Gå til innhold

Sutrete 10-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Eldste gutten sutrer nesten konstant. Han vil ikke gjøre noe. Alt er bare kjedelig. Dersom det ikke involverer en trampoline og en kompis eller TV/iPad/gaming (men kun for en liten periode) så er alt bare kjedelig. Han sutrer og klager og gråter for alt. Ikke vil han bade, ikke vil han prøve nye ting. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Straff fungerer dårlig, blir bare verre om mulig, prøver å ha samtaler med ham om å sette ting i perspektiv å være glad for alt det han har, for han har så mye. Denne samtalen har vi hatt ofte. Og om at han selv må ta ansvar for å ha det greit og gøy, men alt han fokuserer på er hva han ikke har og i dag er det en lekekompis. Så han har sutret siden han stod opp og ødelegger for alle. 
Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: bf0be...278

AnonymBruker
Skrevet

Logg av sosiale medier og vær sammen med barnet ditt

Anonymkode: 3c925...06d

Skrevet

Be ham ta seg sammen! Han burde for flere år siden ha lært at det er lov til å ha en dårlig dag, det er lov til å synes at ting ikke er topp, men det er IKKE lov til å forsure dagen til andre rundt! Straff (hva legger du i det egentlig?) funker sikkert ikke, men du kan sette grenser for deg selv (og evt søsken), si at dere ikke vil høre på, at han får gå på rommet sitt eller at dere drar på stranda uten ham, for eksempel. Ingen vil være sammen med en som bare sutrer, og en 10-åring er for stor til å drive sånn!! (snakker om en frisk, normalt utviklet unge her!)

Sutring har ikke vært innafor her siden ungene bikket ca 2 år.... De har fått beskjed om å snakke ordentlig. Hvis ALT er fælt og alt er problematisk, så hadde jeg ikke giddet å prøve mer, og det hadde han fått klar og tydelig beskjed om! Jeg hadde tilbudt meg, den aktiviteten vi hadde planlagt i dag, evt spurt hva han ønsker, men hvis det svares med sutring og klaging og "nei" til alt, så hadde jeg latt ham være og gitt beskjed om at vi andre kom til å gjøre ditt og datt, han er hjertelig velkommen med, men da må han snakke i et normalt tonefall og oppføre seg hyggelig. Denne samtalen må man jo også ha i forkant.

Og så må man gjennomføre! Du trenger ikke bli sur eller sint, men du gjennomfører dine egne grenser og dine egne planer! Får han fortsette sånn blir han enda mindre sjarmerende som 12-åring....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han er vant til å få det som gan vil hvis han sutrer.

Uansett, han er ti år, gammel nok til at du kan ta en prat med. Du må jo forklare at noen dager er sånn, ikke alle kan få det akkurat slik DE vil alltid.
Ved å sutre ødelegger gan for mange og risikerer at andre blir lei av å være sammen med ham.

Anonymkode: f3906...1b7

• Liker 1
Skrevet

Hvis det bare er sutring og klaging så hadde det blitt av med skjerm her i hus iallfall.

Men det er jo forståelig at han har lyst til å være sosial og være med jevnaldrende og så jeg skjønner jo frustrasjonene hans, er ingen av kameratene hans hjemme nå? Du kan ikke sende han på fotballbanen alene og så treffer han folk der?

Alle har lov til å ha en ræva dag men man skal ikke ødelegge dagen for andre det burde han være stor nok til å forstå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som om han er vant til å få det som gan vil hvis han sutrer.

Uansett, han er ti år, gammel nok til at du kan ta en prat med. Du må jo forklare at noen dager er sånn, ikke alle kan få det akkurat slik DE vil alltid.
Ved å sutre ødelegger gan for mange og risikerer at andre blir lei av å være sammen med ham.

Anonymkode: f3906...1b7

Har du i det hele tatt lest innlegget???

Anonymkode: 61b9a...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...