AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Del Skrevet 25. juli 2021 Vi skal bygge hus og jeg er så usikker på om jeg skal velge slik peis som «alle har nå» eller om jeg skal velge vanlig vedovn. Hva har dere, og hva ville dere ha valgt? jeg er litt redd for at den peistypen som er populær nå er noe som jeg blir «stuck» med..... slik som de store peisene fra 80-tallet eller de hjørnepeisene fra 90-tallet😬 Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Del Skrevet 25. juli 2021 Tenker du sånn her peis? Jeg tenker flere fordeler med denne i alle fall. Du kan se flammen fra flere steder i rommet. Den er såpass høy at småbarn ikke nødvendigvis rekker opp og brenner seg. Og den tar ikke mye plass. Hvis du tenker mer sånn sort frittstående så ville jeg heller gått for denne hvite Men peis anbefaler jeg i alle fall, meghakoselig fra september til mai i dette landet. Anonymkode: 4330b...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 25. juli 2021 #3 Del Skrevet 25. juli 2021 Usikker på hva du mener med peis. Er det peisovn du mener, eller er det oppsatt peis? Er mange som fikk bygget "peis" som er en innsats, men det er mye bortkasta energi å varme så mye før det er varmt i rommet. En oppmurt peis varmere ikke så veldig, og der må du stenge spjeldet etterpå for at det ikke skal trekke ned gjennom pipa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 25. juli 2021 #4 Del Skrevet 25. juli 2021 Jeg har en gammeldags peis og planlegger å bytte til noe ala den som er avbildet over. Slike kan, iallfall i noen tilfeller, brukes både med glass foran og med glasset trukket opp så man får en kombinasjon. Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt får kjøpt tradisjonelle peiser mer. De er ganske uøkonomiske mtp hvor mye ved de trenger for å varme opp tilsvarende som en moderne peisovn. Dessuten er de ikke nødv spesielt rentbrennende. Uansett, finn ut hvordan glassene rengjøres. Velg en variant der det er lett å komme til alle flater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Del Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du sånn her peis? Jeg tenker flere fordeler med denne i alle fall. Du kan se flammen fra flere steder i rommet. Den er såpass høy at småbarn ikke nødvendigvis rekker opp og brenner seg. Og den tar ikke mye plass. Hvis du tenker mer sånn sort frittstående så ville jeg heller gått for denne hvite Men peis anbefaler jeg i alle fall, meghakoselig fra september til mai i dette landet. Anonymkode: 4330b...d53 Tenker på en sånn peis ja, er svært populære nå👍🏻 Er redd for at vi om noen år kommer til å tenke «hvorfor valgte vi den klossen» og ikke tok en vanlig ovn😆 Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Del Skrevet 25. juli 2021 Det er ikke allverdens å bytte en sånn peis til noe annet om noen år, om dere skulle endre smak. Anonymkode: ccf03...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Del Skrevet 25. juli 2021 Sånne mye peiser er elementer og lette å bygge opp og ned igjen. Jeg har hatt både peis og en sånn ovn med stort glass. Fornøyd med begge deler. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Del Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sånne mye peiser er elementer og lette å bygge opp og ned igjen. Jeg har hatt både peis og en sånn ovn med stort glass. Fornøyd med begge deler. Anonymkode: cf731...25b Om du skulle valgt i dag, hvilken hadde du tatt da? Siden du har erfaring med begge😄 Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Del Skrevet 26. juli 2021 Jeg ville valgt en som varmer, fremfor en som ser pen ut. Men om det er en peis eller ovn, det vet jeg ikke 😅 Anonymkode: f42a1...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Del Skrevet 28. juli 2021 On 7/25/2021 at 8:07 PM, AnonymBruker said: Tenker på en sånn peis ja, er svært populære nå👍🏻 Er redd for at vi om noen år kommer til å tenke «hvorfor valgte vi den klossen» og ikke tok en vanlig ovn😆 Anonymkode: 315fa...2dd Jeg personlig syns den hvite er ganske tidløs. Ville også hatt plass under for å legge inn vedkuber. Den gir god varme og er så mye mer hyggefaktor enn bare en vanlig ovn. Anonymkode: 4330b...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 9.10): Om du skulle valgt i dag, hvilken hadde du tatt da? Siden du har erfaring med begge😄 Anonymkode: 315fa...2dd Jeg har dessverre bare brukt ovn med glass, siden den andre ble installert i våres. Interiørmessig synes jeg dog peisen tar minst plass og sklir fint inn i rommet som hjørnepeis enn det ovnen jeg hadde i forrige bolig gjorde. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsine Skrevet 29. juli 2021 #12 Del Skrevet 29. juli 2021 Jeg har en slik peis som avbildet over, bare i rund type. Denne kjøpte vi for ca. 10 år siden og har ikke angret et sekund😊 Varmer bra og synes den er tidløs og dekorativ. Den har i tillegg holdt seg like fin i alle år. Vi blir på daglig basis spurt av folk som er innom om hvor vi har kjøpt den. Vil derfor ikke tro at du vil angre på kjøpet. Det er større risiko å kjøpe en mer “moteovn” som for eks. den vedlagt under. Den vil nok fort bli ganske utdatert i stilen igjen. Lykke til med valget😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Del Skrevet 29. juli 2021 De store peisene fra 80-tallet er noe vi akkurat rev ut fra ny bolig (ny for oss). Fikk jo 2-3 kvm til med plass. Så jeg hadde ikke gått for det Vi har en av de nyere som står ut fra veggen og har glass rundt, om vi blir lei av den på sikt så kan den byttes til noe annet. Men jeg ville ikke hatt noe som må bygges inn i veggen eller ut av veggen. Hadde gått for noe "frittstående". Da står du friere til å endre i fremtiden. Anonymkode: acb77...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Del Skrevet 9. august 2021 Har hørt på pris på peis, jammen er det dyre greier! Selve innsatsen koster i overkant av 20 000kr, men ferdig oppsatt og pusset kommer det hele på 60 000++🙈 Er det verdt det?😬 Anonymkode: 315fa...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 9. august 2021 #15 Del Skrevet 9. august 2021 (endret) Vi har en av de største peisovnene til Dovre og er kjempe fornøyde med den. Lettere å bytte den ut senere om vi skulle gå lei en hva det ville vert med en vanlig peis. Endret 9. august 2021 av Elder Millennial Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har hørt på pris på peis, jammen er det dyre greier! Selve innsatsen koster i overkant av 20 000kr, men ferdig oppsatt og pusset kommer det hele på 60 000++🙈 Er det verdt det?😬 Anonymkode: 315fa...2dd Vi kjøpte fra nordpeis som er elementer og kan males. Ga rundt 30.000 for den. Anonymkode: cf731...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå