Gå til innhold

Sliter sånn økonomisk, og skattepengene kommer ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da har du lært at du må justere skattetrekket.

Å skatte så mye at man får tilbake 40K når man har dårlig råd er ren idioti.

Anonymkode: a4071...210

Er du helt loko? Det er smart! Da har hun spart opp en hel ferie til året etter? Kjempe lurt å skatte ekstra slik at en får en stor slant på sommeren når det er ferie! Jeg gjør det samme! Om en får litt ekstra hver mnd i stedet ryker det i det store dragsuget! Kaller andre idiot? 
hvor mye fikk du i baksmell?? 😅bare misunnelig 

Anonymkode: 5e930...12c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, men likevel så forstår jeg ikke helt, og jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor pengene holdes tilbake?

Noen, relativt få, blir trukket ut til kontroll. De fleste vil jeg tro ikke har jukset eller hva nå de ser etter. Så hvorfor kan de ikke utbetale pengene og utføre kontrollen i etterkant? Dette hadde vært lettere å forholde seg til for alle, og i verste fall kunne vel bare Skatteetaten gitt ut en regning/ trukket fra året etter, etc., hvis noen skulle ha jukset?

Skattetaten må jo tjene en del på å holde igjen penger også, ift. rentene. Synes det er så rart at dette er godtatt.

Anonymkode: bd7e9...a09

Fordi slike som deg som ikke tar ansvar for eget liv og økonomi. Tenk hvis de utbetaler 40k,så viser det seg at noen kun skulle hatt utbetalt 10k og så må betale tilbake med penger de ikke har. 

Det er ikke synd i deg. Du er et voksent menneske med barn. Ta ansvar og rydd opp til neste år. 

Anonymkode: 68342...78e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du helt loko? Det er smart! Da har hun spart opp en hel ferie til året etter? Kjempe lurt å skatte ekstra slik at en får en stor slant på sommeren når det er ferie! Jeg gjør det samme! Om en får litt ekstra hver mnd i stedet ryker det i det store dragsuget! Kaller andre idiot? 

Det er jo ikke smart. Å spare på skatten er det dummeste du kan gjlre

Du får mer igjen for pengene om du setter de i en konto med bedre rente. 

Anonymkode: 68342...78e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det ble jo ikke ferie, for pengene er ikke kommet enda. Man må aldri gå ut fra at de gjør det. For en som har dårlig råd er det viktig å passe på at det ikke trekkes for mye.

Anonymkode: 0629a...1ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men da har du lært at du må justere skattetrekket.

Å skatte så mye at man får tilbake 40K når man har dårlig råd er ren idioti.

Anonymkode: a4071...210

Lurer også på hvorfor man skatter så lite når man har så dårlig råd.. må da være bedre å få litt mer inn hver mnd??

Anonymkode: 72785...7c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40 000,- igjen på skatten tilsvarer jo ca 3300,- i måneden du kunne fått utbetalt ekstra.

Da har du jo ikke nødvendigvis så dårlig råd, du bare skatter altfor mye.

Anonymkode: 84254...fc2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir så irritert på sånne som deg som ikke kan styre økonomien og så mener du det er skatteetaten sin feil at du ikke får den ferien du vil ha. Det er velkjent, informert om på nettsidene til skatteetaten og i media at pengene ikke kommer på en eksakt dato, men innen siste utbetaling som pleier å være i slutten av oktober. Du kan altså ikke regne med å bruke pengene før du har fått dem. Når du godkjenner skattemeldingen er helt irrelevant, det er ikke sånn at de som godkjenner først får pengene først. Her må du ta på egen kappe at du ikke gidder å oppdatere skattekortet så du trekkes rett beløp, når det er snakk om 40 000 til gode er dette noe du kunne fikset selv i Altinn hele 2020 så det ble lavere trekk, og da hadde du hatt mer til disp gjennom året eller nå i ferien om du klarer å spare. Men det er selvfølgelig enklere å skylde på andre, det er jo dere alenemødre eksperter på allerede. Ungene får få nye klær etter skolestart da, de går vel neppe naken pr dags dato eller? 

Anonymkode: 18601...f80

Du høres litt enkel ut. Først eder og galle til ts., deretter generalisert til en hel gruppe kvinner. 

Anonymkode: 1430b...f39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk klarer ikke ha penger på konto nei. Her skal alt brukes. Sparingen må gjøres via Staten.

Anonymkode: ba61b...82e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer også på hvorfor man skatter så lite når man har så dårlig råd.. må da være bedre å få litt mer inn hver mnd??

Anonymkode: 72785...7c6

Skatter så mye, mener du vel? 

Anonymkode: 756b3...00a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjempesmart å spare penger med 0 % rente :fnise: 

Oppgående folk vet at det er idiotisk på få mye skatt til gode. Det beste er å gå i null eller få restskatt og heller spare det reduserte skattetrekk slik at man får mer avkastning enn 0 % rente.

Anonymkode: 80116...668

• Liker 9
Skrevet

Behandler folk respektløst?? For det første er det du som har skattet for mye… det er ditt ansvar å skrive riktig skatt. For det andre så er noen først og noen sist.. denne gangen ble du en av de siste. Er ikke noe vits å mase på skatteetaten, det kommer når det kommer

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, og jeg lurer på hvorfor alle bare godtar dette. At de får lov til å holde på som de gjør… Vil tro det er flere enn meg som ønsker å vite om de kommer inn 23. juni (som er mest vanlig) eller 30. november. Dette er penger som i utgangspunktet er mine penger, som jeg har betalt for mye. Når beløpet uansett ikke forandres, fatter jeg virkelig ikke hvorfor det er nødvendig å holde igjen… 

TS

Når man får skattemeldingen, og godkjenner denne, skal pengene kommer etter to uker ca. Fikk pengene mine i april. 

Anonymkode: 807b6...696

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du vet at du får tilbake 40000 kr, kan du jo bruke kredittkortet ditt til det du trenger nå og betale inn kreditten når pengene blir utbetalt til deg? Vipps, så er dette problemet løst👍

Anonymkode: a9df6...01e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du vet at du får tilbake 40000 kr, kan du jo bruke kredittkortet ditt til det du trenger nå og betale inn kreditten når pengene blir utbetalt til deg? Vipps, så er dette problemet løst👍

Anonymkode: a9df6...01e

Veldig lite smart å låne penger via kredittkort i august når man ikke vet sikkert om man kan betale tilbake før november.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er alenemor, og selvom jeg er i full jobb, har vi svært dårlig råd. 

Heldigvis skulle jeg få tilbake på skatten, (Ca. 40.000 kr) så jeg tenkte at i sommer skulle vi endelig ta oss en liten ferietur for noen av pengene. 

Jeg var nøye med å godkjenne skattemeldingen tidlig, og håpet at jeg var av de som fikk skattepengene rundt Sankthans. 

Neida! 

Ringte Altinn og hørte. Fikk til svar at det var noe med området vi bodde i, at jeg måtte godkjenne et eller annet. Spurte om det hadde noe å gjøre for beløpet på tilbakebetalingen, noe det ikke hadde. Han sa at han kunne godkjenne der og da, slik at jeg fikk pengene 12. august. 

Ringte i forrige uke for å forsikre meg om at pengene kom inn da. Neida!

Fikk til svar at denne godkjenningen ikke var hovedgrunn til at jeg ikke fikk pengene tidligere. Skatteoppgjøret var enda ikke godkjent fra deres side, jeg var «trukket ut tilfeldig». 

Spurte om det var håp for at pengene ble utbetalt 12. august. Nei, det så ikke slik ut, svarte hun. Spurte om beløpet jeg forventet, kunne bli annerledes. Neida, det beløpet kom til å stå som det gjorde… Pengene kom til å komme innen november, i allefall… 😳

Hvordan kan dette være greit??? Vet jo at det er slik, men forstår ikke hvorfor de får lov til å bruke så lang tid på noen få. Jobber forøvrig kommunalt.

Nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal få kjøpt inn klær til ungene som de trenger til skolestart, og div. rundt dette! Hadde jo blitt fortalt at pengene skulle komme inn den 12. august… 

Føler Skatteetaten behandler folk respektløst ved å holde på slik! Hvordan kan dette være greit?

Hvis det er så ille, så må du søke sosialhjelp. Ellers så må du gå over forbruket ditt med lupe. 

Anonymkode: 807b6...696

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva meningen med dette innlegget er?

Selvfølgelig er det greit at skattepengene kommer sent, det er sånn det alltid har vært. Din økonomi er ikke relevant for når skattepengene kommer eller ikke.

Mange har hjemmeferie i år også, man må ikke på død og liv reise rundt om kring. Og hvis du jobber så har du vel fått feriepenger du kan bruke. Ungene blir like glad for å dra på telttur i nærområdet og grilling, bading i fjæra. 

Anonymkode: 2a251...e1f

• Liker 5
Skrevet

Like sikkert som at folk klager på julebrus i butikkene i september, dukker de store O Økonomimesterne opp som paddehatter og hestehover om våren i tråder om skattepenger. Her føler de seg beint frem BERETTIGET til å fortelle oss o Ubrukelige Dødelige om hvor idiotiske dumme vi er som kan FINNE PÅ å SPARE på skatten?!?!?!? Vet ikke vi, de lavpanna alenemødrene, hvor IDIOTISK det er?!? At det aller lureste er å sette alle skattepengene inn på en høyrentekonto og ta renteinntektene selv? Tenke seg til, at vi ansvarsløse og umodne tomskallingene av noen KVINNER tror at dette er den eneste gode løsningen? 

ah, DJIZEZ, altså. gratulerer med å ha lest én nyhetsartikkel eller tatt ett eneste økonomifag som sekstenåring. 

Hu fuckings rra for dere, hvite riddere, som prøver å belære oss denne fantastiske LIFE HACKEN det er å krite på skatten, istedenfor å spare på skatten. 

Jaaaaaadaaaaa, hadde vi mennesker vært 100% rasjonelle til enhver tid skulle vi alle klart å ha årets skatt stående på """"høyrentekonto"""(som helt seriøst ikke finnes nå, da må man spekulere i aksjer eller fond hvilket ikke er å anbefale på å kort tidshorisont) og pekt nese mot Staten. 

Jada. Vi skjønner. Vi TAR poenget deres. Gratulerer, du har forstått spørsmål 1 på "Personlig økonomi"-eksamen på vgs-nivå. 

Men så har det seg sånn at ingen mennesker er 100% rasjonelle. Selv ikke dere som hevder dere er det, er det faktisk. De som FAKTISK er økonomisk smarte er de som ser egne begrensninger og legger opp et løp som passer DEM. Om det å spare på skatten resulterer i at du 1) ikke trenger spare opp penger aktivt for å få en sykt nice ferie 2) slipper å bruke én eneste hjernecelle på økonomien din neste sommer og 3) taper en ussel hundrelapp i renteinntekter så ja - da er det å spare på skatten en ganske god ide!! hvis ALTERNATIVET er å ha penger stående på en konto som man bruker opp ila året, og så ikke har penger til baksmellen - så er det å ta tapet på hundrelappen en temmelig stor selvfølge. 

Å være økonomisk klok er å legge matematikken OG det menneskelige aspektet til grunn for beslutningene man tar. De som hevder de er rasjonelle (gjerne de samme som belærer andre om at å spare på skatten er noe av det dummeste du kan gjøre) legger gjerne bare én av faktorene til grunn - matematikken/den økonomsiek teorien. Glemmer du å ta hensyn til den menneskelige/psykologiske faktoren i hele bildet så er det oppskrift på katastrofe for de aller, aller, aller fleste innbyggerne. 

Kjære TS. Det suger at du ikke fikk pengene når du forventet de. Jeg forstår godt hvor frustrerende det må være - spesielt når beløpet er så høyt og du trenger pengene. Men staten får du ikke gjort noe med, dessverre. Du må bare vente. Og neste år kan du se om du kan legge opp løpet enda smartere for deg selv. Du kan ta risikoen ved å satse på å få utbetalt før sommeren, eller kjøre "O Store Økonomimesterenes" metode. Uansett hvilken metode du velger, så ta med deg selv, din typiske atferd med penger og økonomiske situasjon med i betraktningene. Drit i bedreviterne her, de beviser bare hvor lite de faktisk forstår av økonomi og mennesker. Du får dessverre ikke gjort noe med hverken staten eller dem! 

Håper du får en løsning og at pengene snart kommer inn! Venter på penger selv. Sykt frustrerende når de ikke kommer når du ønsker. 

og ikke glem - noen mennesker er så fattige at det eneste de har er penger. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sugar&Spice said:

Like sikkert som at folk klager på julebrus i butikkene i september, dukker de store O Økonomimesterne opp som paddehatter og hestehover om våren i tråder om skattepenger. Her føler de seg beint frem BERETTIGET til å fortelle oss o Ubrukelige Dødelige om hvor idiotiske dumme vi er som kan FINNE PÅ å SPARE på skatten?!?!?!? Vet ikke vi, de lavpanna alenemødrene, hvor IDIOTISK det er?!? At det aller lureste er å sette alle skattepengene inn på en høyrentekonto og ta renteinntektene selv? Tenke seg til, at vi ansvarsløse og umodne tomskallingene av noen KVINNER tror at dette er den eneste gode løsningen? 

ah, DJIZEZ, altså. gratulerer med å ha lest én nyhetsartikkel eller tatt ett eneste økonomifag som sekstenåring. 

Hu fuckings rra for dere, hvite riddere, som prøver å belære oss denne fantastiske LIFE HACKEN det er å krite på skatten, istedenfor å spare på skatten. 

Jaaaaaadaaaaa, hadde vi mennesker vært 100% rasjonelle til enhver tid skulle vi alle klart å ha årets skatt stående på """"høyrentekonto"""(som helt seriøst ikke finnes nå, da må man spekulere i aksjer eller fond hvilket ikke er å anbefale på å kort tidshorisont) og pekt nese mot Staten. 

Jada. Vi skjønner. Vi TAR poenget deres. Gratulerer, du har forstått spørsmål 1 på "Personlig økonomi"-eksamen på vgs-nivå. 

Men så har det seg sånn at ingen mennesker er 100% rasjonelle. Selv ikke dere som hevder dere er det, er det faktisk. De som FAKTISK er økonomisk smarte er de som ser egne begrensninger og legger opp et løp som passer DEM. Om det å spare på skatten resulterer i at du 1) ikke trenger spare opp penger aktivt for å få en sykt nice ferie 2) slipper å bruke én eneste hjernecelle på økonomien din neste sommer og 3) taper en ussel hundrelapp i renteinntekter så ja - da er det å spare på skatten en ganske god ide!! hvis ALTERNATIVET er å ha penger stående på en konto som man bruker opp ila året, og så ikke har penger til baksmellen - så er det å ta tapet på hundrelappen en temmelig stor selvfølge. 

Å være økonomisk klok er å legge matematikken OG det menneskelige aspektet til grunn for beslutningene man tar. De som hevder de er rasjonelle (gjerne de samme som belærer andre om at å spare på skatten er noe av det dummeste du kan gjøre) legger gjerne bare én av faktorene til grunn - matematikken/den økonomsiek teorien. Glemmer du å ta hensyn til den menneskelige/psykologiske faktoren i hele bildet så er det oppskrift på katastrofe for de aller, aller, aller fleste innbyggerne. 

Kjære TS. Det suger at du ikke fikk pengene når du forventet de. Jeg forstår godt hvor frustrerende det må være - spesielt når beløpet er så høyt og du trenger pengene. Men staten får du ikke gjort noe med, dessverre. Du må bare vente. Og neste år kan du se om du kan legge opp løpet enda smartere for deg selv. Du kan ta risikoen ved å satse på å få utbetalt før sommeren, eller kjøre "O Store Økonomimesterenes" metode. Uansett hvilken metode du velger, så ta med deg selv, din typiske atferd med penger og økonomiske situasjon med i betraktningene. Drit i bedreviterne her, de beviser bare hvor lite de faktisk forstår av økonomi og mennesker. Du får dessverre ikke gjort noe med hverken staten eller dem! 

Håper du får en løsning og at pengene snart kommer inn! Venter på penger selv. Sykt frustrerende når de ikke kommer når du ønsker. 

og ikke glem - noen mennesker er så fattige at det eneste de har er penger. 

Herlig innlegg. ;)

Selv pleier jeg å bruke årets skattepenger til å betale neste års ferie. Da slipper jeg å bekymre meg for om de kommer i juni eller november, jeg bare bestiller når de kommer. :) Noen må kanskje hoppe over ferie et år for å få til dette, men det er verdt det!

Jeg passer for øvrig alltid på å betale mer enn nok skatt, for jeg får litt småpanikk av å ikke være helt sikker på at alle pengene på kontoen min er mine. Så der kommer det menneskelige aspektet inn for min del. 😛

Dessuten synes jeg det er deilig å kunne spare til ferie uten å egentlig merke det. Så får disse økonomimesterne bare synes jeg er dum og teit om de vil. ;)

Anonymkode: 9df16...d88

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skatt til gode utbetales når skatten er fastsatt. Skattemelding er ikke fastsetting. Også uten endringer kan man bli tatt ut til kontroll.

Dette betyr at man på ingen måte kan regne med å få tilgodeskatt utbetalt før november egentlig. De aller fleste får tidligere men det er ikke sikkert. Så å basere sin sommerferie, utstyr til nytt skoleår eller hva det måtte være er ikke smart da man muligens venter forgjeves.

Anonymkode: 3b4d5...371

• Liker 1
Skrevet

"Svært dårlig råd"

Så skal du svi av de 40 000kronene på ferie?

Korttenkt?

Finn på noe annet som ferie, og spar disse pengene til neste gang nøden er stor.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...