm til med plass. SĂ„ jeg hadde ikke gĂ„tt for det  Vi har en av de nyere som stĂ„r ut fra veggen og har glass rundt, om vi blir lei av den pĂ„ sikt sĂ„ kan den byttes til noe annet. Men jeg ville ikke hatt noe som mĂ„ bygges inn i veggen eller ut av veggen. Hadde gĂ„tt for noe "frittstĂ„ende". Da stĂ„r du friere til Ă„ endre i fremtiden. Anonymkode: acb77...331 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Del Skrevet 9. august 2021 Har hĂžrt pĂ„ pris pĂ„ peis, jammen er det dyre greier! Selve innsatsen koster i overkant av 20 000kr, men ferdig oppsatt og pusset kommer det hele pĂ„ 60 000++đ Er det verdt det?đŹ Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Elder Millennial Skrevet 9. august 2021 #15 Del Skrevet 9. august 2021 (endret) Vi har en av de stĂžrste peisovnene til Dovre og er kjempe fornĂžyde med den.  Lettere Ă„ bytte den ut senere om vi skulle gĂ„ lei en hva det ville vert med en vanlig peis. Endret 9. august 2021 av Elder Millennial Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har hĂžrt pĂ„ pris pĂ„ peis, jammen er det dyre greier! Selve innsatsen koster i overkant av 20 000kr, men ferdig oppsatt og pusset kommer det hele pĂ„ 60 000++đ Er det verdt det?đŹ Anonymkode: 315fa...2dd Vi kjĂžpte fra nordpeis som er elementer og kan males. Ga rundt 30.000 for den. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