Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når tenker dere at det er "for seint" å begynne på en ny utdannelse og satse på en helt annen jobb? 

Anonymkode: 797ee...b4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i klasse med folk på over 50. Nå må man vel stå i jobb til man er 70, så da har man fremdeles mange gode år igjen. 

Da jeg studerte på universitetet var det en kar godt opp i 70-åra som kom på noen av forelesningene. Åpne forelesninger, så usikker på om han tok eksamen. Men han var utrolig inspirerende! 

Anonymkode: 623be...730

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man ligger for døden.

Anonymkode: 0e08a...6ce

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for seint, men det kan jo bli vanskelig med tiden likevel. Hvis du sitter der med boliglån, billån og tre barn, har du råd til fulltidsstudium? Eller klarer du å sjonglere jobb, familie og studie om du går deltid? 

Når barna er flyttet og du har bedre økonomi er du kanskje nærmere femti år. Er det noen vits da? Får du ny jobb som nyutdannet på 49? 

Jeg tenker at studier bør gjøres unna før du passerer 35 og er altfor etablert. Rett og slett for at det er lettest å få det til som ung. Så skal man heller ikke undervurdere at hjernen tikker litt saktere med alderen. Man er naturligvis ikke dum, man kan lære hva som helst, men det kan ta litt lenger tid. Det er bare sånn det er. 

Anonymkode: b3f81...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på flere faktorer:

1. Studentens livssituasjon med tanke på partner, barn, økonomi, bosted, nåværende jobb.

2. Lengden på studiet. Forskjell på en bachelor og doktorgrad.

Jeg tenker en bachelor/master kan tas fulltid eller deltid frem til ca. 40 år. Tenker man kan bli lite attraktiv med tanke på at man er 40 år og nyutdanna. Vanskelig å jobbe seg opp ansiennitet mot de som var ferdige da de var 24 år. Du ender opp med en sjef som er 30 år liksom 😂

Doktorgrad tenker jeg man bør komme i gang med senest som 30-åring. 

Anonymkode: 790f0...be6

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er en grense. Jeg er 34 og begynner på bachelor nå ☺️

Anonymkode: 5e6c0...59e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er aldri for seint, men det kan jo bli vanskelig med tiden likevel. Hvis du sitter der med boliglån, billån og tre barn, har du råd til fulltidsstudium? Eller klarer du å sjonglere jobb, familie og studie om du går deltid? 

Når barna er flyttet og du har bedre økonomi er du kanskje nærmere femti år. Er det noen vits da? Får du ny jobb som nyutdannet på 49? 

Jeg tenker at studier bør gjøres unna før du passerer 35 og er altfor etablert. Rett og slett for at det er lettest å få det til som ung. Så skal man heller ikke undervurdere at hjernen tikker litt saktere med alderen. Man er naturligvis ikke dum, man kan lære hva som helst, men det kan ta litt lenger tid. Det er bare sånn det er. 

Tror hjernen funket helt fint selv om en er litt eldre 😉 Er mange fordeler med å studere når man er voksnere. Man har mer livserfaring, og flere «knagger» å henge enn del av pensumet på. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror hjernen funket helt fint selv om en er litt eldre 😉 Er mange fordeler med å studere når man er voksnere. Man har mer livserfaring, og flere «knagger» å henge enn del av pensumet på. 

Vel. De av medstudentene mine som var mye eldre enn resten av oss gjorde det ikke så veldig bra. De besto, for all del, men det var tydelig mye de ikke fikk med seg. 

Om det var pga. det ene eller andre kan man bare spekulere i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel. De av medstudentene mine som var mye eldre enn resten av oss gjorde det ikke så veldig bra. De besto, for all del, men det var tydelig mye de ikke fikk med seg. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kommer an på flere faktorer:

1. Studentens livssituasjon med tanke på partner, barn, økonomi, bosted, nåværende jobb.

2. Lengden på studiet. Forskjell på en bachelor og doktorgrad.

Jeg tenker en bachelor/master kan tas fulltid eller deltid frem til ca. 40 år. Tenker man kan bli lite attraktiv med tanke på at man er 40 år og nyutdanna. Vanskelig å jobbe seg opp ansiennitet mot de som var ferdige da de var 24 år. Du ender opp med en sjef som er 30 år liksom 😂

Doktorgrad tenker jeg man bør komme i gang med senest som 30-åring. 

Anonymkode: 790f0...be6

Typisk idiotisk utsagn fra yngre mennesker. Flere og flere godt voksne mennesker tar ny utdanning eller bygger på sin utdanning. Det er ikke for sent å ta en bachelor som 50 + -åring, eller som 60 åring for den saks skyld. Nyutdannet , indeed, men med veldig mye mer erfaring enn en på 20 har, uansett om den erfaringen kommer fra samme type yrke eller ikke så er den ekstremt verdifull. En god bekjent av meg tok doktorgraden når vedkommende var kloss på 60 år. Jeg begynner på master når jeg er 47. Så fuck you, og alle folk som på død og liv skal aldershame oss. Så lenge du har helse og lyst, så kjør på. 

Anonymkode: 96f71...93e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er jo helt latterlig. Med mindre du gikk sammen med 90åringer så hadde ikke det at de ikke fikk med seg ting noe med alder å gjøre, men kanskje de kombinerte dette med familieliv/jobb/++. På mitt kull gikk alle over 40+ ut med A og B snitt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32, og skal begynne med min første bachelor. Er ikke ferdig før jeg er 35.. flere ting i livet har gjort at jeg ikke kunne studere tidligere.

er redd for å ikke får jobb når jeg er ferdig, men alternativet et ingen utdannelse 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3fa05...812

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange middelaldrende som blir fornærmet når man pirker borti at de ikke er like "på" som da de var 25! 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mange middelaldrende som blir fornærmet når man pirker borti at de ikke er like "på" som da de var 25! 🤣

Ja, fordi det er sårende. Det er vondt å høre. Jeg hadde av mange grunner ikke anledning til å ta utdannelse da jeg var 25 fordi jeg var i en ulykke og strevde med opptrening i årevis. Alle lever ikke etter den normale "standarden" og kan sjekke av for å ha oppnådd alt innen man er 30. Det betyr ikke at man er gått ut på dato når man er 35, eller 45, eller 55.  Det handler vel egentlig om å vise andre mennesker litt normal respekt og folkeskikk, man vet ikke hva andre mennesker går igjennom. Vi får ikke gjort noe med at vi blir eldre, vi kan jo ta frem strikketøyet og sitte å vente på pensjonsalder, eller vi kan fortsette å leve. Hva vil du vi skal gjøre.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Jeg har ikke skrevet at man ikke kan gå løs på utdanning når man er 40-50. Men jeg skriver at jeg tror det kan bli vanskelig. Dels pga. livssituasjon og økonomiske hensyn, dels fordi det kanskje er veldig lenge siden man sist var på skole, og det tar tid å komme inn i det igjen. Det er mye som skal leses og læres på kort tid. 

Min erfaring er at studentene på 45+ ikke var noe spesielt faglig sterke. Noen av dem hadde også den uvanen at de skulle blande inn sin egen "livserfaring" i all teori, uansett om det var relevant eller ikke ... 

Så sliter jeg også litt med å se at arbeidsgivere skal velge en nyutdannet på 45+, kanskje med dårligere karakterer, foran en yngre kandidat. Jeg tror ikke helt på at man får den jobben. Mulig jeg tar feil. 

Jeg vil ikke knuse drømmene til noen, men hvis alt man sitter igjen med etter studiene er studielån så er det kanskje ikke vits. 

Derfor er min mening at +/- 35 er en slags "grense" for når det er lurt å starte på langvarig utdanning. Andre får gjerne være uenig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som tok master da hun ble pensjonist. På en måte kanskje litt seint 😅 men dersom man fortsatt er yrkesaktiv og kan bruke utdannelsen er det aldri for seint imo

Anonymkode: 34274...b40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel. Jeg har ikke skrevet at man ikke kan gå løs på utdanning når man er 40-50. Men jeg skriver at jeg tror det kan bli vanskelig. Dels pga. livssituasjon og økonomiske hensyn, dels fordi det kanskje er veldig lenge siden man sist var på skole, og det tar tid å komme inn i det igjen. Det er mye som skal leses og læres på kort tid. 

Min erfaring er at studentene på 45+ ikke var noe spesielt faglig sterke. Noen av dem hadde også den uvanen at de skulle blande inn sin egen "livserfaring" i all teori, uansett om det var relevant eller ikke ... 

Så sliter jeg også litt med å se at arbeidsgivere skal velge en nyutdannet på 45+, kanskje med dårligere karakterer, foran en yngre kandidat. Jeg tror ikke helt på at man får den jobben. Mulig jeg tar feil. 

Jeg vil ikke knuse drømmene til noen, men hvis alt man sitter igjen med etter studiene er studielån så er det kanskje ikke vits. 

Derfor er min mening at +/- 35 er en slags "grense" for når det er lurt å starte på langvarig utdanning. Andre får gjerne være uenig. 

Hvor gammel er du? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I år er det foressten rekordmange over 30 som har søkt høyere utdanning, så det er kjekt for oss over 30 år som skal igang nå! 😄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Jeg har ikke skrevet at man ikke kan gå løs på utdanning når man er 40-50. Men jeg skriver at jeg tror det kan bli vanskelig. Dels pga. livssituasjon og økonomiske hensyn, dels fordi det kanskje er veldig lenge siden man sist var på skole, og det tar tid å komme inn i det igjen. Det er mye som skal leses og læres på kort tid. / 

Faktum er vel at økonomien er enda mer stabil og bedre enn den var da man befant seg i 20 årene. Ofte dekker også arbeidsgiver utdannelse.

Det er helt riktig og et godt poeng du kommer med i siste setning. Jeg tror likevel faglig sterk ikke har noe med alder å gjøre. Det har med innsatsen man legger ned og forståelsen av stoffet.

Tja, de fleste eldre hos oss fikk jobb før de var ferdig utdannet. Det betyr ikke at det er slik over hele linja. Det handler nok svært mye om hvilket yrke man utdanner seg til

Det er selvsagt helt ok at det er din mening. Jeg ønsket meg kun litt mer respekt enn for noen å si at 35 liksom skal være øverste grense.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen mener at man begynner å bli litt gammel når man er 50 år. Så man kan kanskje gå utifra det. Men i praksis kan en få studielån frem til man er sånn ca 53 år, fordi når man har fylt 50 år og skal studere, så reduseres beløpet etter en egen kvote og i forhold til eventuell studiegjeld som ennå ikke er tilbakebetalt helt 100%. 

Så det er kanskje en slags grense der, men selv mener jeg at man gjerne kan være 55 år eller til og med 57 år, så lenge det gir en økonomisk gevinst regnet frem til 67 - 70 år. Selv en "nyutdannet 60-åring", kan oppleve en betydelig økonomisk gevinst frem til hen fyller 70 år om hen jobber de 10 årene. 

F eks, kan differansen mellom det å ta utdanning og ikke ta utdanning være på 200.000 kr brutto, så ganger du det med 10 år, så er vi oppe i 2.000.000 kr brutto. Trekk fra skatten på ca 30% eller noe rundt der, så sitter man fortsatt med 1.300.000 - 1.400.000 kr netto, og selv om man måtte ha tatt opp 300.000 - 400.000 kr i studielån, så er det igjen fortsatt 1.000.000 kr netto i gevinst etter 10 år. (I tidsrommet 60 til 70 år). 

Så det er dette her som er litt viktig å se på. Det er åpenbart ikke mye vits å studere som 55-åring, hvis man regner ut at differansen mellom å studere og ikke å studere, utgjør kun 40.000 kr per år (brutto) i gevinst, de neste 15 årene, frem til en fyller 70 år. Det betyr 600.000 brutto i "gevinst", så trekke fra skatt + eventuell studiegjeld, da blir det lite igjen. 

Men det er klart, man kan også studere for egen skyld, men jeg tenker at det er et sted flytende i 50-årene - og innen man fyller 60, at man bør "bli noe", hvis man skal hente ut gevinst frem til en fyller 70 år. 

Men da må differansen være til stede. F eks, at man tjener 400.000 brutto uten den utdanningen, men at man kan regne med 600.000 brutto hvis man fullfører den utdanningen - whatever den måtte være. 

For da har man 10 år x 200.000 kr brutto = 2.000.000 kr brutto gevinst, så trekker man fra skatt og eventuell studiegjeld fra.

Nå kommer åpenbart dette med "tapt inntekt" årene hvis man begynner å studere, men igjen, man må regne med om man greier å stå i den jobben UTEN utdanning til man fyller 70 år, kontra det å stå i jobb MED utdanning til man fyller 70 år. 

Med andre ord, uten utdanning, står man kanskje i jobben der man tjener 400.000 til man er 65 år, mens det er muligheter å stå i jobb til man fyller 70 år med utdanning og 200.000 kr brutto mer i året. 

Anonymkode: b5217...370

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...