Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få min første baby i Desember. Jeg lurer på hva jeg bør ha klart? Og hvor mye kan jeg regne med å bruke på babyting før baby er født?

Anonymkode: d09f7...c66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på vogn og bæresjal. Jeg aner ikke hvordan man bruker bæresjal, er det nok å bare se tutorial eller må man gå kurs? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tenkt på vogn og bæresjal. Jeg aner ikke hvordan man bruker bæresjal, er det nok å bare se tutorial eller må man gå kurs? 

Det er mange gode tutorials på youtube, men om du synes det er vanskelig finnes det bæreveiledere over store deler av landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Bleier til babyen og ammeinnlegg til deg selv.

Bodyer, sparkebukser. Utedress.

Bilstol til å frakte babyen hjem.

Barnevogn. 
Barneseng, dyne.

Babyen trenger ikke himla mye utstyr fra starten av. Kjøpte selv en del unødvendige ting som vi ikke brukte. Feks ammepute. Vi trengte ikke det, mens for andre er det uunnværlig. Derfor kjøp heller etterhvert. Babyen trenger enkle bodyer og sparkebukser. De er ikke kravstore i det hele tatt. 

Anonymkode: 3ff8c...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ekstremt lite, kommer langt med bleier, pupp og noe klær, og bilstol om baby skal fraktes i bil, men det er mye som er fint å ha. Det finnes ca tusen lister på nett med oppramsing av alt man kan kjøpe, men det meste holder det å kjøpe ved behov

Hvor mye man bruker på babyting kommer an på hva man ønsker å bruke. Man kan arve eller kjøpe ting billig brukt, eller kjøpe nytt billig eller dyrt.

Anonymkode: 1a28f...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får straks barn nr. 3. Har derfor kunnet luke ut det vi ikke trenger og legge til ting jeg følte vi manglet de 2 andre gangene. Nå skal det sies at jeg liker å ha alt på plass og gjerne i god tid. Dette for å slippe å stresse i barselstiden. 

Større ting: Vogn, vognpose, stellekommode med badekar, vugge/ dagseng, sprinkelseng, bilstol, vippestol.

Frotèkluter, gaskluter, babyvaskekluter, badehåndklær, ullpledd, helseteppe, korthåret lammeskinn, babynest, babydyne, laken, dynetrekk, tisselaken, babycall/ monitor, bleier, sinksalve, smokk, febermåler

Klær i str. 50 og 56: bodyer, strømpebukser, pysjamas, bukser, sokker i bomull og ull, luer i bomull og ull. Ytterklær i ull eller typ bamsedress. Ett par votter. 

Sånn, det tror jeg var alt 😅

Vi har kjøpt alt utenom bilstol, vippestol og alt av tekstiler brukt på finn.no. Har kanskje brukt totalt 5000 kr.

Anonymkode: 224e3...a53

AnonymBruker
Skrevet

En ting du definitivt kan droppe er stellebord. Trenger kun ei sånn stellematte som du kan flytte rundt til sofa,gulv, ja hvor som helst. Solgte stellebordet ubrukt noen uker etter vi kom hjem, totalt meningsløst. Kjøp heller skap eller kommode med god plass til klær og andre tekstiler, for det fylles opp fort.

Ellers hadde jeg fått meg babycall så du har det klart. Tar en stund før man tør bruke det over lengre perioder borte fra barnet, men kan komme noen situasjoner hvor du kanskje må la baby sove litt alene på et rom en liten stund, om så bare noen minutter fordi du må et annet sted i huset, og da kan en babycall med videokamera gi en trygghet så du raskt kan returnere ved behov.

Ellers vogn, flasker til turer ut hvis du ikke vil amme ute og ha med mme unntaksvis. Hadde også skaffet meg en sånn overmadrass til sengen som gjør at baby kan puste om den skulle snu seg på magen. Bare spør etter dette på en babybutikk. Den er fin å bare ha klar, så har du den tryggheten.

Ellers bæresele. Hadde droppa vippestol, da det er uheldig for små babyer. Den er litt farlig, for blir fort til at det blir litt for behagelig å sette baby der , så man kan fort havne i fellen å ty til den litt ofte. Bruk heller all energi på å vende baby til bæresele, det er en life-saver. 

Så er det jo bleier og våtservietter,og få deg bleiekort på kiwi, mye å spare. Og sink salve mot bleie utslett, er det ikke det de bruker? Mine hadde aldri utslett. Og fuktighetskrem for babyhud, de kan fort bli tørre i huden.

Ellers klær, masse masse bodyer og enkle bukser til. Sokker. Bare å kjøpe sånne økonomipakker, det meste gulpes fullt en periode uansett.

Kommer ikke på noe mer jeg. Hadde investert i ei god vogn som er lett å svinge og har gode kraftige hjul. Turer med vogn hvis baby aksepterer det er veldig bra for både baby og hodet til mor. Man trenger å komme seg ut.

Hadde også en dagseng uti stua jeg. Fordi jeg taklet ikke å la baby sove alene i starten uten tilsyn jeg, så en liten babyseng i stuen var alfa omega for meg.

Ellers sett deg inn i white noise. Utrolig effektivt mot gråt og uro, min roet seg til dusjlyder og hårfønerlyd i god avstand til barnet. Mye på YouTube du kan bruke . Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten white noise de første månedene. Det fungerer!! 

Dette er vel det jeg kommer på som jeg har lært fra min tid som småbarnsmor. 

Og ja, babygym kan du også egentlig bare ha klart. Før eller siden er det helt topp for baby 

Og mine likte bildebøker fra 2-3 måneders alder. Ingenting fikk latteren mer frem enn fargerike bilder og jeg som fortalte om bildene 

Lykke til!  

Anonymkode: ba386...e23

• Liker 1
Skrevet

enig ! Jeg hadde så mye klær som aldri ble brukt på barna. Det var så bortkasta penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forresten også funnet ei lita dyne i starten. Den fra Ikea jeg kjøpte først var enormt stor, syntes det var ekkelt å bre den over barnet. Kjøp ei lita lett dyne i starten, vet ikke om det bare er meg men følte det var tryggere. Den fra Ikea er gigantisk. Fikk tvangstanker om at baby fikk den over seg. Den lille lette jeg fant passa perfekt.

Kanskje bare meg som har hengt meg opp i dette.

Og unngå hodepute og kosedyr i sengen i starten. Les deg opp på forebyggende mot krybbedød, mange som ikke er klar over risikoer med ulike ting. Som å sovne med baby på sofa kan være livsfarlig. Samsoving må man også utføre med nøye planlegging. Jeg turte aldri det. Dro sprinkelseng helt inntil vår seng og hadde baby ved siden av meg slik. 

Anonymkode: ba386...e23

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste mine babyer hadde på seg de første månedene var omslagsbodyer og strømpebukser. De var uansett pakket inn i dyne eller vognpose om vi beveget oss utenfor døren. Kjoler og klær med teddybjørn-hette er forferdelig upraktisk, men regn med å få slike ting i gave. Rimelige bleier, inotyolsalve, babyolje. Stellebord savnet jeg aldri, vi bare brukte ei stellematte. Dag-vugge hadde vi heller aldri; babyen sov utmerket godt i vognen også inne. Brukte bæresjal en god del; anbefaler deg å teste ut i fysisk bære-butikk om du vil prøve det.  

Babyer er billige, men de koster mer, mer og mer etter hvert som årene går 🎮🏇🏄🚴‍♂️🥋🥊🤿💸💸💸

Anonymkode: d3d26...c71

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ventet med å kjøpe inn masse utstyr relatert til amming, bæring og gulping.

Jeg endte opp med å kun gi mme, så fikk ikke bruk for hverken ammeinnlegg, pumpe, ammesalve,amme-bher eller ammepute. Bæring likte ikke babyen, så bæreselen ble heller ikke brukt. Baby gulpet heller ikke,så 120 000 kluter og masse klær for å kunne skifte ofte var også helt overflødig her.

Alt dette er uansett ting som kan skaffes på dagen (ofte timen) dersom man mangler det så bare vent og se an behovet. 

Anonymkode: dcd4e...8c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...