Gå til innhold

Barnemor mener at barnet har glutenallergi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
indigob skrev (21 minutter siden):

hvis han får vondt i magen av maten, så Er det stakkars.

Hen får jo ikke det - har du lest innleggene??

Anonymkode: 9832c...618

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. Vi har ikke gjort dette til en kamparena på noen som helst måte, og vi fokuserer ikke på hva slags mat som spises når barnet er her. Med det mener jeg at vi aldri påpeker at «det er gluten i dette, og da kan du kanskje ikke spise det». Vi lar barnet spise akkurat det hen vil, og kommenterer ikke noe om hva hen spiser når det er hos moren. Så jeg tror ikke barnet tar noen som helst skade av situasjonen, annet enn at det er nok litt opptatt av å være lojal mot moren, noe som er helt naturlig. Vi har ikke tenkt å si noe til moren om dette heller, jeg var mest opptatt av om barnets mage tar skade av å svitsje mellom gluten og glutenfritt. For da måtte vi nok snakket med moren og blitt enige om å kjøre enten fullt glutenfritt hos begge, eller gi vanlig mat med gluten hos begge. Men svarene her sier at dette ikke er farlig, så da sitter vi bare stille videre i båten. Ts.

Da høres det ut som dere gjør det riktige! Hadde ingen grunn til å tro noe annet ut av innlegget, vet bare hvor lett det blir kamp mellom biomor og far og hans nye kjæreste. Svarene her sier det ikke er farlig, og vil tro det stemmer, men dere kan jo evt spørre legen for sikkerhets skyld! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten

Er det farlig å ikke spise brokkoli i 3 uker, for så å spise brokkoli hver dag?

Nei. På samme måte er det ikke farlig eller skadlig å spise hvete i 2 uker, for så å unngå det i 4 måneder ( så lenge man ikke er intolerant eller har sykdom, selvsagt)

Det trenger du ikke bekymre deg for. 

Om foreldrene vil prøve glutenfritt en periode er det bare kjøre på, tenker jeg. De finner vel ut av det etterhvert. Så lenge han får sunn mat istedetfor brødmat, så går det helt fint. Gutten kan spise mer grønnsaker, fisk, kjøtt, nøtter, frukt, bær, frø, kjerner og alt det andre jeg ikke kom på i farten

Jeg hadde ikke lagt meg opp i dette med mindre det var akutt fare for helse og liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan fint ha cøliaki selv om det ikke slår ut på blodprøvene. 

Anonymkode: 04ef4...663

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei venninne ble testet for cøliaki 5 ganger før det slo ut. Først da hun hadde kjørt fod map hvor man eliminerer og deretter reintroduserer matvarer slo det ut. Hun følte seg som en krøpling i nesten ti år før hun endelig fikk et svar på at det faktisk var cøliaki og ikke bar psykisk som mange så ut til å tro..

Anonymkode: 28f8d...d97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Slapp helt av. Her velger du å mistolke innlegget noe voldsomt. Vi har IKKE presset hen til noe som helst. Vi gir vanlig mat når hen er her, uten noe fokus på hva som er i maten. Det er ikke noe stakkars av den grunn! Ts.

Du skriver i HI at barnet VELDIG ofte sier at "mamma sier jeg ikke tåler gluten. Hva betyr det da? H*n sier jo ikke veldig ofte det uten grunn?

Stakkars unge jo! Hvor viktig er det for dere at h*n spiser gluten?? La nå ungen slippe, så lenge h*n stoler på moren! Ikke krig mellom dere som voksne og la ungen stå rådvill imellom dere! Gå på moren hvis dette er så alvorlig for dere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da får han droppe å spise kanelbollene, da. Fritt valg. 

Om han har plager merker dere det. Og da må dere selvfølgelig ta grep.

Det er forresten et vidt spenn i diagnoser, hvorav det som er mildere intoleranser ikke synes på tester en gang, da er eneste veien videre å prøve ut ulike ting. 

Det er uansett ikke farlig å bytte frem og tilbake. 

Anonymkode: dc472...da9

Ja absolutt, det er helt fritt valg, og vi presser hen aldri til å spise noe hen ikke vil. Nettopp. Hadde det vært et stort daglig problem hadde vi selvsagt gjort noe med det. Men vi merker ikke så mye til disse plagene, det er mest når barnet er hos mor at dette kommer opp. Som jeg har sagt, av og til har hen sagt at hen har vondt i magen, og med morens diagnose har vi vært åpen for at kanskje barnet også har cøliaki, og har derfor syns det har vært riktig utrede barnet for det. Foreløpig har hen altså ikke fått dette påvist. Jeg har selv irritabel tarm, og vet at av og til reagerer man på mat, andre ganger ikke. Så vi tar det på ramme alvor når barnet sier det har vondt. Men jeg syns ikke det er helt riktig at moren forteller barnet at hen HAR denne diagnosen før det evt blir påvist. Men uansett, nå sier de fleste her som deg, at det ikke er farlig å svitsje annenhver uke, så da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Ts.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har også et stebarn som moren påstår at har glutenintoleranse, selv om en haug med undersøkelser ikke har kunnet påvise det. Barnet får helt normalt mat her og reagerer ikke på noen ting. Hos mor spiser det kun glutenfritt. Tenker at det er mors valg dersom hun vil styre med glutenfri mat. Når ungen har vært her i 3 uker og spist mat med gluten uten å reagerer, er det jo åpenbart at ungen er helt frisk, men hun får bare kjøre på...

En person med glutenallergi vil reagere sterkt på bare en liten mengde gluten. Å få vondt i magen av hveteboller én gang er ikke det samme som glutenallergi, altså... 

Enkelte elsker å sette diagnoser på seg selv og ungene sine, dessverre.

Anonymkode: e396c...979

I dette innlegget skriver du både glutenallergi og glutenintoleranse. Det er til informasjon to vidt forskjellige ting. Man har også ikke-cøliakisk glutenintoleranse i tillegg til cøliaki, og glutenallergi er igjen noe helt annet.

Det er vel kanskje lurt at du setter deg inn i dette før du hardnakket mener barnet ditt ikke har noen av delene. Det er kun gastroskopi som sikkert kan fastslå cøliaki. Jeg reagerte forøvrig selv ikke sterkt på gluten da jeg spiste gluten som barn, fordi når tarmtottene har atrofert vil man ikke reagere noe særlig på det man spiser fordi tarmen uansett ikke tar opp særlig med mat. Jeg hadde bare kronisk diaré og hyppige mageplager, men aldri rett etter et glutenholdig måltid. Det er jo ganske logisk også når det tar ca 15 timer fra man spiser  noe med gluten før man reagerer når man har cøliaki. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke farlig å spise glutenfritt. 

Dere får ta med ungen til en barnelege og få en ordentlig utredning, da. 

Anonymkode: c9e1f...b40

Det er jo det moren har gjort, har jeg jo sagt. Ts. 
Ikke farlig, men ikke anbefalt med mindre man har cøliaki.

FCC839C3-83A9-43ED-8DDD-0C3887C064C2.png

86259B6E-5C54-4DC0-8A3F-8F9193425582.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har ikke cøliaki (har testet med gastroskopi), får ikke vondt i magen av brød.

Boller og hvetebakst derimot 🤷‍♀️

Anonymkode: b6f60...a7b

Det gjør jeg også. Det kan faktisk være gjæren du reagerer på, og ikke gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo det moren har gjort, har jeg jo sagt. Ts. 
Ikke farlig, men ikke anbefalt med mindre man har cøliaki.

Vi ser en ganske stor del av befolkningen i Norge sliter med matintoleranser. Leger anbefaler FODMAP om man sliter med magen. Da reduserer man gluten i kostholdet og andre matvarer. Så det stemmer ikke at det er kun de med cøliaki som bør unngå gluten. Om alle symptomer forsvinner ved kutting av gluten, så er det bedre enn å ekskludere enda mer som man gjør i FODMAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I dette innlegget skriver du både glutenallergi og glutenintoleranse. Det er til informasjon to vidt forskjellige ting. Man har også ikke-cøliakisk glutenintoleranse i tillegg til cøliaki, og glutenallergi er igjen noe helt annet.

Det er vel kanskje lurt at du setter deg inn i dette før du hardnakket mener barnet ditt ikke har noen av delene. Det er kun gastroskopi som sikkert kan fastslå cøliaki. Jeg reagerte forøvrig selv ikke sterkt på gluten da jeg spiste gluten som barn, fordi når tarmtottene har atrofert vil man ikke reagere noe særlig på det man spiser fordi tarmen uansett ikke tar opp særlig med mat. Jeg hadde bare kronisk diaré og hyppige mageplager, men aldri rett etter et glutenholdig måltid. Det er jo ganske logisk også når det tar ca 15 timer fra man spiser  noe med gluten før man reagerer når man har cøliaki. 

Jeg har IKKE hardnakket påstått noe som helst. Og du har tydeligvis ikke lest det jeg har skrevet, da du ikke engang har fått med deg at dette er bonusbarnet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hjertesukk: Må folk alltid tolke andre i verste mening på nett? TS gir uttrykk for et helt reelt dilemma. Hun skriver ingenting om at hun trykker i barnet kanelboller mot dets vilje. Det jeg leser mellom linjene her, er at både mor og stemor er opptatt av at barnet skal ha det best mulig, og de har forskjellige oppfatninger av hva som er best. Jeg er helt på linje med stemor her, det er hemmende og sykeliggjørende for barn å holde seg unna produkter de etter alt å dømme tåler. Men det høres ut som de løser vanskelighetene på en god måte, ved å servere normal mat uten å lage et nummer ut av det, og uten å legge seg opp i hva barnet spiser hos mor.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sarah93 skrev (23 minutter siden):

Da høres det ut som dere gjør det riktige! Hadde ingen grunn til å tro noe annet ut av innlegget, vet bare hvor lett det blir kamp mellom biomor og far og hans nye kjæreste. Svarene her sier det ikke er farlig, og vil tro det stemmer, men dere kan jo evt spørre legen for sikkerhets skyld! 

Ja, det er jeg enig med deg i, det kan fort bli bruduljer. Og nettopp derfor har vi gått varsomt frem, vært åpen for mors innspill og latt henne ta seg av legebesøkene og sånn. Men når barnet ikke har fått påvist noen diagnose syns vi det er litt dumt at moren ikke bare har sagt «du er frisk», men heller har fortsatt å si «du tåler ikke gluten». Ja, det kan vi jo gjøre. Takk for svar! Ts.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sarah93 skrev (7 minutter siden):

Lite hjertesukk: Må folk alltid tolke andre i verste mening på nett? TS gir uttrykk for et helt reelt dilemma. Hun skriver ingenting om at hun trykker i barnet kanelboller mot dets vilje. Det jeg leser mellom linjene her, er at både mor og stemor er opptatt av at barnet skal ha det best mulig, og de har forskjellige oppfatninger av hva som er best. Jeg er helt på linje med stemor her, det er hemmende og sykeliggjørende for barn å holde seg unna produkter de etter alt å dømme tåler. Men det høres ut som de løser vanskelighetene på en god måte, ved å servere normal mat uten å lage et nummer ut av det, og uten å legge seg opp i hva barnet spiser hos mor.

Åh, takk for dette hjertesukket! Jeg blir så oppgitt over noen av svarene som gis her. Har lest mange innlegg av andre stemødre på Kg, og de får som regel det glatte lag, uansett hva problemstillingen er. Så takk for forståelsen og støtten, det var godt å lese nå. Ts.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jeg enig med deg i, det kan fort bli bruduljer. Og nettopp derfor har vi gått varsomt frem, vært åpen for mors innspill og latt henne ta seg av legebesøkene og sånn. Men når barnet ikke har fått påvist noen diagnose syns vi det er litt dumt at moren ikke bare har sagt «du er frisk», men heller har fortsatt å si «du tåler ikke gluten». Ja, det kan vi jo gjøre. Takk for svar! Ts.

Ja, det er veldig dumt. Mødre kan bli ganske nevrotiske, og det går utover barna. Opplever det selv i min ste-familie, men på andre ting. Uten at det trenger å være sånn i dette tilfelle, kan en del også føle seg truet av å ha en stemor inn i bildet, og få et usunt kontrollbehov på mye forskjellig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvor ofte og hvor lenge er barnet hos dere da? Noen kan jo reagere opptil 3 dager etter inntak, så om dere gir noe på fredag kan reaksjonen komme på mandag f.eks. 

jeg har et barn med annen allergi, og vi har provokasjonstester stadig vekk fordi barn kan vokse av seg allergier. Sist vi hadde trodde vi at barnet endelig var allergifri, for der kom verken utslett eller magesmerter. Fortsatte å gi allergenet i små mengder i flere dager og bom, så kom reaksjonen. Skikkelig magesmerter og forstoppelse. 

Anonymkode: 25502...b66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte og hvor lenge er barnet hos dere da? Noen kan jo reagere opptil 3 dager etter inntak, så om dere gir noe på fredag kan reaksjonen komme på mandag f.eks. 

jeg har et barn med annen allergi, og vi har provokasjonstester stadig vekk fordi barn kan vokse av seg allergier. Sist vi hadde trodde vi at barnet endelig var allergifri, for der kom verken utslett eller magesmerter. Fortsatte å gi allergenet i små mengder i flere dager og bom, så kom reaksjonen. Skikkelig magesmerter og forstoppelse. 

Anonymkode: 25502...b66

Annenhver uke. Ja, det er klart, og vi kan jo aldri helt sikkert vite barnet evt reagerer på. Siden moren har cøliaki hadde vi ikke blitt sjokkerte om barnet også hadde det, men testene har altså ikke gitt utslag. Barnet elsker feks vafler og kjeks, og kan spise dette til den store gullmedalje (i selskaper og bursdager, feks), men har aldri klaget på vondt i magen etterpå. Men hen fikk vondt i magen en gang etter en kanelbolle, og det kan jo selvsagt ha vært glutenet som ga utslag da. Men det kan også ha vært gjæren, eller bare tilfeldig. Vi har to andre barn i husstanden som også av og til har vondt i magen, det har jo barn fra tid til annen. Så det er ikke så lett å vite, særlig når noen allergi eller intoleranse altså ikke er påvist. Derfor tenker vi å fortsette å gi vanlig mat, og så får vi heller vi ta en ny runde hos legen om en stund og se om noe har endret seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tough cookie skrev (9 minutter siden):

Barnet kan ha irritabel tarm / ibs

Jepp, det vet jeg, for har det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...