Gå til innhold

"Glad jeg ikke har barn"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser denne komme i mange tråder, når småbarnsforeldre forteller om hverdagskabal eller slitne foreldre klager over feriemas. Bare jeg som tenker "høyt henger de, og sure er de"? (Æsops Sure Druer).

Hvis (frivillig) barnløse virkelig var så fornøyde, hadde de behøvd å godte seg og poengtere det da?

Anonymkode: 61997...d80

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🙄

Anonymkode: a620f...31f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Mesteparten av det som skrives her er jo bare tidsfordriv, det er vel ingenting som strengt tatt er nødvendig. Så det blir en litt teit målestokk.

Jeg leser "glad jeg ikke har barn" som "dette valgte du selv". Det er vel heller ikke særlig sympatisk, men nå er det slik at mesteparten av det som kommer fra småbarnsfamilier i disse feriedager er mas om hvor fryktelig det er. Jeg har selv en søster med to små, og det er jo ikke måte på hvor forferdelig livet hennes er. Jeg vet hun ønsker at jeg også får barn, men hun gjør ikke annet enn å klage.

(Forøvrig venter jeg og kjæresten barn til neste år, så jeg er på "team barn". Men jeg ser jo det er klare oppsider og nedsider ved både en familie og et barnløst liv).

Anonymkode: 3b548...664

• Liker 26
Skrevet

Jeg har barn og tenker ikke så mye på det når sånne kommentarer kommer. Jeg vil tro at de som kommer med den typen uttalelser har tatt et bevisst valg om ikke å få barn. Alle passer ikke som foreldre og jeg er glad for at de har selvinnsikt.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare det er godt folk er fornøyd med valget de har tatt, og får en bekreftelse på at det var rett? 

Og om det er for å være frekk i retning av "dette var ditt valg", er det jo ingenting mot alle kommentarene som møter de barnløse her inne. Slike tråder drukner i "barn er meningen med livet" innlegg. 

Anonymkode: d1114...6d8

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Folk har behov for å rettferdiggjøre valget sitt, så da kommer det slike bedrevitende 'glad jeg ikke har barn'. Men de avslører jo bare hvor lite de vet med slike kommentarer.Det å ha barn betyr så mye mer enn de noen gang kan vite.

Anonymkode: b8961...7d3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Folk har behov for å rettferdiggjøre valget sitt, så da kommer det slike bedrevitende 'glad jeg ikke har barn'. Men de avslører jo bare hvor lite de vet med slike kommentarer.Det å ha barn betyr så mye mer enn de noen gang kan vite.

Glad jeg ikke har barn, så jeg ikke er så hjernevasket at jeg tror barn er ALT her i verden/meningen med livet. :)

Neida, men poster som dette er jo deler av grunnen til at barnløse føler for å uttrykke at vi faktisk har tatt riktig valg for oss og ikke angrer. Det er så mange innlegg om "Det er egoistisk å ikke ha barn", "Man vet ikke hva man går glipp av", "Barn gjør at alle andre gleder virker meningsløse" osv. Det føles minst like mye som at de med barn er de som har behov om å overbevise om at de tok riktig valg. 

Tror det viktigste er at folk tar valget som føles mest riktig for dem. Og ingen vits i å legge seg borti hva andre velger eller skulle overbevise om at de har tatt feil. Jeg er glad jeg ikke har barn, men har forståelse for at mange er glad de har det. 

Anonymkode: 29011...a12

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men dere med barn vet jo heller ikke hvordan det er i vår leir? Dere vet ikke hvordan det er å føle seg annerledes fordi en innerst ikke vil det samme som alle andre, og så går det gradvis opp for deg at det er andre som tenker likt som deg, selv om  «barn er meningen med livet»-holdningen står sterkt i vårt samfunn. 
Det er godt å vite at en ikke er helt unormal likevel. Det er derfor jeg liker å lese tråder der frivillig barnløshet diskuteres, fordi det gir meg en følelse av at jeg ikke er en freak, det er andre som meg. Jeg leser da ikke trådene for å «rettferdiggjøre valget» mitt? 
Jeg trenger samhold og felleskapsfølelse jeg også, og jeg opplever at mange med barn holder meg utenfor dette felleskapet fordi jeg er barnløs.

Nå er jeg likevel enig i at kommentarer som «glad jeg ikke har barn» ikke er særlig hyggelige eller konstruktive i noen som helst sammenheng, da.

Og jeg har foresten venner med og uten barn. Synes vennene mine er kule folk jeg, uavhengig om de har barn eller ikke.

Anonymkode: 14f4a...fe1

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det gøy å "godte" seg, ja. Unger er plagsomme og irriterende og jeg er så vanvittig glad jeg ikke har barn. 

Anonymkode: 1499b...d05

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det du skriver her er da like bedrevitende

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Uten sammenligning for øvrig, men jeg har hund og opplever det samme hele tiden. «Åh jeg er så glad jeg ikke har hund, det er jo sååå mye jobb». som om jeg ikke har skaffet meg hund fordi jeg hadde lyst på det og liker den jobben 😂 regner med at folk med barn har det på samme måte; man driter i sånne kommentarer, fordi man er fornøyd med eget valg. 

Anonymkode: b13cd...b42

• Liker 11
Skrevet

Jeg kommenterer det ikke, eller i det minste veldig sjelden for jeg har et snev av folkeskikk, men hjelpe meg så ofte jeg tenker det. Om jeg hadde kommentert så hadde årsaken vært så enkel som at jeg faktisk mener det, og aldri mener jeg det mer enn når jeg leser innlegg om "håpløse unger". 

• Liker 7
Skrevet

Hva så om folk er glad for at de ikke ha barn? Hvorfor må du bry deg om det alle sier, hvis du er fornøyd med dine barn så kjør på

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Enig at det er en ufin kommentar. På lik linje som alle de som prakker på de barnløse setninger som «du kommer til å angre» etc. 

Men ja syns det lite nødvendig å skrive «jeg er glad jeg ikke har barn». Men bare ignorer det. Du er vel glad for at du har barn? Så det bør egentlig ikke gå inn på deg at noen skriver slikt. 

Jeg er veldig glad for at jeg har barn, men det er derfor jeg fikk barn. Og de som ikke har barn tenker det samme om å ikke ha barn. Men ingen av oss behøver egentlig å trykke dette oppi trynet på hverandre. Men om jeg leser det så tenker jeg egentlig ikke noe over det. 

Anonymkode: 47d7a...bdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uten sammenligning for øvrig, men jeg har hund og opplever det samme hele tiden. «Åh jeg er så glad jeg ikke har hund, det er jo sååå mye jobb». som om jeg ikke har skaffet meg hund fordi jeg hadde lyst på det og liker den jobben 😂 regner med at folk med barn har det på samme måte; man driter i sånne kommentarer, fordi man er fornøyd med eget valg. 

Anonymkode: b13cd...b42

Nettopp :) 

Virker som man er så opptatt av at alle skal godta de valgene man tar for seg selv. En form for bekreftelse av noe slag.

Da kan man egentlig spørre seg selv «var det dette jeg egentlig ville?». Bekrefter noen andre bare det jeg egentlig tenker selv kanskje.

Kan ikke folk bare akseptere andres valg! Hva med å bare si «så fin hund du har». Og la resten ligge 😄

Hvis man er fornøyd med valgene sine så gir man egentlig F i slike kommentarer. Ja det er tåpelige kommentarer man ler litt av, men ikke noe å ta seg nær av. 

Anonymkode: 47d7a...bdc

• Liker 5
Skrevet
Milky skrev (8 minutter siden):

Hva så om folk er glad for at de ikke ha barn? Hvorfor må du bry deg om det alle sier, hvis du er fornøyd med dine barn så kjør på

tenker og det. om msn er då lykkelig over å ha barn burde ikke en sånn kommentar være sårende. for om en slik kommentar stikker, er ikke det et tegn på at man angrer litt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det ikke så ofte, ihvertfall ikke irl. Men tenker det omtrent hele tiden. Er i 30 årene så de fleste jeg kjenner har jo barn. Mange av de sier "nå venter jeg på at det er din tur" eller "når har du tenkt å få barn?". Synes det er veldig gammeldags og rart at folk sier sånt egentlig. Jeg kritiserer ikke folk fordi de har barn, tvert imot kan jeg bli veldig imponert over mors instinktet mange har. Jeg kan ha det selv også, selv om jeg ikke ønsker å bli mor. Hater ikke barn eller foreldre, men synes de tar veldig mye plass til tider. Barnløse blir oftere oversett. 

Anonymkode: 31d75...179

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min tanke også. Det er ganske ufint å gå i en tråd med mange foreldre og si at man er glad man ikke har barn. Det er virkelig helt helt greit å ikke ønske barn og være glad man ikke har det, men hvis man var trygg på egne valg og lykkelig i livet sitt ville man ikke brukt tid på å rakke ned på andre som har valgt annerledes. De som har det bra med seg selv gjør ikke sånt. 

Anonymkode: 08f93...77d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ganske ofte her inne dukker det opp kommentarer fra barnløse om hvor glade de er for å ikke ha barn. Jeg har ofte stusset på hvorfor de henger inne på et foreldre og barn- forum hvis de er så sikre i valget sitt. Hvis man er trygg i valget og på selg selv trenger man ikke offentliggjøre for alle her inne hvor glade de er for ikke å ha barn. Ingen av vennene mine som har valgt bort barn har behov for å få bekreftelse på at valget var riktig fra folk med barn 

Anonymkode: 26819...ac4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noen ganger er det gøy å "godte" seg, ja. Unger er plagsomme og irriterende og jeg er så vanvittig glad jeg ikke har barn. 

Anonymkode: 1499b...d05

Så bra! Men hvorfor henger du inne på et barneforum likevel? Det stusser jeg litt på🥳

Anonymkode: 26819...ac4

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...