Gå til innhold

Hvilken utdanning er egnet for en leder stilling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller dømmes lederstilling på diverse erfaring (fotball trener, klubb leder) osv? 

Anonymkode: 5a7aa...a27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lederstilling er jo så mangt.. offentlig eller privat? Bransje?

Anonymkode: 6db1c...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri feil å kunne faget innenfor det du skal lede, men er du høyt nok oppe er det jo strengt tatt folkene du leder som skal gjøre jobben. Du trenger ikke kunne detaljene i alt så lenge du vet at han som skal utføre oppgaven kan det..

Mange ledere har økonomisk ansvar, så det kan være en ide å ha god kompetanse der. Og tidligere ledererfaring er gull. 

Evnen til å motivere. Evnen til å ta upopulære avgjørelser når det trengs. Evnen til å se det store bildet. Mye av dette er personlighetstrekk og kan ikke egentlig læres på noe skole. 

Anonymkode: 8bc3d...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og tidligere ledererfaring er gull. 

Må det være i jobb sammenheng tenker du? 

Anonymkode: 5a7aa...a27

Skrevet (endret)

Økonomi og administrasjon er rettet mot lederstillinger. Ser at i de aller fleste lederstillinger kreves det en relevant bachelor i den virksomheten du skal være leder i, i tillegg til relevant lederutdanning. Dette med ledererfaring finner jeg ganske rart, den tid alle må begynne ett sted som leder for å tilegne deg erfaring. Jeg tror det offentlige Norge går glipp av mange potensielt gode ledere fordi de fokuserer altfor mye på erfaring fremfor talent etc. Du kan komme med dårlig erfaring som tidligere leder eller du kan komme med god erfaring. 

Jeg syntes derfor at det bør stilles mye større krav til de som skal ansette ledere enn det gjør i dag. For eksempel der jeg jobber har vi en leder som har relevant bachelor i tillegg til noe lederutdanning, men er en forferdelig leder når det kommer til personlighet. Mobbing, favorisering og baksnakking er noe av det ansette opplever. 

Endret av Knoot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...