Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år trekker mediene fram studier med høye inntakskrav og studier som "garantert gir jobb". De har misforstått poenget med høyere utdanning den viktige samfunnsrollen som institusjoner som universiteter fyller. 

Dette er samfunnets kunnskapsgarantister. De skal sikre at samfunnet har den kunnskapen som gjør oss til en avansert sivilisasjon. Dette innebærer blant annet at de sikre kunnskap om fortid, nåtid og fremtid. 

Universitetenes hovedoppgave er ikke å være et bemanningsbyrå for bedrifter som til enhver tid er moderne og "in". 

Mediene har stor innflytelse på hva folk både vet om høyere utdanning og hva de mener er viktig for fremtiden. Når de så ensidig fremhever utdanninger som "garantert gir jobb" går vi som samfunn glipp av viktig kunnskap. 

Anonymkode: bb7dc...d9e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mediene har de siste årene blitt mer opptatt av "klikk og likes" og skriver det de vet folk klikker seg inn på. Fremfor det vi trenger å få lese om. Slik har det blitt mer og mer. Dessverre. 

Anonymkode: 3ba27...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! 

Anonymkode: 3346d...8f8

AnonymBruker
Skrevet

Eh, hjelper ikke å kunne mye historie om du ikke får jobb og sulter ihjel

Anonymkode: 32668...2ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når de så ensidig fremhever utdanninger som "garantert gir jobb" går vi som samfunn glipp av viktig kunnskap. 

På hvilken måte? Folk flest ønsker en jobb, hvis ikke kalles det hobby. Dersom man ikke får jobb i det man er utdannet som, uansett hvor mye kunnskap man har tilegnet seg, så er det vanskelig å få videreformidlet den til kommende generasjoner dersom man ikke får en stilling som egner seg for videreformidling. 

AnonymBruker
Skrevet

Men skal samfunnet utdanne så mange innen spesifikke felt at det ikke er jobb til alle? Virker som noen utdanninger tar inn såpass mange at det sannsynligvis finnes en eller to som er flinke nok til doktorgrad/forskerstilling /«den-eneste-jobben-som-finnes» - mens resten blir gående med jobber som ikke eller i veldig liten grad har med utdanningen å gjøre. Hadde vel vært bedre om disse overskytende folk hadde studert noe mer nyttig fra start?

Så er for så vidt enig med deg angående at vi trenger å bevare kunnskapen, men jobb og kompetanse er minst like viktig. Både for den enkelte og for samfunnet generelt. Å utdanne folk til arbeidsløshet, eller slik at 5 års masterutdanning fører til at man bare kan få en ufaglært stilling er samfunnsøkonomisk idiotisk.

Hilsen tidligere student fra musikkhøyskolen som (sammen med minst halvparten av mine tidligere studiekolleger) har måttet omskolere meg grunnet et rævva jobbmarked. Føles som 5 år av livet mitt jeg fint kunne ha brukt på noe annet - lærerjobb på kveldstid var ikke grunnen til at ja utdannet meg der. Ble 5 år ekstra med utdanning på meg i etterkant for å få en ok jobb med ok lønn.

Anonymkode: 669b9...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 20.54):

Hvert år trekker mediene fram studier med høye inntakskrav og studier som "garantert gir jobb". De har misforstått poenget med høyere utdanning den viktige samfunnsrollen som institusjoner som universiteter fyller. 

Dette er samfunnets kunnskapsgarantister. De skal sikre at samfunnet har den kunnskapen som gjør oss til en avansert sivilisasjon. Dette innebærer blant annet at de sikre kunnskap om fortid, nåtid og fremtid. 

Universitetenes hovedoppgave er ikke å være et bemanningsbyrå for bedrifter som til enhver tid er moderne og "in". 

Mediene har stor innflytelse på hva folk både vet om høyere utdanning og hva de mener er viktig for fremtiden. Når de så ensidig fremhever utdanninger som "garantert gir jobb" går vi som samfunn glipp av viktig kunnskap. 

Anonymkode: bb7dc...d9e

Både helseyrket og læreryrket er fremhevet flere steder som yrker som garantert gir jobb, hvordan mener du dette er feil?

Anonymkode: 266ab...47e

Skrevet

Generelt sett har ikke media peiling på hvilke utdannelser som gir "garantert jobb". Til og med sykepleien og lærerutdanningen klarer de å bomme på. Folk velger sykepleie og lærerutdannelse og tror de skal få jobber kastet etter seg, og så får de bare vikariater og bittesmå stillingsbrøker.

-Å, sier media, vi glemte å si at du må flytte til Ytre Bæ-bufjord som har vært fraflytningskommune i 20 år, der du får hus gratis.. Det er der jobbene er! (hele 3 stk)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...