Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha planlagt keisersnitt nå i september. Har to akutte keisersnitt bak meg, og da ble det naturlig med KS ved dette svangerskapet. 

Ved begge keisersnittene jeg har tatt, så har jeg fått store blødninger og blitt veldig dårlig. Første gang fikk jeg blodoverføring med en gang, mens andre gang trodde de jeg bare hadde mistet litt - men så viste det seg etter to dager at jeg hadde mistet halvannen liter. Jeg var selvsagt ekstremt dårlig og hadde blodprosent nede på 6,8. 

Jeg hadde time på sykehuset for å planlegge keisersnittet, og jeg spurte da om dette med blødning. Om jeg hadde opplevd det fordi det var akutt keisersnitt eller om det var en annen årsak. Legen sa da at det var nok mye på grunn av at det var akutt, ja - og det at jeg var en slank dame kunne og bidra til det. Det har jeg aldri hørt eller lest noe om 😳 jeg spurte ikke noe mer da, for jeg stusset ikke ordentlig over det før jeg var ute fra timen. 

Men i all verden.. Noen som har fått samme beskjed? Eller har greie på om blødninger har en sammenheng med lav/høy vekt? 😳

Anonymkode: f5bc3...d9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han mente at små damer har mindre blod i kroppen, så de merker blodtapet bedre? Jeg har hatt et hastekeisersnitt og mistet ikke mye blod. Jeg var slank med BMI på 21 før graviditeten og la på meg innenfor anbefalingene, så det var ikke noen sammenheng mellom vekt og blodtap for meg, i hvert fall. 

Anonymkode: 2c7bc...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje han mente at små damer har mindre blod i kroppen, så de merker blodtapet bedre? Jeg har hatt et hastekeisersnitt og mistet ikke mye blod. Jeg var slank med BMI på 21 før graviditeten og la på meg innenfor anbefalingene, så det var ikke noen sammenheng mellom vekt og blodtap for meg, i hvert fall. 

Nei, hun mente at det kunne være en risiko for blødning når man var slank. Hun sa et eller annet som at det var mindre plass og lite oversiktig. Ble bare så satt ut 😅 

Det skal sies at jeg blir definert som undervektig, men uansett så skulle en ikke tro det hadde noen sammenheng med blødninger. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ingen erfaring med spørsmålet ditt. Men jeg var slank før svangerskapet og la på meg 9 kg frem til uke 42+0 da jeg ble sett i gang (vaginal fødsel) - og likevel mistet jeg 3,5 L blod (styrtblødning etter fødsel) og havnet på intensiv. 

Så kanskje det legen sier har hold i forskningen med statistikk i rygg - men hva som skjer med akkurat deg er det dessverre ingen som kan si noe om. Din historie derimot, den sier noe om deg. Så, jeg ville ikke slappet helt av om jeg var deg. Jeg mener IKKE å skremme, men å realitetsorientere :) 

Anonymkode: a9410...fcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har egentlig ingen erfaring med spørsmålet ditt. Men jeg var slank før svangerskapet og la på meg 9 kg frem til uke 42+0 da jeg ble sett i gang (vaginal fødsel) - og likevel mistet jeg 3,5 L blod (styrtblødning etter fødsel) og havnet på intensiv. 

Så kanskje det legen sier har hold i forskningen med statistikk i rygg - men hva som skjer med akkurat deg er det dessverre ingen som kan si noe om. Din historie derimot, den sier noe om deg. Så, jeg ville ikke slappet helt av om jeg var deg. Jeg mener IKKE å skremme, men å realitetsorientere :) 

Anonymkode: a9410...fcf

Ja, hadde jo vært merkelig om legen sa dette ut av det blå. Dette er bare helt ny informasjon for meg. 

Nei, jeg lar meg ikke skremme 😊 jeg vet det er en sjanse for blødninger under keisersnitt, uansett vekt. Ingenting er risikofritt, dessverre. Jeg får prøve å legge på meg en haug før keisersnitt, kanskje jeg unngår blødning denne gangen 🥴

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, hun mente at det kunne være en risiko for blødning når man var slank. Hun sa et eller annet som at det var mindre plass og lite oversiktig. Ble bare så satt ut 😅 

Det skal sies at jeg blir definert som undervektig, men uansett så skulle en ikke tro det hadde noen sammenheng med blødninger. 

Ts

Ok. Har aldri hørt det før, så da vet jeg dessverre ikke mer. Men det er vel på generelt grunnlag forbundet risiko både med å være overvektig og undervektig i graviditeten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Har aldri hørt det før, så da vet jeg dessverre ikke mer. Men det er vel på generelt grunnlag forbundet risiko både med å være overvektig og undervektig i graviditeten? 

Ja, det er det. Selv har jeg vært på vekstkontroll på grunn av lav BMI (17,5), men det er jo uavhengig av keisersnittet - men for å se om babyen vokser som den skal. Men man er vel generelt mer utsatt for komplikasjoner ved operasjoner om en er undervektig eller overvektig - da også keisersnitt. Jeg har bare aldri tenkt over det på den måten før 💁‍♀️

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var normalvektig før svangerskap. La på meg det man skal pluss 15kg+ i tillegg i kun ødemer. Var ganske stor. Fikk akutt ks, og hadde blodprosent på 7 før ks, fikk jerninfusjon, mistet 400 ml blod (altså veldig lite) og hadde blodprosent på 6,8 eller 6,9 som var det siste de målte, jeg trengte ingen blodtranfusjon og de var ikke bekymret for mitt vedkommende. Gikk også ned 30kg på noen uker og var normalvektig kort tid etter forløsning. 

Min mor fikk også planlagt ks, og hun var undervektig i svangerskapet . Ingen komplikasjoner med blodtap eller lav blodprosent og hun var oppe og gikk med en gang bedøvelsen var ute. 

Anonymkode: 3afd6...eae

AnonymBruker
Skrevet

Er slank og fikk ikke blødning. Akutt skitt.

Anonymkode: cc21a...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...