Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i mange år og har tre barn sammen. Den eldste er 17 år. I de seneste årene har han blitt mer og mer ekstrem når det gjelder meninger han har. Og det har tatt helt av etter at han ble ufør for litt over et år siden. Jeg vil kalle han en konspirasjonsteoretiker. Og nå er det covidvaksinen han holder på med. Han er sterkt i mot den, og mener hele greia er tull. Problemet er at han legger ut x-antall innlegg og linker om hvor skadelig vaksina er i uka. Altså, det er MANGE innlegg. Og nå begynner han å få kommentar fra andre på at det begynner å bli nok. Jeg har også fått tilbakemeldinger på dette. Jeg syns det er så flaut!!! Og det nytter ikke å snakke med han om det, for han blir bare irritert og sur. Hva kan jeg gjøre? Er det noe jeg kan gjøre? Trenger råd. 

Anonymkode: f991d...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre hvis han blir irritert når du tar det opp.

Kanskje er det barnas reaksjoner som skal til for at han begynner å gå i seg selv, eller i hvert fall innser at han er en belastning for resten av familien. Og da snakker jeg ikke om uførheten. Jeg tror det er flaut for de fleste med en far eller mor som holder på sånn, men tenåringer er gjerne ekstra flaue. Å ha tenåringer kan være litt av et slag for selvfølelsen for mange, en kollega sa en gang at han i grunn fikk bekreftet at han egentlig bare burde flytte ut i ei hytte i skogen og skjerme resten av samfunnet for seg selv da datteren ble tenåring. Når det gjelder mannen din høres det paradoksalt nok ut som om de ramsalte kommentarene fra tenåringsbarn kan være et nyttig korrektiv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forlatt ham på flekken. 

Anonymkode: 42bf5...db5

• Liker 9
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Mannen min sa mye rart, men jeg fikk ham til å slutte med å snakke sånn til meg. Det var bare når han hadde lyst til å kverulere eller generalisere. Tror ikke han fortalte disse meningene til andre.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (13 minutter siden):

Når det gjelder mannen din høres det paradoksalt nok ut som om de ramsalte kommentarene fra tenåringsbarn kan være et nyttig korrektiv.

Hvor leser du om ramsalte kommentarer fra tenåringen(e)?

Anonymkode: 9ddd5...9b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor leser du om ramsalte kommentarer fra tenåringen(e)?

Hvis det kommer noen slike kommentarer, som det ofte gjør fra tenåringer, så kan det være et det hjelper. Jeg skriver hverken tenåringen eller tenåringene, men tenåringsbarn i ubestemt form. Det er en generell betraktning.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Vi så Utøya filmen. Først så kritiserer han politiet. Kan jo være enig i det. Han mener at i andre land hadde de hatt ett helikopter og hadde drept han fort. 

Så sier han at ABB ikke fortjener en advokat som forsvarer han. 

Og han vet bedre. De kunne ha gjort sånn og sånn for å ha tatt han raskere 

Anonymkode: 77ffb...4f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (6 minutter siden):

Hvis det kommer noen slike kommentarer, som det ofte gjør fra tenåringer, så kan det være et det hjelper. Jeg skriver hverken tenåringen eller tenåringene, men tenåringsbarn i ubestemt form. Det er en generell betraktning.

Ok, du skrev «høres paradoksalt nok ut som» og da antok jeg du siktet til en konkret hendelse.

Mange tenåringer er trygge nok til å bli flaue over foreldrene.

Endel er det likevel ikke. Dersom barna har måttet agere som forelder for egne foreldre, gjennom oppveksten, så er sjansen høy for at de ikke kommenterer noe som helst. Og er far stakkarslig nok, så er det en mulighet for at ungene har følt seg mer som en forelder som må ta ansvar og skjule foreldrene utad, enn som et barn som kan slå til med flauhet og skam. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Endel er det likevel ikke. Dersom barna har måttet agere som forelder for egne foreldre, gjennom oppveksten, så er sjansen høy for at de ikke kommenterer noe som helst. Og er far stakkarslig nok, så er det en mulighet for at ungene har følt seg mer som en forelder som må ta ansvar og skjule foreldrene utad, enn som et barn som kan slå til med flauhet og skam. 

Absolutt. Jeg krysser fingrene for at TS barn er trygge nok til å la far få passet sitt påskrevet. Men aller helst skulle det ha holdt at TS sa "Dette blir flaut. Hold sånne tanker for deg selv."

• Liker 3
Skrevet

Siden han er voksen og selv ansvarlig for hva han gjør så er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å sette ei grense for hva du ønsker å diskutere og ta avstand fra resten. Og dersom det blir verre må du evnt vurdere sterkere lut til.

Hadde jeg vært deg ville jeg uansett vært tydelig på at du ikke deler hans meninger og dersom folk er uenige med han så får de ta dette opp med han direkte selv, og/eller å slutte å følge han på sosiale medier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her må du faktisk rense sofaen, kaste ut TVen, selge bilen og slutte jobben!! 

Eller bare snakke ordentlig med gubben om hvordan du føler deg, men det er jo egentlig alt for selvsagt...

Anonymkode: 09f28...ff2

• Liker 1
Gjest Older millennial
Skrevet

Har forstått det sånn at alle mennesker liker å leke med konspiasjonsteorier fra tid til annen. Noen mennesker som opplever en følelse av avmakt og mistillit til regjeringer og etablerte medier og sannheter kan fort ledes til å bli hardbarka konspirasjonsteoretikere. Disse er ofte vanskelige å diskutere med, for absolutt alt vris dit hen at de har rett. Gir du bevis, så er de falske. Hvis de blir motbevist så styrker det troen på at de har rett for da er det noe som blir skjult. Bare de ser sannheten. Ingenting er tilfeldig og alt henger sammen. Derfor har de også en tendens til å blande konspiradjonsteorier sammen og alt blir presentert som halvsannheter og aldri i sin helhet.

Tror desverre det ikke er noen enkel løsning på problemet. Håpet er at forholdet deres er sterkt nok og følelsene hans er sterke nok for dere til å dra han ut av hans følelser av avmakt og mistillit.

AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (9 minutter siden):

Absolutt. Jeg krysser fingrene for at TS barn er trygge nok til å la far få passet sitt påskrevet. Men aller helst skulle det ha holdt at TS sa "Dette blir flaut. Hold sånne tanker for deg selv."

Ja. Men hvorvidt ungene tør det, er nok i stor grad avhengig av om TS tør det (og har turd det tidligere i deres oppvekst).

Hvis begge foreldrene tør å stå opp mot hverandre de gangene noe skjener ut, så tør gjerne ungene det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg tror ikke jeg kunne ha fortsatt det forholdet der. Hadde satt meg ned med han, forklart at du syns dette er fryktelig flaut og at folk kommer til deg og spør hva som skjer. Da er det mer enn nok, og det reflekterer på deg. 

Så hadde jeg sagt at enten stopper han å skrive om dette (han får mene hva han vil privat), ellers er det slutt. 

Anonymkode: 7ed8a...927

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Men hvorvidt ungene tør det, er nok i stor grad avhengig av om TS tør det (og har turd det tidligere i deres oppvekst).

Hvis begge foreldrene tør å stå opp mot hverandre de gangene noe skjener ut, så tør gjerne ungene det også. 

OBS!

Mener ikke da at ungene reagerer på de samme tingene som foreldrene reagerer på, selv om deres evne til å reagere er noe de har fått av foreldrene. Ofte reagerer jo ungene på helt helt andre ting enn man skulle tro!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Samme her. Vi så Utøya filmen. Først så kritiserer han politiet. Kan jo være enig i det. Han mener at i andre land hadde de hatt ett helikopter og hadde drept han fort. 

Så sier han at ABB ikke fortjener en advokat som forsvarer han. 

Og han vet bedre. De kunne ha gjort sånn og sånn for å ha tatt han raskere 

Anonymkode: 77ffb...4f7

Dette høres ut som berettiget kritikk, da. Politiet dreit seg ut ved flere anledninger den dagen, det er jo fastslått.

Og at en barnemorder ikke fortjener en forsvarer, er det nok veldig mange som tenker. Ja, klart vi lever i et land der alle har rett på et forsvar, men det er lett å mene noe annet når det kommer til slikt avskum som terroristen.

Anonymkode: 32e85...77b

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Har han tidligere hatt tendens til å være litt enkel når det gjelder å forme meningene sine? Blir han lett påvirket? Har han hatt litt dømmende eller enkle meninger før?

Om dette er en veldig ekstrem endring i personlighet, så hadde jeg tenkt det kunne ligge sykdom bak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her må du faktisk rense sofaen, kaste ut TVen, selge bilen og slutte jobben!! 

Eller bare snakke ordentlig med gubben om hvordan du føler deg, men det er jo egentlig alt for selvsagt...

Anonymkode: 09f28...ff2

Selvfølgelig har jeg snakket med han om dette. Men, han driter i hva jeg syns og mener. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
parkeringsvakten skrev (5 timer siden):

Har han tidligere hatt tendens til å være litt enkel når det gjelder å forme meningene sine? Blir han lett påvirket? Har han hatt litt dømmende eller enkle meninger før?

Om dette er en veldig ekstrem endring i personlighet, så hadde jeg tenkt det kunne ligge sykdom bak. 

Ja, jeg vil si ha alltid har hatt en tendens. Men, det har blitt mer og mer ekstremt. Han var ikke konspirasjonsteoretiker før, men det har han blitt de seneste åra. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig har jeg snakket med han om dette. Men, han driter i hva jeg syns og mener. 

TS

Det høres jo spesielt ut.....

Hadde nok vurdert brudd ja. En ting er å være uenige, men regelrette konspirasjonsteorier på løpende bånd er veldig lite aktuelt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...