Gå til innhold

Oppskrift på Børek

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne har jeg fra den albanske kokeboken min (målene er kanskje litt rare, for jeg måtte "oversette" de):

240 ml olje (helst oliven)

ca. 30 flak filodeig

675 g spinat, hakket

salt

240 ml feta i biter

120 ml hakket løk

2 egg

Pensle en ildfast form med noe av oljen, og start å legge i filodeigen og la ca 2 cm av deigen stikke utenfor formen på sidene (det skal pakkes rundt senere). Legg to flak, børst med olje, så to til til du har brukt halvparten av deigen.

Strø salt over spinaten og bland med feta ost, olje løk egg og salt. Ha dette i formen. Legg over resten av deigen op samme måte som før. Brett bunen over paien, pensle og stek i ovnen, ca 200 grader i ca 45 min. (til gylden brun).

Jeg har bare laget denne en gang, og jeg syntes den ble litt tørr og at det var litt mye deig. Tror det er godt om du pakker spinatmixen inn i individuelle små paier (som en samosa). Det gjør svigermor, og de er nydelige. Du kan sikkert også bruke butterdeig å pakke fyllet inn i. Det er også lurt å steke løken til den er litt blank før du mixer med resten. Om du bruker frossen spinat bør du sile godt av den, og ha den i med løken i stekepannen noen minutter for å dampe bort noe av vannet.

Er du glad i spinat og feta har jeg en annen pai oppskrift som er skikkelig god:

3-4 plater butterdeig

1 pk. frossen spinat (tinet og silt av)

1 paprika (rød)

2 løk (hakket)

3 dl fløte (her kan du helt fint erstatte med melk eller en blanding)

1 pk. pizza eller gratinerings ost

1-3 egg (har av og til glemt oppskriften og prøvd alle varianter. Alt funker,men i den originale oppskriften tror jeg det var 3)

2 ts muskat

1 ts pepper

salt (ca. 1/2 - 1 ts - husker ikke helt hvor mye jeg bruker i farta)

Kjevle ut butterdeigplatene og ha i en paiform. Prikk litt med en gaffel.

Stek løken blank, la den avrente spinaten og hakket paprika steke med noen minutter til slutt. Ha dette i paiformen.

Bland fløten, eggene, krydder og pizzaost og hell over.

Stek på ca. 250 grader i ca. 1/2 time. Skal bli gyldenbrun på toppen.

Server med en salat. Jeg bruker ofte å ha feta ost og valnøtter i salaten. Druer er også friskt og godt å ha i. Deilig... og den er god å varme opp igjen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...