Gå til innhold

PhotoShop

Stinemor

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sikkert veldig teit her, men må bare spørre dere som har

peiling. Et program som PhotoShop (er det ikke det d heter da?), går det

ann og laste det ned fra ett eller annet sted på internett eller på det kjøpes?!? Noen som evnt. vet prisen for det?!?

Jeg er vant til data som arbeidsverktøy men sånne finurlige ting om PC

vet jeg dessverre veldig lite om................kanskje på tide og lære?!? :oops:

Takk for all hjelp!

Mvh Stinemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Photoshop er nok ikke gratis.

Mulig at det finnes en demo som du kan bruke en stund (Paintshop Pro finnes iallefall som demo). men jeg vil tro at du trenger all denne tiden til å sette deg inn i det. Ganske mye å sette seg inn i.

Hvis du ikke er dreven på bildebehandling ville jeg kanskje kjøpt meg et litt enklere program. Det finnes kanskje noe su kan laste ned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop er nok ikke gratis nei, det er et profesjonelt bildebehandlingsprogram beregnet på grafisk bransje og koster ca. 7 000 kroner for engelsk versjon og ca. 9000 kroner for norsk versjon.

MEN, det finnes et annet alternativ fra adobe og det er Photoshop Elements 2.0. I utgangspunktet det samme produktet, men man har fjernet ca. 20 prosent av funksjonaliteten i Photoshop som veldig få allikevel utnyttet .

Adobe skriver om Photoshop Elements på sin hjemmeside:

"Kraftig programvare som likevel er enkel å bruke, for redigering av bilder for trykk, e-post og Internett

Adobe® Photoshop® Elements 2.0-programvaren gir den perfekte kombinasjonen av kraft og enkelhet slik at du kan gjøre mer med fotografiene dine. Fra raske korrigeringer til kreativ redigering - du oppnår enkelt resultater av høy kvalitet. Uansett om du bruker et digitalkamera eller skanner tradisjonelle fotografier, gjør Photoshop Elements digital bildebehandling svært enkelt."

Prisen ligger på rundt 650,- 700,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hobby-bruk er nok Elements et bedre alternativ enn Photoshop Pro ja. Det er utrolig mange ting du aldri får bruk for i Photoshop. Det tar laaang tid å lære seg sånne ting. Og det er ikke lett å bruke et sånt profft program.

Et enda enklere alternativ er MS Photodraw. Der har du det du trenger, det er brukervennlig, men ikke av de beste programmene. Følger ofte med i sånne Office-pakker med Word og Excel, men kan også kjøpes separat. Det koster nok en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles har du òg PainShopPro som er eit populært alternativ til Photoshop. Ikkje så dyrt heller.

GIMP er nok eit alternativ - og dette er heilt gratis. Har høyrt det er mange som er svært nøgde med programmet.

Elles kan det lønna seg å følgja med på datablada - det er ofte med fine program på CD'ane/DVD'ane der. Har lønna seg for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, painTshop er bra, og er ikke så dyrt.

Gimp har jeg bare testet i en tidlig versjon for windows, og den var jeg ikke like fornøyd med :ler:

Men den har helt sikkert utviklet seg siden det :briller:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest For eksempel

Det er klart at du kan laste ned photoshop fra nettet, om det er lovlig det er en annen sak, men det er nok en fordel om du har bredbånd for det er et stort program(ca 500Mb ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvorfor ikke "The Gimp" (GNU Image Manipulation Program)

Ikke heeeeelt Adobe Photoshop, men det er heeeeeelt GRATIS! :-)

www.gimp.org (hovedside)

http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/ (Gimp til WIndows)

For å Installere Gimp trenger du disse filene:

ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gtk+...20912-setup.zip

ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gimp...20907-setup.zip

Hvis du vil ha støtte for *.gif må du ha denne fila:

ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gimp...7-lzw-setup.zip

Pakk ut setup-filene med f.eks WinZip. Installer "gtk" fila først og eventuellt "lzw". Til slutt "gimp".

Good Luck! :-)

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan laste ned en photoshop demo på http://www.adobe.com , men den har ikke like mange funksjoner som den du kan kjøpe(og den koster nesten 10 000!)

Paint Shop Pro er et bra alternativ. Veldig lettvindt å bruke, og har ikke en like høy pris. PSP kan du laste ned er: http://jasc.com, men den virker kun i 60 dager. Etter det må du nok belage deg på å betale for å kunne bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...