AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Jeg blir litt forvirret over dette med kalorier og kosthold. Man har jo alltid hørt at man kan spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt - så lenge man er i kalorioverskudd. Dette har stemt for meg, har tidligere gått ned mange kg med et relativt vanlig kosthold (dvs. både pizza og sjokolade ukentlig), men lå da i underskudd. Hørte på en podcast og har lest litt at så enkelt er det ikke. Om man feks spiser 100 kcal fra kyllingfilet og 100 kcal fra sukker så vil man i større grad forbrenne mer av kyllingen enn sukkeret? Eller at sukker etc legger seg som fett mens det gjør ikke proteiner? Hva er deres erfaringer med dette? Må sette i gang med vekta nå etter graviditet, men usikker på om jeg skal endre mer enn å bare kutte i kalorier? Anonymkode: 74c32...c3e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Kroppen trenger ulike byggesteiner til å utføre ulike oppgaver i kroppen. Noen byggedeler gir kroppen din muskler. Protein er mest kjent der, men det mange kanksje ikke vet, er at kroppen bruker blant annet karbohydrater for å ta opp protein. Så dersom du trener styrke, så spiser protein og karbohydrater (sukker, ris, pasta) så vil kroppen bruke mer av maten på å bygge muskler, enn den ville gjort om du bare spiste protein. Kroppen er kompleks. Ja, du vil gå ned i vekt om du spiser lite. Men det er ikke slik at kroppen bruker byggesteinene i sjokolade på samme måte som byggesteinene i en proteinshake Kroppen trenger også ulike byggesteiner i ulik mengde. Den vil ha mye protein. Den trenger ikke særlig mye sukker. Strengt tatt trenger den ikke tilsatt hvitt sukker i det hele tatt, den kan få nok karbohydrater fra vanlig mat. Spiser du mye sukker vil kroppen lagre det som fett, kroppen trenger ikke de byggesteinene til noe annet. BYttet du ut dagens sukker med protein, så er det mye høyere sjanse for at kroppen kan bruke mesteparten av byggesteinene i proteinet, og du vil ikke legge på deg fett. Selv om du har spist like mye i kalorier som du ville gjort om du spiste sukker istedet Anonymkode: f957b...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Kylling (eller protein generelt) bygger muskler, det gjør ikke sukker, som enten forbrennes eller omdannes til fett i kroppen din. Har du mer muskler øker forbrenningen din, noe som gjør at du kan spise bittelitt mer uten å legge på deg. Men de aller fleste av oss spiser såppas variert at denne forskjellen blir minimal, så i praksis kan man nesten si at en kalori er en kalori. Spiser du KUN raske karbs og hyperprosessert mat med mye salt og usunt fett kan det jo få negative konsekvenser for helsa, men så lenge du har et "normalt" og variert kosthold der du både får i det proteiner, fiber, fett og grønnsaker, så vil nok ikke et usunt måltid i ny og ne ødelegge for progresjonen din. Jeg har selv gått ned 25 kg ved å telle kalorier og har alltid vært veldig glad i usunn mat (derav 25 kg med overvekt), så da jeg satte meg et vektmål var det viktig for meg å kunne unne meg noe godt innimellom. Min største svakhet var hveteboller og jeg spiste sikkert 2-3 av disse i uka mens jeg gikk ned. Jeg bare sørget for å legge det inn i kaloribudsjettet, og i tillegg prøvde jeg alltid å spise så næringsrik mat som mulig utenom disse bollene for at ikke bolle-kaloriene skulle erstatte for mye av næringen som kroppen min trengte for å bli sunn og sterk. Mitt tips er å prøve å legge lista slik at du faktisk når målene. For veldig mange vil en hverdag helt uten "kosemat" være ekstremt vanskelig å stå i, og da vil jeg påstå at det er mye bedre å faktisk spise de tingene man har lyst på, så lenge man kontrollerer porsjonene og ellers spiser sunt og næringsrikt. Livsstilsendring handler ikke om hvor sunn du klarer å være, men hvor lenge du klarer å holde ut og stå i det. Anonymkode: 35551...cbc 3
Gjest laPistola Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 Kalorier er bare tull. Snakk i hvert fall om energi. Jo, hvis du får i deg mer energi en du bruker kan det lagres som kroppsfett. Hvis du får i deg mindre energi enn du bruker kan kroppen bruke av lageret ( kroppsfett) . Hvor mye forbrenner du? Det kommer selvsagt an på aktivitet , trening/ jobb/ går vs kjøre bil osv, men også på kostholdet. Hvis du spiser mat med lite « kalorier « ( feks lite fett og protein) tror kroppen den må spare på energien og fettet for nå er det dårlige tider. Derfor må kaloritellerne spise mindre og mindre for og forbrenne det samme, og ofte blir det et livslangt løp med jojoslanking og ødelagt forbrenning. Ikke tell kalorier, spis sunt og mosjoner.
