Gå til innhold

Hvis positiv koronatest - kan man velge isolasjonsted selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en datter som har fått koronasymptomer og jo da selvsagt må ta en test. For å forberede meg mentalt lurer jeg på et par spørsmål i tilfelle den kommer tilbake som positiv. 

Gjør den det så må hun i isolasjon og vi andre som har vært i hennes nærkontakt i ventekarantene i påvente av egne tester, sant? 

Vi befinner oss nå på hyttetur sammen med andre slektninger, og det vil bli svært vanskelig (umulig?) å holde datteren isolert. Så jeg lurer på hvordan myndighetenes regler er når det gjelder å velge isolasjonsted selv? Det helt klart beste for oss kjernefamilien er å dra hjem pronto hvis testen blir positiv. Men for å gjøre det må vi kjøre bil til en annen landsdel. Er det lov?? Og hvis ikke, hva slags alternativer har vi da? 

Endret av Amatariel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom testen er positiv må dere vel i karantene i 10 dager, ikke bare ventekarantene (ventekarantene er for familiemedlemmer til nærkontakter av smittede). Med mindre reglene er endret nå da?

Det er snakk om et barn, så jeg håper virkelig at det er ok at dere drar hjem, selv om dette gjør at dere må kjøre et stykke. 

Det er masse forkjølelse nå, så symptomene kan være hva som helst. Lykke til! 

Skrevet

Det meste får du svar på i denne linken

Vil det være mulig for dere å reise hjem uten å stoppe på offentlige toaletter, butikker, bensinstasjoner o.l.?

Hvis ikke må dere kanskje sjekke om oppholdskommune har karatenehotell, eller annen bolig. Uansett kan du sikkert ringe kommunens koronatelefon og be om råd. 

• Liker 1
Skrevet
Amatariel skrev (9 timer siden):

Jeg har en datter som har fått koronasymptomer og jo da selvsagt må ta en test. For å forberede meg mentalt lurer jeg på et par spørsmål i tilfelle den kommer tilbake som positiv. 

Gjør den det så må hun i isolasjon og vi andre som har vært i hennes nærkontakt i ventekarantene i påvente av egne tester, sant? 

Vi befinner oss nå på hyttetur sammen med andre slektninger, og det vil bli svært vanskelig (umulig?) å holde datteren isolert. Så jeg lurer på hvordan myndighetenes regler er når det gjelder å velge isolasjonsted selv? Det helt klart beste for oss kjernefamilien er å dra hjem pronto hvis testen blir positiv. Men for å gjøre det må vi kjøre bil til en annen landsdel. Er det lov?? Og hvis ikke, hva slags alternativer har vi da? 

Denne er riktignok et år gammel..

Gjelder korona og ferie:

"– Den som har fått positivt svar, skal i isolering, og de du er sammen med skal i karantene.

– Hvordan får man til det på ferie?

– Da får man ordne seg! Du må tenke på dette når du planlegger ferien. Det finnes ikke noe universalsvar. Hvis du kan reise med egen transport og er i form til det kan du reise hjem, hvis ikke må du finne en løsning på stedet, avslutter folkehelseinstituttets overlege, Trude Arnesen."

https://www.nrk.no/innlandet/dette-gjor-du-hvis-du-foler-deg-koronasjuk-pa-ferie-1.15066193

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer, helseskadelig innlegg og svar til dette.

Edie, adm.

• Liker 1
  • Opprett ny...