Gjest Robin666 Skrevet 27. juli 2021 #61 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-25 den 10.18): Det offentlige i Norge er udugelige. Som regel bare bunnskrapet av arbeidsstyrken som jobber der. Da blir det som det blir. Anonymkode: 458e1...172 Akkurat som KG.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #62 Skrevet 27. juli 2021 Blondie65 skrev (22 timer siden): Se så mye det hjalp for TS som ikke kan dra på ferie fordi den frekke skatteetaten holder på pengene hennes og en annen her i tråden som fikk en uventet restskatt og heller ikke kan dra på ferie. Synes du virkelig ikke at de trenger å tenke nytt? Jeg er ikke noe økonomisk geni, og ja jeg hadde i mange år restskatt. I tillegg til alt annet hadde jeg forbruksgjeld. Så jeg har faktisk gjort noen særdeles teite valg i mitt liv og lært av dem. Jeg valgte å snu da jeg innså at dette kan jeg ikke fortsette med. Siden den gangen har jeg Lært meg å spare små beløp hver måned til formål som skal foregå senere i året. Sparingen er virkelig ikke noe jeg tenker på da det er automatiske trekk på lønningsdag. Lært meg å sjekke skattekortet når jeg mottar det og rette det dersom det er enten usannsynlig høyt eller lavt skattetrekk, samt å sjekke dette i løpet av året slik at endringer medfører nytt skattekort. Beregne skatten slik at jeg vet om jeg får baksmell eller penger igjen før jeg får skatteoppgjøret. Målet er å gå ca i 0, men jeg har ingenting i mot en liten pluss eller minus. Jeg er aldri avhengig av disse pengene - de er en ren bonus. Får jeg mer enn 5.000 i igjen eller over 1.000 i rest blir jeg sur for da har jeg ikke klart å beregne dette rett. Når jeg velger å gi råd er det ikke for å hovere men for å vise at man kan lære seg å spare i voksen alder og at beskjedne sparebeløp også hjelper. Da jeg ble skilt hadde jeg svært dårlig råd, men prioriterte å spare 500/mnd til ferie. Dette sammen med feriepengene besørget at jeg kunne reise en uke til syden på sparebluss - noe som ikke hadde vært mulig uten at jeg sparte. Så enig med deg Blondie. Med de som aldri har opplevd god og fri økonomi der man ikke er avhengig av staten for å klare å spare osv, de forstår det ikke. Har samme historien selv. Og prøver å hjelpe, ikke skryte. Skulle ønske flere fikk kjenne hvor godt det er på "den andre siden". Men vo nordmenn er opplært til at vi må ha staten til å spare for oss, at det har vi ikke sjans til å ha orden på selv. Det er selvsagt fordi de skal sitte på pengene våre og bruke de til alt mulig rart i mellomtiden, det er sikkert viktig for det øknomiske systemet at masse nordmenn sparer via staten sparebank. Var først da jeg ble kjent med amerikanske dave ramsey som trakk frem noen av poengene med at det er lurt å ha kontroll på pengene selv - at det betyr frihet - at det gikk opp for meg at vi blir lurt her til lands 😛 Men men, alle får gjøre som de vil, spiller ingen rolle for meg. Kanskje vi ikke egentlig burde dele hemmelighetene våre med noen, og bare nyte å ha det fint selv. Funker fint det også. Ang ferie, så blir det i seg selv en slags "fattigdomsfelle" i å "få" en haug penger fra staten en gang i året som "skal" brukes på ferie. Får man 5000 så bruker man 5000. Får man 40.000 så bruker man 40.000. Det er liksom bare gitt at de skal brukes slik. Man mister evnen til å tenke at, jeg kan ta en uke i syden for 3500 kr restplass, så kan jeg bruke alle de andre pengene mine til å investere og få de til å vokse til 10x så mye på 10 år". Å spare selv hver måned gir en helt annen bevissthet rundt forbruk. Det er SÅ mye vanskeligere å bruke opp 20.000 man har spinket og spart opp på en konto i løpet av et år, enn de 20.000 som bare deiser ned i fanget som en "bonus". Enda det er eksakt de samme pengene. Og bruker man masse penger, ja da blir det fort vekk ikke så mye igjen da, slik er det jo. Derfor vi sparer til bilkjøp også. Vi tar ikke billån eller baker inn i hus osv. Hver mnd går det endel tusenlapper som settes av til neste bil. Og det er fordi mannen gjør så mye bedre bilkjøp, leter etter de bra dealene, tar seg tid til å finne akkurat den rette bilen til litt mindre enn hva den faktisk er verdt. Fordi de pengene som er spinket og spart skal han ha maksimalt ut av. Hadde aldri skjedd om vi bare ringte banken. Han hadde glatt brukt 100.000 mer enn nødvendig på bil også. Dette er bare et av eksemplene som gjør at vi på nå 9 år har gått fra 0 kr og leiebolig til enebolig på 40% belåning og snart 1 mill i aksjefond ved sidenav. Fordi vi sluttet å bruke penger på samme måte som "alle andre". Men igjen, samme for meg hvordan andre har det da egentlig. Vi storkoser oss iaf 😄 Anonymkode: 46313...3d4
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2021 #63 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-27 den 9.46): Ang ferie, så blir det i seg selv en slags "fattigdomsfelle" i å "få" en haug penger fra staten en gang i året som "skal" brukes på ferie. Får man 5000 så bruker man 5000. Får man 40.000 så bruker man 40.000. Det er liksom bare gitt at de skal brukes slik. Man mister evnen til å tenke at, jeg kan ta en uke i syden for 3500 kr restplass, så kan jeg bruke alle de andre pengene mine til å investere og få de til å vokse til 10x så mye på 10 år". Å spare selv hver måned gir en helt annen bevissthet rundt forbruk. Det er SÅ mye vanskeligere å bruke opp 20.000 man har spinket og spart opp på en konto i løpet av et år, enn de 20.000 som bare deiser ned i fanget som en "bonus". Enda det er eksakt de samme pengene. Og bruker man masse penger, ja da blir det fort vekk ikke så mye igjen da, slik er det jo. Her er jeg både enig og uenig. For meg er det slik at det ikke er noe problem å bruke det jeg har spart opp til en feire. Men jeg "kriter" ikke ferie. Jeg unner meg ferie som planlegges på forhånd - ikke nødvendigvis restplass. Det betyr derimot ikke at jeg ikke er prisbevisst. AnonymBruker skrev (På 2021-7-27 den 9.46): Derfor vi sparer til bilkjøp også. Vi tar ikke billån eller baker inn i hus osv. Hver mnd går det endel tusenlapper som settes av til neste bil. Og det er fordi mannen gjør så mye bedre bilkjøp, leter etter de bra dealene, tar seg tid til å finne akkurat den rette bilen til litt mindre enn hva den faktisk er verdt. Fordi de pengene som er spinket og spart skal han ha maksimalt ut av. Hadde aldri skjedd om vi bare ringte banken. Han hadde glatt brukt 100.000 mer enn nødvendig på bil også. Dette er bare et av eksemplene som gjør at vi på nå 9 år har gått fra 0 kr og leiebolig til enebolig på 40% belåning og snart 1 mill i aksjefond ved sidenav. Fordi vi sluttet å bruke penger på samme måte som "alle andre". Men igjen, samme for meg hvordan andre har det da egentlig. Vi storkoser oss iaf 😄 Anonymkode: 46313...3d4 Og her er ikke jeg i nærheten av dere. Men det har med prioriteringer å gjøre - samt at jeg hadde en kræsjlanding da jeg ble skilt. Men jeg setter meg også mål og når dem. Nå har jeg akkurat hatt en "styrt" nedbetaling på boliglån for å komme under en viss belåningsgrad, og det er helt fantastisk å komme dit. Jeg valgte å bruke fjorårets "sydenbudsjett" minus rimelig "norgesferie" på lånt hytte til ekstra innbetaling og satte opp nedbetalingsbeløpet i noen måneder for å komme i mål. Derfor har det i år ikke blitt spart like mye til ferie - man så jo tidlig at ferie 2021 også ble innenlands. Så nå er det nye mål som skal planlegges og nås. Dette blir jo både en hobby og levestil.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #64 Skrevet 29. juli 2021 Nicathv skrev (På 25.7.2021 den 23.09): Veldig lite smart å låne penger via kredittkort i august når man ikke vet sikkert om man kan betale tilbake før november. Blir nok ikke så mye renter uansett på den korte tiden. Har gjort dette selv når vi har bestilt ferietur tidlig på året og betalt inn igjen så fort pengene har kommet. Anonymkode: a9df6...01e
Folivora Skrevet 29. juli 2021 #65 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 9.55): Jeg er alenemor, og selvom jeg er i full jobb, har vi svært dårlig råd. Heldigvis skulle jeg få tilbake på skatten, (Ca. 40.000 kr) så jeg tenkte at i sommer skulle vi endelig ta oss en liten ferietur for noen av pengene. Jeg var nøye med å godkjenne skattemeldingen tidlig, og håpet at jeg var av de som fikk skattepengene rundt Sankthans. Neida! Ringte Altinn og hørte. Fikk til svar at det var noe med området vi bodde i, at jeg måtte godkjenne et eller annet. Spurte om det hadde noe å gjøre for beløpet på tilbakebetalingen, noe det ikke hadde. Han sa at han kunne godkjenne der og da, slik at jeg fikk pengene 12. august. Ringte i forrige uke for å forsikre meg om at pengene kom inn da. Neida! Fikk til svar at denne godkjenningen ikke var hovedgrunn til at jeg ikke fikk pengene tidligere. Skatteoppgjøret var enda ikke godkjent fra deres side, jeg var «trukket ut tilfeldig». Spurte om det var håp for at pengene ble utbetalt 12. august. Nei, det så ikke slik ut, svarte hun. Spurte om beløpet jeg forventet, kunne bli annerledes. Neida, det beløpet kom til å stå som det gjorde… Pengene kom til å komme innen november, i allefall… 😳 Hvordan kan dette være greit??? Vet jo at det er slik, men forstår ikke hvorfor de får lov til å bruke så lang tid på noen få. Jobber forøvrig kommunalt. Nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal få kjøpt inn klær til ungene som de trenger til skolestart, og div. rundt dette! Hadde jo blitt fortalt at pengene skulle komme inn den 12. august… Føler Skatteetaten behandler folk respektløst ved å holde på slik! Hvordan kan dette være greit? Anonymkode: bd7e9...a09 Derfor burde du sette av pengene når du får de. Da vil du kunne ta en ferie når du trenger det uten at det er fordi du mottar penger
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #66 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir nok ikke så mye renter uansett på den korte tiden. Har gjort dette selv når vi har bestilt ferietur tidlig på året og betalt inn igjen så fort pengene har kommet. Anonymkode: a9df6...01e Jeg kan si med en gang at du aldri blir rik i hvert fall... Anonymkode: 0f076...bf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå