Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg vært på vestlandet og tatt en del ferger. 

Da la jeg merke til hvem som var sjåfør i bilene som kjørte av ferga. Det er nesten bare menn som kjører av ferger. Det var bare hvis det var bare en dame i bilen, eller det i begge framsetene var damer at damer kjørte. 

Etter første ferge tenkte jeg det var en tilfeldighet. På neste sjekket jeg nøyere, samme der. På tredje var alle i bilen vår med på opplegget, samme der. Endelig på fjerde ferge, tredje siste bil av: en kvinne som sjåfør og en mann ved siden av. 

Hvorfor er det sånn? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For at du skal ha noe å spørre om. Fjått.

Anonymkode: d740a...119

• Liker 2
Skrevet

Sikkert fordi han ikkje evner kjøring og væra fredsmegler for barna i baksetet? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle fordi jeg (dame) sitter bak med 2-åringen. Ungen blir fryktelig fort bilsyk, og far er ikke rask nok/leser barnet godt nok til å ta imot. Så for å spare bil/bilstol/klær så kjører han mest 😊 

Vi tar sjeldent ferje i Norge. De få gangene vi har tatt ferje er til Danmark eller Tyskland før vi fikk barn. Og da har jeg kjørt av, siden jeg liker å kjøre i store byer og mannen ikke gjør det 😊

Anonymkode: d6ba3...cb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme jeg drar "kvinnekortet" når det kommer til langturer i bil. Så mye diggere å nyte utsikten og egne tanker. Så kan han føle seg litt mann.

Anonymkode: efb8a...c58

• Liker 20
Skrevet

Hos oss kjører jeg minst like mye som mannen. Og jeg kjører både på og av ferger om jeg kjører på det tidspunktet. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kan du gi meg et svar, eller er du bare tøff som anonym? 

• Liker 5
Skrevet

Mannen min liker å kjøre, jeg liker å slippe 😬😂 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Fordi mannen min insisterer på å kjøre.

Anonymkode: 365a1...55a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg har evnen til å være en god passasjer i tillegg til å være en god sjåfør. Mannen er dessverre bare en god sjåfør. 

Anonymkode: 7225f...268

Kjenner igjen den fra mine foreldre.

Det hjalp etterhvert som jeg ble større og kunne "presse" han over i baksetet. Så kunne søstrene mine være bilsyk på ham og ikke meg 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det omvendt. Mannen liker ikke å kjøre og sitter derfor i baksetet med ungen mens jeg kjører 🙂 

Anonymkode: a9fa3...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Fjott" med O kjære....:)

Gjest parkeringsvakten
Skrevet (endret)

Endring i samfunnet tar tid. Vi ser stadig flere kvinner i media der de er sjefer eller har andre viktige stillinger og jobber. Selv om likesillingen begynte for lenge siden, er selve endringen ganske treig. Det tar gjerne noen generasjoner før man blir vant til at kvinner kan ha de stillingene og være dyktige. Og det tar tid før kvinner selv tror på at de kan komme dit og jobber for å komme seg dit

Bilkjøring har lignende problem. Kvinner føler seg i større grad mer utrygge på at de får til like bra som mannen. Menn, derimot, opplever ikke særlig toleranse for å vise utrygghet, så de ender gjerne opp med å ta på seg mer enn de egentlig er komfortable med. Er nok mange menn som kunne tenke seg sitte på, men som er redd andre skal se på dem som "mindre menn" eller se på dem som utrygge eller andre egenskaper som menn ikke vil ha på seg. (Det er greit å være pysete som kvinne og sitte på, det samme gjelder ikke menn)

Jeg har også erfaring med at folk kan bli overrasket dersom mannen sjelden eller aldri kjører. Menn skal like å kjøre bil, og dersom de ikke gjør det tenker enkelte at det må være en grunn til det. Og den grunnen er som regel ikke en positiv en

Endret av parkeringsvakten
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg har evnen til å være en god passasjer i tillegg til å være en god sjåfør. Mannen er dessverre bare en god sjåfør. 

Anonymkode: 7225f...268

😂

Anonymkode: bd8a6...3bb

Skrevet

Ingen av oss er spesielt glad i bilkjøring- men han lar meg slippe. Jeg er veldig glad for det- da kan jeg se meg omkring og sitte og la tankene fly

Skrevet
stan skrev (11 minutter siden):

De siste dagene har jeg vært på vestlandet og tatt en del ferger. 

Da la jeg merke til hvem som var sjåfør i bilene som kjørte av ferga. Det er nesten bare menn som kjører av ferger. Det var bare hvis det var bare en dame i bilen, eller det i begge framsetene var damer at damer kjørte. 

Etter første ferge tenkte jeg det var en tilfeldighet. På neste sjekket jeg nøyere, samme der. På tredje var alle i bilen vår med på opplegget, samme der. Endelig på fjerde ferge, tredje siste bil av: en kvinne som sjåfør og en mann ved siden av. 

Hvorfor er det sånn? 

Hos oss er det fordi bilen koster 1 mill.. og fordi vi gjerne vil ha den litt til...😂

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det var alltid 50/50. Vi hadde hver vår bil og sjåføren var ofte den som eide bilen og brukte den mest.Nå satt jeg på med noen for første gang på flere år, og ønsket meg både ratt og pedaler 😂

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det omtrent 50/50 hvem som kjører. Har kjørt både på og av ferjer i sommer.

Anonymkode: 979a7...c55

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ABM said:

"Fjott" med O kjære....:)

Flink med hersketeknikker, du. :) 

7 minutter siden, stan said:

Ja, kan du gi meg et svar, eller er du bare tøff som anonym? 

Nei, for dette er det ingen svar på. Jeg har ikke snakket med disse menneskene du har sittet å sett på. Er du ute etter å høre at kvinner ikke kan kjøre bil, eller hva er greia?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...