Gå til innhold

Hva f spiser man når man ikke husker hva man liker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er en normal greie eller ikke, men jeg husker helt oppriktig ikke hva jeg liker å spise. Jeg får "dilla" på mat, men når det går over... Vet jeg ikke ha jeg skal lage til middag. Jeg kan gå månedsvis uten å spise varmmat i det hele tatt, bare fordi jeg ikke husker hva jeg synes er godt og dermed ikke blir fysen på det. 

I en periode var det lasagne jeg likte, nå kan jeg ikke spise det fordi jeg blir kvalm etter to biter. Så var det spaghetti (hjemmelaget), og så kunne jeg ikke spise mer en én tallerk før jeg holdt på å kaste opp. Så potetball, så hjemmelaget ramen, så torsk fylt med bernaisesaus og grønnsaker, så Coop sin mozarella-pizza; og dere kan regla. 

Det er ikke nødvendigvis slik at jeg spiser samme middag hver dag, men det er det at når jeg først blir hekta på en ting så greier jeg ikke slutte å tenke på det. Jeg spiser det så ofte som mulig, til jeg hater det (dette tar som regel bare noen uker), og så husker jeg ikke i det hele tatt hva jeg liker utenom. Liksom, ingenting frister. Jeg sitter heller sulten om ikke jeg får tak i/laget favoritten min. Så spiser jeg bare brød og annen kjedelig mat til jeg finner noe nytt å bli hekta på. Å lage middag er mao en lidelse når ikke jeg får tak i favoritten eller *har* en favoritt, for ingenting frister og jeg vet ikke hva jeg skal lage. 

Tvang meg selv til å lage ovnsbakt laks i går, fordi jeg tidligere var hekta på det, og helt ærlig så var det den beste laksen jeg noen gang har tilberedt. Men likevell var det bare noen biter før jeg ble kvalm og måtte gi opp. Så blir det bare kasta. 

Er dette normalt? Hvordan greier dere å planlegge hva dere skal spise i løpet av en uke, og hvordan husker dette hva dette liker før det blir presantert foran dere? 

Anonymkode: 1e6f9...b13

Videoannonse
Annonse
Gjest BittenTei
Skrevet

1) Slapp av, dette er trolig bare en fase, hatt den sjæl da jeg var ung og lovende 

2) Det går over

3) Alt blir bra

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det mest spesielle jeg har lest.

Anonymkode: 45936...6ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Autist

Anonymkode: 510db...15e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet ikke om dette er en normal greie eller ikke, men jeg husker helt oppriktig ikke hva jeg liker å spise. Jeg får "dilla" på mat, men når det går over... Vet jeg ikke ha jeg skal lage til middag. Jeg kan gå månedsvis uten å spise varmmat i det hele tatt, bare fordi jeg ikke husker hva jeg synes er godt og dermed ikke blir fysen på det. 

I en periode var det lasagne jeg likte, nå kan jeg ikke spise det fordi jeg blir kvalm etter to biter. Så var det spaghetti (hjemmelaget), og så kunne jeg ikke spise mer en én tallerk før jeg holdt på å kaste opp. Så potetball, så hjemmelaget ramen, så torsk fylt med bernaisesaus og grønnsaker, så Coop sin mozarella-pizza; og dere kan regla. 

Det er ikke nødvendigvis slik at jeg spiser samme middag hver dag, men det er det at når jeg først blir hekta på en ting så greier jeg ikke slutte å tenke på det. Jeg spiser det så ofte som mulig, til jeg hater det (dette tar som regel bare noen uker), og så husker jeg ikke i det hele tatt hva jeg liker utenom. Liksom, ingenting frister. Jeg sitter heller sulten om ikke jeg får tak i/laget favoritten min. Så spiser jeg bare brød og annen kjedelig mat til jeg finner noe nytt å bli hekta på. Å lage middag er mao en lidelse når ikke jeg får tak i favoritten eller *har* en favoritt, for ingenting frister og jeg vet ikke hva jeg skal lage. 

Tvang meg selv til å lage ovnsbakt laks i går, fordi jeg tidligere var hekta på det, og helt ærlig så var det den beste laksen jeg noen gang har tilberedt. Men likevell var det bare noen biter før jeg ble kvalm og måtte gi opp. Så blir det bare kasta. 

Er dette normalt? Hvordan greier dere å planlegge hva dere skal spise i løpet av en uke, og hvordan husker dette hva dette liker før det blir presantert foran dere? 

Anonymkode: 1e6f9...b13

Det høres veldig rart ut, synes jeg. Dessuten lager jeg ikke middag etter hvajeg er "fysen på", men etter en plan. Det er en fordel om middagen smaker godt, men det viktigste er at storparten av maten jeg spiserer næringsrik og sunn. Jeg vet hva jeg liker, og det tror jeg de flestegjør. Men smaken forandrer seg, og man kan få avsmak for noe sv og til. I tillegg erdet forskjellig kvalitet på råvarer.

Jeg synes det er rart at du ofte blir kvalm av mat, kanskje noe du skulle fått sjekket opp? Jeg ser at du lager en del fettrik mat, og det er ikke nøvendigvis farlig, men kan det være at du blir kvalm av fet mat? Mener å ha hørt at noen kan bli det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så høres ikke dette normalt ut.

Kanskje du skal lage en middagsplan ut fra hva som er sunt istedet for å fokusere på hva du er "fysen" på? De færreste spiser favorittretten hver dag eller bestemmer middag hver dag etter hva de har kjempelyst på.

Skriv opp en plan for de neste 2 ukene feks der du har forskjellige retter hver dag. Noen kan godt være enkle som rundstykker med egg, eller salat. Pass på at det er sunn og variert mat og forsøk å endre fokus litt. 

Anonymkode: 849f1...5bf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...