AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Samboeren og jeg venter barn i desember 🥰 vi har snakket litt om fordeling av permisjon, og har lyst til å gå litt utradisjonelt her. det er viktig for oss at far også får anledning til å få en god tilknytning til barnet fra starten av. Jeg (mor) skal ha de første 6 ukene etter fødsel, så har vi lyst til å dele enten annen hver uke eller at vi deler innenfor hver uke, slik at vi har permisjon 3 dager en uke og 2 dager uken etter. Noen som har erfaring med dette? Hvordan taklet baby dette? Hva syntes arbeidsgiver? Fikk dere evt mye kommentarer på dette? vi har tenkt på dette med amming og utfordringer knyttet til mating osv, så ønsker ikke kommentarer på det 😊 Anonymkode: 291ab...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Det vil gjøre at barnet bytter primæromsorgspersob flere ganger i uka, og det er svært uheldig med tanke på tilknytning og trygghet. Anonymkode: e56d4...d0b 18
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Jeg syntes det høres veldig masete ut, fordi amming og pumping er et slit. Det hadde nok gått om jeg ikke ammet og fikk sove netter før jobb, fint å jobbe litt, man blir litt sprø av å gå hjemme. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil gjøre at barnet bytter primæromsorgspersob flere ganger i uka, og det er svært uheldig med tanke på tilknytning og trygghet. Anonymkode: e56d4...d0b Mor og far er da begge akkurat like mye primæromsorgspersoner uansett, ihvertfall hjem hos oss.  Anonymkode: d6601...37e 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 Tenker egentlig vel så mye at det kan være utfordringer med din form. Et svangerskap og en fødsel kan ta på. Ikke alle er klare for jobb, verken fysisk eller emosjonelt, etter såpass få uker. Babyen tilpasser seg nok. Mest sannsynlig fungerer det greit for dere alle. Når dere deler permisjonen på den måten kan det være en fordel å snakke ekstra om hvem som tar hvilke våkenetter (de kan komme). Anonymkode: d0520...c4b 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syntes det høres veldig masete ut, fordi amming og pumping er et slit. Det hadde nok gått om jeg ikke ammet og fikk sove netter før jobb, fint å jobbe litt, man blir litt sprø av å gå hjemme. Mor og far er da begge akkurat like mye primæromsorgspersoner uansett, ihvertfall hjem hos oss.  Anonymkode: d6601...37e Så ingen av dere jobber og begge to er hjemme med babyen på dagtid? De færreste har råd til at begge foreldre tar permisjon fra jobben samtidig. Det er én hovedprimæromsorgsperson, og den statusen går fra mor til far når han tar ut sin permisjon. Anonymkode: e56d4...d0b 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Skrevet 25. juli 2021 Jeg tenker at dette høres fint ut i teorien, men at dere fort kan oppleve at realitetene med baby er såpass annerledes at dere risikerer å møte dere selv i døra med en slik løsning. Anonymkode: de3c6...759 12
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Skrevet 25. juli 2021 Mannen hadde en dag i uka fra 3 mnd, og da hadde jeg hjemmekontor. Det fungerte veldig bra! Anonymkode: 2787f...761 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #8 Skrevet 25. juli 2021 Høres masete ut både for baby og arbeidsgiver. En slik løsning er kanskje god for foreldrene.Mindre god for barnet.  Anonymkode: 796f4...439 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #9 Skrevet 25. juli 2021 Høres ut som en dårlig plan med så mye bytting i permisjonen. Du bør også ta høyde for at du godt mulig slettes ikke er i form til å jobbe bare seks uker etter fødsel. Kjenner absolutt ingen som har fordelt permisjonen på den måten der, god tilknytning mellom far og barn er fullt mulig å få til uansett. Her tok jeg det meste av fellesperioden blant annet pga amming, far utvidet permisjonen i andre enden. Men han var delaktig fra dag 1 likevel og har hatt et supert bånd med begge barna fra de var babyer. Anonymkode: 165d0...0af 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #10 Skrevet 25. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Så ingen av dere jobber og begge to er hjemme med babyen på dagtid? De færreste har råd til at begge foreldre tar permisjon fra jobben samtidig. Det er én hovedprimæromsorgsperson, og den statusen går fra mor til far når han tar ut sin permisjon. Anonymkode: e56d4...d0b Mannen var hjemme de først 3 ukene med første og 5 ukene med andre, og deretter er han jo bare på jobb 7,5 time om dagen 5 dager i uka, han er jo ikke fraværende i babys liv bare fordi han er på jobb noen timer. Han er like ofte oppe om natta som jeg, mater med morsmelk og tilbringer mye med baby utenom jobb. Både nr en og to har vært akkurat like trygge på og tilknyttet til meg og mannen. Det er veldig firkanta og gammeldags å tro at baby kun kan forholde seg til en forelder, de fleste moderne par i dag tar like mye ansvar for barna Så for baby sin del er det nok helt uproblematisk å dele permisjonen. Men jeg mener allikevel det blir masete, for mor spesielt da amming/pumping er en ekstra påkjenning, og for både arbeidsgiver og arbeidstaker mtp en god arbeidsflyt.  Anonymkode: d6601...37e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #11 Skrevet 25. juli 2021 Høres ut som en drøm, men da med MME. Amming kan gjøre det vanskelig. Arbeidsgivere må jo også godta en litt spesiell løsning Anonymkode: 61a14...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #12 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mannen var hjemme de først 3 ukene med første og 5 ukene med andre, og deretter er han jo bare på jobb 7,5 time om dagen 5 dager i uka, han er jo ikke fraværende i babys liv bare fordi han er på jobb noen timer. Han er like ofte oppe om natta som jeg, mater med morsmelk og tilbringer mye med baby utenom jobb. Både nr en og to har vært akkurat like trygge på og tilknyttet til meg og mannen. Det er veldig firkanta og gammeldags å tro at baby kun kan forholde seg til en forelder, de fleste moderne par i dag tar like mye ansvar for barna Så for baby sin del er det nok helt uproblematisk å dele permisjonen. Men jeg mener allikevel det blir masete, for mor spesielt da amming/pumping er en ekstra påkjenning, og for både arbeidsgiver og arbeidstaker mtp en god arbeidsflyt.  Anonymkode: d6601...37e Det er ingen motsetning mellom å være et moderne par som begge tar ansvar for barna og det å ta hensyn til barnets beste og tilknytning. De 7,5 timene pluss transport til og fra utgjør ganske mye tid ila en dag. Selv om du tror det er uproblematisk for barnet å dele permisjonen slik, tilsier all forskning noe annet. Anonymkode: e56d4...d0b 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #13 Skrevet 25. juli 2021 Har dere jobber der arbeidsgiver må sette inn vikar? Skal vikar da jobbe en uke og være arbeidsledig en uke? Det tror dere arbeidsgiver klarer å skaffe? Ville også vært forsiktig med å binde meg opp til en avtale der du må jobbe kort tid etter fødsel, det kan såklart gå fint, men en fødsel og graviditet kan være en kjempe utfordring for kroppen og man kan slite både fysisk og psykisk etter barnet blir født. Så ville jeg sjekket ut om dette i det hele tatt er bra for barnet. Jeg har aldri hørt om noen som bytter om permisjonen slik som dere tenker på, så aner ikke om det i det hele tatt er positivt eller negativ for barnet, som tross alt er den viktigste her. Anonymkode: 1c995...d13 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Skrevet 25. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er ingen motsetning mellom å være et moderne par som begge tar ansvar for barna og det å ta hensyn til barnets beste og tilknytning. De 7,5 timene pluss transport til og fra utgjør ganske mye tid ila en dag. Selv om du tror det er uproblematisk for barnet å dele permisjonen slik, tilsier all forskning noe annet. Anonymkode: e56d4...d0b Javel, kjør på, kom med kilder på denne her "all forskning" som sier at det som er helt vanlig i Norge, nemlig at en baby har to like gode omsorgspersoner i mor og far som er like mye involvert, er feil og skadelig og fyller fengsler og psykehus med traumatiste mennesker 🙄 Blir så matt av slike supermamma er som er hellig overbevist om at verden roterer rundt dem, og som shamer folk som ønsker å dele permisjonen på andre måter enn at mor tar alt. Det er så dårlig gjort å gi folk dårlig samvittighet for at baby har to like viktige mennesker i livet sitt og ikke bare ett.  At en forelder jobber betyr ikke at den personen ikke kan være tilknyttet barnet sitt. Ikke alle har reisevei eller behøver å forlate hjemmet for å jobbe, ihvertfall ikke nå til dags. Babyer sover mye på dagen også, så er ikke som om man må sitte å stirre baby inn i øynene i 24 timer for at den skal kjenne deg igjen. Anonymkode: d6601...37e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #15 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samboeren og jeg venter barn i desember 🥰 vi har snakket litt om fordeling av permisjon, og har lyst til å gå litt utradisjonelt her. det er viktig for oss at far også får anledning til å få en god tilknytning til barnet fra starten av. Jeg (mor) skal ha de første 6 ukene etter fødsel, så har vi lyst til å dele enten annen hver uke eller at vi deler innenfor hver uke, slik at vi har permisjon 3 dager en uke og 2 dager uken etter. Noen som har erfaring med dette? Hvordan taklet baby dette? Hva syntes arbeidsgiver? Fikk dere evt mye kommentarer på dette? vi har tenkt på dette med amming og utfordringer knyttet til mating osv, så ønsker ikke kommentarer på det 😊 Anonymkode: 291ab...cf7 De kaller ikke de første 3mnd etter fødsel for fjerde trimester for ingenting så vær nå så grei og la barnet få ha stabilitet de 3 første månedene med den hjertelyden den er vant til i 9mnd i magen og puppen tilgjengelig. Det høres ikke ut som du har barn fra før for da hadde du visst at ALT kan skje når man får en unge og at permisjonen ikke er mors eller fars tid men BABYENS tid og det er babyens behov i front og babyen trenger ro og stabilitet og tid til å venne seg til å være utenfor magen og babyen trenger litt tid før den er klar til å løsrive seg fra den vante mageromlingen og hjertelyden og stemmen som har vært der 24/7 i svangerskapet. Anonymkode: 75487...12b 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #16 Skrevet 25. juli 2021 Vi hadde deling når vi hadde nyfødt prematurt barn på sykehus i over 3 måneder. Både far og mor hadde pleiepenger og var med barnet på dagtid. Pga av flere barn hjemme måtte vi bytte på hvem som var med barnet på sykehuset og hvem som var hjemme på ettermiddager/kveld/natt. Tok derfor annenhver ettermiddag og natt på sykehuset. Det var slett ikke ideelt for barnet sin del, som var mer urolig på far sine «vakter». Dette til tross for at vi hadde et så prematurt barn at begge foreldre var helt likestilte (mat gitt gjennom sonde og deretter på kopp) Begge hadde tilnærmet like mye tid med barnet fra det var født. Lik deling ble nødvendig for at foreldre og barn hjemme skulle «overleve» månedsvis på sykehus. Da vi kom hjem tok mor full permisjon og far ut fedrekvoten når mor begynte å jobbe igjen. Ville aldri delt opp permisjonen slik dere vurderer. Både av hensyn til baby, mor og arbeidsgiver. Ville heller latt far komme tidligere på banen ved at dere deler fellesperioden likt. Anonymkode: 06248...dab 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #17 Skrevet 25. juli 2021 Jeg husket knapt mitt eget navn og gikk meg bort på vei hjem fra butikken (400 meter) 8 uker etter fødsel, så takler du ammetåka som jeg gjorde så høres det der ut som en katastrofeoppskrift. Hjernen stabiliserte seg litt etter tre måneder, så ville i alle fall ventet de ukene 🤪🤪 Anonymkode: 70401...3ba 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #18 Skrevet 25. juli 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Samboeren og jeg venter barn i desember 🥰 vi har snakket litt om fordeling av permisjon, og har lyst til å gå litt utradisjonelt her. det er viktig for oss at far også får anledning til å få en god tilknytning til barnet fra starten av. Jeg (mor) skal ha de første 6 ukene etter fødsel, så har vi lyst til å dele enten annen hver uke eller at vi deler innenfor hver uke, slik at vi har permisjon 3 dager en uke og 2 dager uken etter. Noen som har erfaring med dette? Hvordan taklet baby dette? Hva syntes arbeidsgiver? Fikk dere evt mye kommentarer på dette? vi har tenkt på dette med amming og utfordringer knyttet til mating osv, så ønsker ikke kommentarer på det 😊 Anonymkode: 291ab...cf7  Har du tenkt på at det kan hende du sitter å ammer 9t i døgnet når baby er 6 uker? Ville ikke hugget noe i stein og utsatt avgjørelsen til baby er minst 5 uker. Det kan selvfølgelig hende det går helt fint også. Med min første hadde det et totalt umulig. Jeg hadde mer enn nok med å ta vare på meg selv og jeg måtte bruke 6t i døgnet bare på å pumpe fordi baby ikke tok bryst og jeg hadde ekstrem overproduksjon av melk. Melka måtte ut, ellers ble jeg kjempesyk av brystbetennelse. Med nr 2 hadde jeg første arbeidsdag da hun var 6 uker gammel fra hjemmekontor. Hun spiste seg ferdig på 5-10 minutter 3 ganger i løpet av arbeidsdagen.. Men jeg startet gradvis. Jobbet bare 15% i starten. Anonymkode: 59b60...d39 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #19 Skrevet 25. juli 2021 Babyen ammet hver time i 3 måneder her og sov nesten ingenting første fire månedene. Jeg skulle egentlig tilbake i jobb etter fire måneder, men en TØFF barseltid pga allergier hos barnet gjorde at jeg ikke var verken fysisk eller mentalt klar. Jeg ville ha gjort noe mindre dramatisk. For det høres ut som dere fantaserer om en utopi her. Hva med at du heller starter tidligere og dere graderer ukene? Feks far får starte sin permisjon 1-2 dager i uken fra barnet er 4-5-6 måneder? Da får du også permisjon lenger og overgangen blir ikke like brå. Vi gjorde dette og det var virkelig bra for hele familien. Men det forutsatte 2 timer lønnet ammefri, ellers hadde det ikke gått. Anonymkode: e4b83...fe5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #20 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyer sover mye på dagen også, så er ikke som om man må sitte å stirre baby inn i øynene i 24 timer for at den skal kjenne deg igjen What now? Ingen av mine babyer sov mer enn 30-minutters dupper på dagen fra 2 måneder. Anonymkode: e4b83...fe5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå