Gå til innhold

Sønnen min på 13 har begynt å kalle alle for bror

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noe feil med "disse" menneskene?🙄

Anonymkode: 9c46d...a6e

TS her. Ikke noe feil med «disse» vil jeg tro. Men man har ikke så mange felles møteplasser med «disse». De holder seg mest med seg selv og sine, og er ikke aktive i bursdager og idrettslag, etc. Vi flyttet hit fra innlandet for drøyt to år siden, pga min jobb og skilmisse. De jeg og guttungen har blitt kjent med, har vært helnorske og noen fra øst-europa.

Anonymkode: c63cc...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så cringe! Hadde blitt flau så det holdt ja..

Anonymkode: 3b183...9ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så cringe! Hadde blitt flau så det holdt ja..

Anonymkode: 3b183...9ac

Du synes ikke det er flaut å bruke «cringe», altså? 

Anonymkode: 29830...4e7

• Liker 13
Skrevet

Min lillebror kaller meg bror, jeg ham Ingvild. Det er pga den gang halv liter Cola flaskene en kort periode fikk navn på. Vi syntes de var morsomt å plukke de navnene. Vi har siden den gang brukt de kallenavnene på hverandre.
Om noen har et problem med det, klag til Coca Cola. 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noe jeg bør korrigere eller ta opp med han? Han uttaler det på en merkelig måte (bruhr høres det ut som). Når han snakker med kompiser i telefonen, sier han: vulla bruhr. Uførstpelig for meg.

La han holde på så lenge han viser respekt for dere og andre. 

Kommer til å legge det fra seg etterhvert som han blir voksen

AnonymBruker
Skrevet

Han er 13. Han vil tøffe seg litt. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 73117...7b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 13 år. Hun sier det ikke men hun sier at alle guttene i klassen hennes gjør det og sånn halvparten av jentene.. 

Disse tingene er vist noe de har lært å si på førstegangstjenesten og serien 17...

Anonymkode: 3f412...b80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en etnisk norsk kvinne på 24 som også sier «bror» til så og si alle venner og gode venner på arbeidsplassen….🙊 Vet ikke om det er så mye å korrigere i. Er ikke noe frekt akkurat..

Anonymkode: 34c15...f53

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva betyr wallah?

Anonymkode: 12c5c...180

Det betyr "Jeg lover" eller "jeg sverger". Noe man sier på den dialekten i det strøket av Oslo som slang (kebabnorsk, kommer fra pakistansk) for å understreke at det man nettopp sa eller skal til å si, er helt sant. 

Sønnen min gikk på videregående på en østkantskole i et område med nesten bare innvandrerbarn. De gikk rundt og sa "wallah broh" hele tiden. HELE tiden! 

Tror nok en del hvite Oslobarn på østkanten som vokser opp med dette tar etter slikt språk.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kommer vel an på etnisitet. Kebabnorsk er nokså merkelig om ungen har etnisk norske foreldre.

Anonymkode: 1cda0...742

Dette. Den dagen mine barn begynner med kebabnorsk (krysser fingrene at de aldri gjør det) og å nevne Allah eller snakke gebrokent, så blir de korrigert hver gang. Mine barn skal snakke riktig norsk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her. Han og vennene bruker også et ord ofte som for meg høres ut som: Innsalla. Vet ikke om det har noe mening er bare er noe tulleord.

Er du seriøs nå? 

Anonymkode: d46b1...fd5

• Liker 3
Skrevet

Dere bør nok flytte til et hvitere sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (44 minutter siden):

Dette. Den dagen mine barn begynner med kebabnorsk (krysser fingrene at de aldri gjør det) og å nevne Allah eller snakke gebrokent, så blir de korrigert hver gang. Mine barn skal snakke riktig norsk. 

Du kan jo korrigere hjemme, men mest sannsynlig vil de fortsette sosiolekten blant vennene sine og utenfor huset. Venners påvirkning har mer å si enn foreldrenes i den alderen. Og det er ikke noe galt i det, de fleste vokser det av seg. Nå når vi er uti 20-årene er det ingen av mine venner fra Østkanten som bruker disse uttrykkene lenger, hverken av oss etnisk norske eller de med andre bakgrunner. 

Anonymkode: 6feee...25d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt idiotisk å kalle folk som ikke er i slekt med en for bror. Insister på at han skal bruke det norske språket.

Anonymkode: 25bba...e43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt idiotisk å kalle folk som ikke er i slekt med en for bror. Insister på at han skal bruke det norske språket.

Anonymkode: 25bba...e43

"Bror" er vel i det norske språket??

Anonymkode: af854...2c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

"Bror" er vel i det norske språket??

Nei, det er i det kebabnorsk språket.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo korrigere hjemme, men mest sannsynlig vil de fortsette sosiolekten blant vennene sine og utenfor huset. Venners påvirkning har mer å si enn foreldrenes i den alderen. Og det er ikke noe galt i det, de fleste vokser det av seg. Nå når vi er uti 20-årene er det ingen av mine venner fra Østkanten som bruker disse uttrykkene lenger, hverken av oss etnisk norske eller de med andre bakgrunner. 

Anonymkode: 6feee...25d

Jeg vil gjøre mitt å oppdra barn som snakker riktig norsk og ikke påvirkes av importert ukultur. Hvis det betyr å flytte fra negativ påvirkning, så gjør jeg det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt said:

Nei, det er i det kebabnorsk språket.

Nei er rimelig sikker på at "bror" er i det norske språket

https://naob.no/ordbok/bror

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt normalt at ungdommer bruker slang som foreldrene synes er kleint. Slik har det vært i flere tiår. Jeg vokste opp på 80-tallet og vi brukte slang som mine foreldre syntes var teit. Og de igjen brukte slang som deres foreldre syntes var teit. 

Anonymkode: 37ed9...b28

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Det betyr "Jeg lover" eller "jeg sverger". Noe man sier på den dialekten i det strøket av Oslo som slang (kebabnorsk, kommer fra pakistansk) for å understreke at det man nettopp sa eller skal til å si, er helt sant. 

Sønnen min gikk på videregående på en østkantskole i et område med nesten bare innvandrerbarn. De gikk rundt og sa "wallah broh" hele tiden. HELE tiden! 

Tror nok en del hvite Oslobarn på østkanten som vokser opp med dette tar etter slikt språk.

Det er ikke pakistansk, men arabisk

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Blue Berry said:

Det er ikke pakistansk, men arabisk

Heter ikke pakistansk, det heter urdu🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...