AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Hun er i skilsmisse og får ikke lån i banken. Jeg skal låne henne de pengene hun ikke får lånt i banken. Det blir 2. prioritet på lånet som har forfall om 5 år. Hva synes dere er riktig rente? Anonymkode: c315a...048
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Det er en grunn til at hun ikke får lån i banken, tror du at hun har bedre betalingsevne til deg enn til banken?. Her kan du fort bli sittende igjen uten penger og et ødelagt vennskap, det å låne bort penger til venner er det dummeste man kan gjøre. Rentene bør være det samme som hos banken. Anonymkode: 50d7f...647 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Hadde aldri gått inn på noe slikt og selv med gjeldsbrev og kontrakter kan du risikere å tape pengene og vennskapet. Anonymkode: b3d7a...d0b 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 Jeg lånte 200 000 til en venn en gang, og senere 80 000 av han. Muntlig rentefri avtale. Alt gikk fint, men en bør både være villig til å satse både pengene og vennskapet. Hvor mye er det snakk om? Anonymkode: 09d07...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Skrevet 25. juli 2021 Hvor mye er det snakk om? Jeg hadde sagt nei. Anonymkode: 056f4...ceb
Traktor Skrevet 25. juli 2021 #6 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hun er i skilsmisse og får ikke lån i banken. Jeg skal låne henne de pengene hun ikke får lånt i banken. Det blir 2. prioritet på lånet som har forfall om 5 år. Hva synes dere er riktig rente? Anonymkode: c315a...048 20%
klondrik Skrevet 25. juli 2021 #7 Skrevet 25. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er i skilsmisse og får ikke lån i banken. Jeg skal låne henne de pengene hun ikke får lånt i banken. Det blir 2. prioritet på lånet som har forfall om 5 år. Hva synes dere er riktig rente? Har du råd til å tape pengene og vil hjelpe henne så er det vel bare å gi henne et lån, men du kan selvsagt ikke risikere din egen buffer på en venninne som ikke får lån i banken. Endret 25. juli 2021 av klondrik
Million Skrevet 25. juli 2021 #8 Skrevet 25. juli 2021 Å låne penger til venner er som regel en dårlig idé..... Jeg ville tenkt meg om vel og lenge var jeg deg, og spurt deg selv; Er jeg villig til å risikere og tape hele dette beløpet? Eller deler av det? Det er en god grunn til at hun ikke får lånt de pengene i banken. Tenk over det. Det er fordi hun ikke har økonomi iflg bankens beregninger til å håndtere et så stort lån. Hvor mye penger er det snakk om, siden du skriver at det har "forfall om 5 år"? Skal hele betales tilbake i en smekk da, mener du, og ingen avdrag før det? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2021 #9 Skrevet 25. juli 2021 I utgangspunktet fraråder jeg på det sterkeste å låne penger til venner. Du må ha et gjeldsbrev der vedkommende signerer i vitners nærvær. I utgangspunktet ville jeg ikke tatt renter hvis lånet ble tilbakebetalt i sin helhet den dagen det forfaller. Ellers ville jeg satt at renten skal være lik konsumprisindeksen. Men jeg fraråder altså.
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 1. Ikke lån ut penger. 2. Men om du absolutt skal: Lån ut penger kun dersom du har råd til å tape dem. 2. Om du har råd til å miste pengene: Ta pant i noe og sørg for at det juridisk holder. 4. Ikke lån ut penger.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Når man låner ut penger til venner og familie må det være penger man har råd til å tape. Det er ofte, men ikke alltid, en dårlig ide. Jeg lånte ut til en venninne som var i en ekstremt vanskelig situasjon, og tenkte med meg selv at dette er penger jeg i verste fall har råd til å tape. Det var et kortvarig lån, og jeg fikk de tilbake langt raskere enn jeg hadde sett for meg - og hun fikk låne rentefritt. Ditt tilfelle virker å være mer langsiktig så jeg ville nok tatt en rente som gjør at du tjener på det. Er dette penger du har stående i banken, så ta i det minste en rente som er mer enn høyeste sparerente. Husk at du tar en (stor) risiko her, og det skal du ha betalt for. Anonymkode: b35ea...f59
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Bare husk på at i det øyeblikket du har lånt henne pengene, så er det du som blir den store stygge ulven når du kanskje må be om å få dem igjen. Mange vennskap har gått dukken på grunn av dette. Anonymkode: a3581...a56 2
Gjest Rååååsa Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Tja. Hva hadde du selv fått i avkastning på disse pengene. Ikke mye på høyrente, 1%. I fond kan du ha flask å få alt fra 3% til 300%. Hva om du tar 7-8%? Da baker du inn inflasjon og skatt (om du har formue i pluss).
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Det hadde jeg aldri tatt sjansen på.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Dersom du har råd, så syns jeg du kan låne pengene. Selv har jeg ikke krevd renter for tilbakebetaling. Jeg syns ikke noe om å tjene penger på venner med dårlig råd. Anonymkode: 3255d...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå