Gå til innhold

Barnemor mener at barnet har glutenallergi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så drittlei mødre som overfører egne diagnoser og angst over på sine barn. 

Anonymkode: 3fdab...f0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sarah93 skrev (19 minutter siden):

Ja, det er veldig dumt. Mødre kan bli ganske nevrotiske, og det går utover barna. Opplever det selv i min ste-familie, men på andre ting. Uten at det trenger å være sånn i dette tilfelle, kan en del også føle seg truet av å ha en stemor inn i bildet, og få et usunt kontrollbehov på mye forskjellig.

Ikke sant. Og det er alltid barna det går utover ja, som er veldig synd. Sånn vil ikke vi ha det, så vi lager aldri noe drama ut av noe, til det beste for barna (vi har to til i husstanden). Tror du har rett i det altså! Nå er barnemor her ganske grei, men likevel veldig distansert overfor meg. Jeg holder meg derfor veldig i bakgrunnen, og ønsker ikke skape trøbbel. Men ja, tror nok mange ser på stemødre som en trussel, og det er synd, for jeg tror de aller, aller fleste stemødre oppriktig bare ønsker det beste for barna. 

Anonymkode: 9832c...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (35 minutter siden):

Lite hjertesukk: Må folk alltid tolke andre i verste mening på nett? TS gir uttrykk for et helt reelt dilemma. Hun skriver ingenting om at hun trykker i barnet kanelboller mot dets vilje. Det jeg leser mellom linjene her, er at både mor og stemor er opptatt av at barnet skal ha det best mulig, og de har forskjellige oppfatninger av hva som er best. Jeg er helt på linje med stemor her, det er hemmende og sykeliggjørende for barn å holde seg unna produkter de etter alt å dømme tåler. Men det høres ut som de løser vanskelighetene på en god måte, ved å servere normal mat uten å lage et nummer ut av det, og uten å legge seg opp i hva barnet spiser hos mor.

Når ungen VELDIG ofte må poengtere at dette sier moren at han ikke tåler, så handler det ikke bare om kanelboller. En tolker ikke når en gjengir det som helt spesifikk står. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bonusmamma til et barn på 10 år. Moren til barnet har selv cøliaki, og har nå begynt å fore barnet om at dette også antakelig har det. Barnet har av og til vondt i magen, så både barnefaren og jeg syns det var en god idé å ta barnet til legen for å sjekke. Testene som ble tatt påviste ikke cøliaki, og når barnet er hos oss gir vi hen vanlig mat, men problemet er nå at barnet har begynt å si «jeg tåler det ikke». Hen tror for eksempel at hen ikke tåler kanelboller, fordi hen fikk vondt i magen av det en gang. Hen er ikke gammel nok til å forstå hva dette egentlig betyr, og at hadde hen hatt glutenintoleranse hadde det ikke bare vært bollene som ga hen vondt i magen. Vi hører ingenting når hen spiser brød eller pizza o.l. Barnet sier veldig ofte «men mamma sier jeg ikke tåler gluten», og jeg syns altså ikke det er riktig av mor å påføre barnet disse tankene, særlig når det faktisk er tatt tester og disse ikke slo ut. Dette er i grunn en diskusjon i seg selv, men det er en annen ting jeg egentlig vil ta opp her. Når barnet er hos moren spiser hen mat uten gluten, men hos oss spiser hen altså mat med gluten. Og jeg har tenkt litt på om det egentlig er bra for magen? At det svitsjes sånn mellom glutenfritt og ikke, annenhver uke? Jeg har lest at man ikke skal spise glutenfritt med mindre man faktisk har cøliaki, fordi det faktisk kan gjøre skade på magen. Noen som har noe erfaring med dette?

Jobber i barnehage. Det finnes noen foreldre som påstår at barnet ikke tåler det ene eller det andre, har allergi for det ene eller andre, eller bare må sånn og sånn fordi de har den eller den tilstanden, sykdommen eller diagnosen. Når vi etterspør dokumentasjon viser det seg at det ikke finnes. Når vi snakker med barnet forteller barnet at hjemme spiser de det ene etter det andre som mor sier de ikke skal spise i barnehagen. 

Jeg foreslår at man forholder seg til leger. La leger stille diagnoser, ikke mødre. Er så lei av mødre, ja ikke fedre, som påstår og lager mye drama om ting som ikke er påvist. 

Forhold dere kun til diagnose stilt av en lege - en mor har ikke medisinsk kompetanse til å stille diagnose. 

Hilsen mann i barnehage.

Anonymkode: f28bf...b2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så drittlei mødre som overfører egne diagnoser og angst over på sine barn. 

Anonymkode: 3fdab...f0c

Kjenner ingen mødre som gjør det. Kjenner du mange?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså jeg trodde alle reagerte med litt oppblåst og ugrei mage av gjærbakst, de fleste jeg kjenner gjør det, så det er vel ikke rart å få vondt i magen av kanelboller en gang. Glutenfritt er heller ingen fordel å leve på om man ikke må, da det er mindre næring og mer sukker. Men å bytte på er ikke farlig som du spør om ts.

Anonymkode: 804ed...008

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, og det er jo det vi er - jeg skrev at vi syns det var bra at hun tok barnet til utredning. Jeg vet også at cøliaki er arvelig, har det i min egen familie, og vet at det kan slå ut i senere alder også. Det er ikke noe jeg påstår, det var noe jeg lurte på. Jeg sa at jeg hadde lest at man ikke bør spise glutenfritt med mindre man har fått påvist cøliaki. Les denne artikkelen: https://forskning.no/partner-universitetet-i-bergen-allergi/mente-selv-at-de-ikke-talte-gluten-men-ble-ikke-verre-av-a-spise-gluten/263148

Man bør ikke spise erstatningsprodulter basert på glutenfri hvetestivelse, men man kan fint velge naturlig glutenfri mat som belgfrukter, glutenfri havre, ris, poteter osv istedet for mat basert på hvete/rug og bygg. 

Og før man skal undersøke om man har cøliaki, må tarmen provoseres med glutenholdig mat.

Anonymkode: de239...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber i barnehage. Det finnes noen foreldre som påstår at barnet ikke tåler det ene eller det andre, har allergi for det ene eller andre, eller bare må sånn og sånn fordi de har den eller den tilstanden, sykdommen eller diagnosen. Når vi etterspør dokumentasjon viser det seg at det ikke finnes. Når vi snakker med barnet forteller barnet at hjemme spiser de det ene etter det andre som mor sier de ikke skal spise i barnehagen. 

Jeg foreslår at man forholder seg til leger. La leger stille diagnoser, ikke mødre. Er så lei av mødre, ja ikke fedre, som påstår og lager mye drama om ting som ikke er påvist. 

Forhold dere kun til diagnose stilt av en lege - en mor har ikke medisinsk kompetanse til å stille diagnose. 

Hilsen mann i barnehage.

Anonymkode: f28bf...b2a

Ja.... de fleste mageproblemer i Norge har ingen diagnose. I "beste" fall får du IBS. Som bare betyr at legene ikke aner hvorfor du har sensitiv mage og du må klare deg selv og selv eliminere matvarer du reagerer på

Det er en økende grad av nordmenn som har mageproblemer. Det er sannsynligvis en kombinasjon av at vi ikke er utsatt for visse bakterier og parasitter som er bra for magen, og delvis fordi vi blir "forgiftet" av miljøgifter. Man ser for eks mindre cøliaki i land der de har visse parasitter i magen nordmenn ikke får grunnet god hygiene. Vi ser også at vi får i oss metaller, mikroplast og sprøytemidler fra maten vi spiser. Ikke noe vi kan unngå

Gluten er et stoff kroppen kan i noen tilfeller tolke som et problem de må reagere på. Immunsystemet går til angrep. Dette kan føre til mange problemer, der matsensitivitet er et av de. Å spise mer gluten forverrer problemet. 

Mødre er nok mer bevisst på barnas plager og tar dem på alvor. En far vil i større grad tenke at det ikke er noe å bry seg om. Vi ser samme trend med fedre og psykisk helse hos barna. Fedre vil nok i mindre grad annerkjenne at barna har psykiske plager. Selvsagt er det unntak, men generelt er mødre mer obs og tar barnas plager mer på alvor, noe som betyr at flere mødre vil involvere seg i barnas kosthold. Mens fedre lar det gå og gir de hvetemat, selv når barnet har cøliaki

Endret av parkeringsvakten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bør ikke spise erstatningsprodulter basert på glutenfri hvetestivelse, men man kan fint velge naturlig glutenfri mat som belgfrukter, glutenfri havre, ris, poteter osv istedet for mat basert på hvete/rug og bygg. 

Og før man skal undersøke om man har cøliaki, må tarmen provoseres med glutenholdig mat.

Anonymkode: de239...ea2

Enig her. Om barna ikke tåler gluten, gi de mer grønnsaker, nøtter, kjøtt, fisk, linser, bønner osv. Ikke gi dem ultraprosessert mat med lite næring som mange glutenfri produkter sliter med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
parkeringsvakten skrev (1 time siden):

Vi ser en ganske stor del av befolkningen i Norge sliter med matintoleranser. Leger anbefaler FODMAP om man sliter med magen. Da reduserer man gluten i kostholdet og andre matvarer. Så det stemmer ikke at det er kun de med cøliaki som bør unngå gluten. Om alle symptomer forsvinner ved kutting av gluten, så er det bedre enn å ekskludere enda mer som man gjør i FODMAP

Vi ser at en ganske stor del av befolkningen mener at de sliter med matintoleranse. Vesentlig forskjell. Det er jo blitt "in" å ikke tåle gluten, melk, og what not, så det er blitt et lite helvete å jobbe f.eks i barnehage. Foreldre kommer med alle slags bastante meninger om at nå skal ikke barnet ha ditt og datt, og vi må kjøpe inn svindyr spesialkost. Heldigvis er det blitt mer og mer vanlig at vi krever legeattest før vi legger til rette for alle innfall foreldrene får. Selvdiagnostisering er en uting. 

Hvis barnet TS skriver om ikke reagerer på maten når det er hos far, så trenger de selvfølgelig ikke leve glutenfritt.

Anonymkode: 5d1eb...953

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ser at en ganske stor del av befolkningen mener at de sliter med matintoleranse. Vesentlig forskjell. Det er jo blitt "in" å ikke tåle gluten, melk, og what not, så det er blitt et lite helvete å jobbe f.eks i barnehage. Foreldre kommer med alle slags bastante meninger om at nå skal ikke barnet ha ditt og datt, og vi må kjøpe inn svindyr spesialkost. Heldigvis er det blitt mer og mer vanlig at vi krever legeattest før vi legger til rette for alle innfall foreldrene får. Selvdiagnostisering er en uting. 

Hvis barnet TS skriver om ikke reagerer på maten når det er hos far, så trenger de selvfølgelig ikke leve glutenfritt.

Anonymkode: 5d1eb...953

LOL

Om jeg skal velge hvem som lever i en fantasiverden av en mor og deg, så må jeg velge deg, altså. Såpass ærlig må jeg være. 

(Tydeligvis fantasi at vi ser mer cøliaki i Norge enn i 3.verden. Noe som tyder på at miljø er viktig for magehelse. Men hvem bryr seg om forskning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SoWhat? skrev (37 minutter siden):

Når ungen VELDIG ofte må poengtere at dette sier moren at han ikke tåler, så handler det ikke bare om kanelboller. En tolker ikke når en gjengir det som helt spesifikk står. 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
parkeringsvakten skrev (Akkurat nå):

LOL

Om jeg skal velge hvem som lever i en fantasiverden av en mor og deg, så må jeg velge deg, altså. Såpass ærlig må jeg være. 

Dette er ikke meg. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

TS skriver at Hun ikke presser barnet. Men ungen sier VELDIG ofte ifra. Hva tyder det på liksom? Det står i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bonusmamma til et barn på 10 år. Moren til barnet har selv cøliaki, og har nå begynt å fore barnet om at dette også antakelig har det. Barnet har av og til vondt i magen, så både barnefaren og jeg syns det var en god idé å ta barnet til legen for å sjekke. Testene som ble tatt påviste ikke cøliaki, og når barnet er hos oss gir vi hen vanlig mat, men problemet er nå at barnet har begynt å si «jeg tåler det ikke». Hen tror for eksempel at hen ikke tåler kanelboller, fordi hen fikk vondt i magen av det en gang. Hen er ikke gammel nok til å forstå hva dette egentlig betyr, og at hadde hen hatt glutenintoleranse hadde det ikke bare vært bollene som ga hen vondt i magen. Vi hører ingenting når hen spiser brød eller pizza o.l. Barnet sier veldig ofte «men mamma sier jeg ikke tåler gluten», og jeg syns altså ikke det er riktig av mor å påføre barnet disse tankene, særlig når det faktisk er tatt tester og disse ikke slo ut. Dette er i grunn en diskusjon i seg selv, men det er en annen ting jeg egentlig vil ta opp her. Når barnet er hos moren spiser hen mat uten gluten, men hos oss spiser hen altså mat med gluten. Og jeg har tenkt litt på om det egentlig er bra for magen? At det svitsjes sånn mellom glutenfritt og ikke, annenhver uke? Jeg har lest at man ikke skal spise glutenfritt med mindre man faktisk har cøliaki, fordi det faktisk kan gjøre skade på magen. Noen som har noe erfaring med dette?

Om et barn har søsken med cøliaki, men selv har teste negativt skal barnet spise gluten frem til en eventuell test (hvert år/eller annenhvert år) viser positivt. Får barnet glutenfri mat kan man berøve det for en diagnose det faktisk behøver. (Jeg har to barn med cøliaki og ett uten. Lillesøster får mat med gluten enn så lenge. Etter anbefaling fra Ullevål.) Med cøliaki følger det kostpenger fra NAV. 

Anonymkode: 5fd84...57f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke meg. Ts.

Nei, du virker som en fornuftig person. Ser nå at innlegget mitt kunne tolkes som om jeg svarte deg

(ab skrev om mødre vs fedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
SoWhat? skrev (10 minutter siden):

TS skriver at Hun ikke presser barnet. Men ungen sier VELDIG ofte ifra. Hva tyder det på liksom? Det står i HI. 

Ts her. Du er visst en av dem som ønsker å mistolke med vilje. Mener du å si at jeg presser barnet?! Hvordan i all verden får du «vi gir barnet vanlig mat» til å bli at vi presser hen? Barnet har begynt å si til oss at hen ikke tåler gluten, det er IKKE det samme som å «si i fra», som du bruker her for å insinuere at barnet forsøker å si i fra men vi ignorerer det. Det er altså så langt fra sannheten at du burde rett og slett skamme deg. Jeg skriver at barnet ikke er gammelt nok til å forstå dette, og spiser både pizza og vafler uten å reagere - selv om dette inneholder gluten. Det er så hinsides det du prøver på her, at jeg har ikke ord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
parkeringsvakten skrev (9 minutter siden):

Nei, du virker som en fornuftig person. Ser nå at innlegget mitt kunne tolkes som om jeg svarte deg

(ab skrev om mødre vs fedre)

Å ja, skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om et barn har søsken med cøliaki, men selv har teste negativt skal barnet spise gluten frem til en eventuell test (hvert år/eller annenhvert år) viser positivt. Får barnet glutenfri mat kan man berøve det for en diagnose det faktisk behøver. (Jeg har to barn med cøliaki og ett uten. Lillesøster får mat med gluten enn så lenge. Etter anbefaling fra Ullevål.) Med cøliaki følger det kostpenger fra NAV. 

Anonymkode: 5fd84...57f

Barnet har ingen søsken med cøliaki, kun moren. Ja, det er jo litt dumt at hen har spist glutenfritt hos moren før disse testene da, men det har sikkert legen forklart mor, regner jeg med. Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får vondt av barnet. Det må oppleves fryktelig forvirrende og kaotisk for ham når ikke hans to hjem klarer å bli enige om noe så grunnleggende som mat. Hva skader det om dere går med på å leve naturlig glutenfritt noen måneder? Dere kan vinne mye på det; godvilje fra mor, mindre forvirring og kaos for barnet, og så vil dere få et tydelig svar på om barnet tåler gluten eller ikke. Hvis barnet reagerer når dere reintroduserer gluten etter noen måneder er det jo tydelig at han bør avstå fra å spise gluten, men dersom han ikke reagerer blir mor betrygget i at han tåler gluten og dere slipper å krangle mer om dette. 

Du skriver at han er veldig glad i vafler og kjeks, dette kan dere lage med havremel istedetfor hvetemel. Havre er uansett sunnere enn hvete, så han taper ingen næringsstoffer, faktisk vinner han på det. 
I matpakken kan han ha omelett, salat med belgvekster eller kokt egg, havrelapper, bokhvetepannekaker og andre retter som faktisk er langt mer næringsrike enn to kneipp-skiver med Norvegia. 
Frokost kan være grøt av havre, hirse, bokhvete e.l. Holder barnet mett mye lenger enn kneipp, og har bedre GI enn hvete.

Anonymkode: b0624...bad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...