stan Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg blir litt forvirret over dette med kalorier og kosthold. Man har jo alltid hørt at man kan spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt - så lenge man er i kalorioverskudd. Dette har stemt for meg, har tidligere gått ned mange kg med et relativt vanlig kosthold (dvs. både pizza og sjokolade ukentlig), men lå da i underskudd. Hørte på en podcast og har lest litt at så enkelt er det ikke. Om man feks spiser 100 kcal fra kyllingfilet og 100 kcal fra sukker så vil man i større grad forbrenne mer av kyllingen enn sukkeret? Eller at sukker etc legger seg som fett mens det gjør ikke proteiner? Hva er deres erfaringer med dette? Må sette i gang med vekta nå etter graviditet, men usikker på om jeg skal endre mer enn å bare kutte i kalorier? Anonymkode: 74c32...c3e Det kan være at det er glykemisk indeks som er tenkt. Glykemisk indeks sier noe om hvor fort blodsukkeret stiger av forskjellige matvarer. Proteinrik mat har lav glykemisk indeks. Men proteiner kan også omdannes til fett om man spiser for mye av det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Her er en interessant artikkel om kalorier og som nyanserer kalorier inn vs. kalorier ut: https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269?fbclid=IwAR118JO1hXb6gRzhtnINg9EBRLo_PjSXsDnETGXCfvNRUoYdkiYFkyjBGKk Paradokset er at det ser ut til at vi spiser færre kalorier, men likevel blir tykkere. Anonymkode: 9f6ef...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er en interessant artikkel om kalorier og som nyanserer kalorier inn vs. kalorier ut: https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269?fbclid=IwAR118JO1hXb6gRzhtnINg9EBRLo_PjSXsDnETGXCfvNRUoYdkiYFkyjBGKk Paradokset er at det ser ut til at vi spiser færre kalorier, men likevel blir tykkere. Anonymkode: 9f6ef...7bd Postet litt fort. Min personlige erfaring er at etter jeg prøver å spise råvarer og unngå ultraprosessert mat, spiser tre faste måltider så er det plutselig lett å gå ned i vekt. Cravings er borte og jeg har fått mere energi. Så det er stor forskjell på om energien kommer fra kyllingfilet eller sukker. Det rare er at etter en stund uten å spise sukkerholdig og ultraprosessert mat frister det ikke lenger med slik mat. Så føler ikke jeg går glipp av noe ved å si nei til slikt, snarere tvert i mot. Anonymkode: 9f6ef...7bd 2
Lill3My Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 100 kalorier fra corn flakes er ikke det samme som 100 kalorier fra torsk. Proteinet i torsk har en høyere termisk effekt; dvs at kroppen bruker energi på å bryte ned protein/fordøye det - ca til 30% innen karbohydratfruppen vil heller ikke 1 kalori være det samme. 100 kalorier fra corn Flakes versus 100 kalorier fra hele havregryn vil oppføre seg annerledes i kroppen. De hele havregrynene krever mer bearbeiding for å fordøyes og brytes ned. Corn Flakes løser seg opp av seg selv,allerede i munnen … ergo vil kaloriene fra Corn Flakes være mer tilgjengelige og enklere å absorbere. Samme gjelder f.eks mandler; ikke alle kaloriene tas opp i kroppen. Mens smør og annet mer bearbeidet er enklere for kroppen å absorbere. ditto frukt versus juice; kokt potet vs potetmos 2
Gjest Rosendahl Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er en interessant artikkel om kalorier og som nyanserer kalorier inn vs. kalorier ut: https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269?fbclid=IwAR118JO1hXb6gRzhtnINg9EBRLo_PjSXsDnETGXCfvNRUoYdkiYFkyjBGKk Paradokset er at det ser ut til at vi spiser færre kalorier, men likevel blir tykkere. Anonymkode: 9f6ef...7bd Akkurat den jeg hadde tenkt å nevne. 👍
Gjest HarryDotter Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 20.43): Jeg blir litt forvirret over dette med kalorier og kosthold. Man har jo alltid hørt at man kan spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt - så lenge man er i kalorioverskudd. Dette har stemt for meg, har tidligere gått ned mange kg med et relativt vanlig kosthold (dvs. både pizza og sjokolade ukentlig), men lå da i underskudd. Hørte på en podcast og har lest litt at så enkelt er det ikke. Om man feks spiser 100 kcal fra kyllingfilet og 100 kcal fra sukker så vil man i større grad forbrenne mer av kyllingen enn sukkeret? Eller at sukker etc legger seg som fett mens det gjør ikke proteiner? Hva er deres erfaringer med dette? Må sette i gang med vekta nå etter graviditet, men usikker på om jeg skal endre mer enn å bare kutte i kalorier? Anonymkode: 74c32...c3e Min erfaring er at en kalori er en kalori. Har selv gått ned 1 kilo i uka ved å fortsatt spise/drikke mye usundt. Cola, pomes frites osv. Selvfølgelig i svært moderate mengder. Men jeg gikk stødig ned i vekt. Jeg tror det er mye rart av forestillinger og tanker om dette der ute, fordi folk ønsker at det skal være komplisert, slik at man kan skylde på dette dersom man ikke klarer å gå ned i vekt. De få som faktisk sliter reellt er de med stoffskifteproblemer. Men halve befolkningen har ikke stoffskifteproblemer?
Gjest HarryDotter Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 21.23): Kylling (eller protein generelt) bygger muskler, det gjør ikke sukker, som enten forbrennes eller omdannes til fett i kroppen din. Har du mer muskler øker forbrenningen din, noe som gjør at du kan spise bittelitt mer uten å legge på deg. Men de aller fleste av oss spiser såppas variert at denne forskjellen blir minimal, så i praksis kan man nesten si at en kalori er en kalori. Spiser du KUN raske karbs og hyperprosessert mat med mye salt og usunt fett kan det jo få negative konsekvenser for helsa, men så lenge du har et "normalt" og variert kosthold der du både får i det proteiner, fiber, fett og grønnsaker, så vil nok ikke et usunt måltid i ny og ne ødelegge for progresjonen din. Jeg har selv gått ned 25 kg ved å telle kalorier og har alltid vært veldig glad i usunn mat (derav 25 kg med overvekt), så da jeg satte meg et vektmål var det viktig for meg å kunne unne meg noe godt innimellom. Min største svakhet var hveteboller og jeg spiste sikkert 2-3 av disse i uka mens jeg gikk ned. Jeg bare sørget for å legge det inn i kaloribudsjettet, og i tillegg prøvde jeg alltid å spise så næringsrik mat som mulig utenom disse bollene for at ikke bolle-kaloriene skulle erstatte for mye av næringen som kroppen min trengte for å bli sunn og sterk. Mitt tips er å prøve å legge lista slik at du faktisk når målene. For veldig mange vil en hverdag helt uten "kosemat" være ekstremt vanskelig å stå i, og da vil jeg påstå at det er mye bedre å faktisk spise de tingene man har lyst på, så lenge man kontrollerer porsjonene og ellers spiser sunt og næringsrikt. Livsstilsendring handler ikke om hvor sunn du klarer å være, men hvor lenge du klarer å holde ut og stå i det. Anonymkode: 35551...cbc ☝ Dette!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Anonyminist skrev (På 24.7.2021 den 21.25): Kalorier er bare tull. Snakk i hvert fall om energi. Jo, hvis du får i deg mer energi en du bruker kan det lagres som kroppsfett. Hvis du får i deg mindre energi enn du bruker kan kroppen bruke av lageret ( kroppsfett) . Hvor mye forbrenner du? Det kommer selvsagt an på aktivitet , trening/ jobb/ går vs kjøre bil osv, men også på kostholdet. Hvis du spiser mat med lite « kalorier « ( feks lite fett og protein) tror kroppen den må spare på energien og fettet for nå er det dårlige tider. Derfor må kaloritellerne spise mindre og mindre for og forbrenne det samme, og ofte blir det et livslangt løp med jojoslanking og ødelagt forbrenning. Ikke tell kalorier, spis sunt og mosjoner. Du vet at kalorier er måleenheten for energi? Kalorier og energi er altså det samme. Anonymkode: 9d847...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 3 hours ago, Lill3My said: 100 kalorier fra corn flakes er ikke det samme som 100 kalorier fra torsk. Proteinet i torsk har en høyere termisk effekt; dvs at kroppen bruker energi på å bryte ned protein/fordøye det - ca til 30% innen karbohydratfruppen vil heller ikke 1 kalori være det samme. 100 kalorier fra corn Flakes versus 100 kalorier fra hele havregryn vil oppføre seg annerledes i kroppen. De hele havregrynene krever mer bearbeiding for å fordøyes og brytes ned. Corn Flakes løser seg opp av seg selv,allerede i munnen … ergo vil kaloriene fra Corn Flakes være mer tilgjengelige og enklere å absorbere. Samme gjelder f.eks mandler; ikke alle kaloriene tas opp i kroppen. Mens smør og annet mer bearbeidet er enklere for kroppen å absorbere. ditto frukt versus juice; kokt potet vs potetmos Kalorimåling i mennesker er ikke så lett, for som du sier krever de forskjellige matvarene forskjellig mengde energi for å fordøyes. Det kommer an ikke bare på hvor bearbeidet de er, men hvor raskt fordøyelsen din jobber og hvilke bakterier du har der, som igjen påvirkes av hva du spiser ellers. Og både makro- (protein, fett og karbohydrater) og mikronæringsstoffer (salt, magnesium osv) påvirker metthetsfølelsen og hva energien brukes til i kroppen. Anonymkode: bc54c...cc7 2
Lill3My Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kalorimåling i mennesker er ikke så lett, for som du sier krever de forskjellige matvarene forskjellig mengde energi for å fordøyes. Det kommer an ikke bare på hvor bearbeidet de er, men hvor raskt fordøyelsen din jobber og hvilke bakterier du har der, som igjen påvirkes av hva du spiser ellers. Og både makro- (protein, fett og karbohydrater) og mikronæringsstoffer (salt, magnesium osv) påvirker metthetsfølelsen og hva energien brukes til i kroppen. Anonymkode: bc54c...cc7 Ja, og ikke minst har hormonbalansen i kroppen ha mye å si
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå