AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Sønnen (7år)min er fryktelig glad i pappaen sin. Men når han har vært på samvær (annen hver helg fre-søm) er han alltid trist. Og tristheten henger i lenger og lenger tid jo eldre han blir. Nå utagerer han med sinne og dårlig selvfølelse rundt det å bli sett. Og det er ikke av typen hvor han må justere seg pga endring fra far til meg. Det er mye gråt og sårhet over at han faktisk ikke er med pappa, og om han er så er de aldri alene. Fars samboer og hans øvrige familie (besteforeldre og onkler) er de som tar seg av barnet under samvær. Far sover på dagen og er våken når ungen har lagt seg (barnets egne ord). Og når de er våkne samtidig må guttungen sitte stille i stua, for pappa er sliten. De går ikke ut sammen. De hadde 3 uker ferie sammen og guttungen var helt knust over at han ikke så far utenom når han kjørte ungen til bestemor.. Far nekter også å samarbeide. Jeg har foreslått mer samvær, og mindre. Far sier at jeg enten prøver å prakke på han ungen eller ta fra han ungen. han nekter å ha noe med oss eller ungen utenom samvær, og nekter å følge opp på noe som helst. Om barnet inviterer far til noe (arrangement hvor foreldre kan komme) så nekter far å komme. Dette har han også fortalt svart på hvitt til lærere og helsesøster. Siden de forsøkte å få tak i han lenge, før de endelig fikk det, men fikk klar tale om hva han ville. dette går utover ungen, og han får det værre og værre. Jeg lurer på om jeg skulle bare kortet ned samvær? Far er null interessert i ungen, men blir sint om jeg nevner å redusere samvær. Jeg får høre fra andre at jeg bare burde slutte med samvær, uansett hva far sier. Men.. jeg synes det er vanskelig. Pga rettigheter, evnt konsekvenser og om jeg bare skal la det være som det er? ungen tar jo skade av dette nå.. Anonymkode: 916e8...831
TinaChristina Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Få time på Familievernkontoret du. Og i mellomtiden så sender du ikke ungen til far hvis han likevel ikke er tilstede og ungen lider av det. Vil han treffe sønnen så får han komme til dere, evt dra på utflukter også hjem til deg igjen. Ikke vær tafatt, dette er barnet ditt. 6
Mt3 Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Barnet må få snakke med noen på familievernkontoret, få sagt sine ønsker og hvordan samværet er. Du må dokumentere fars svar når du spør om mer samvær, mindre samvær, få dokumentasjon fra skole ang deres kontakt med far. Så kan du ta steget mot å stoppe samvær, legg frem at far kan få komme å hente gutten for å gjøre aktiviteter sammen men at samvær der gutten kun passes av stemor, tanter, onkler og besteforeldre opphører. Du kan tilby tanter, onkler, besteforeldre å ha besøk av gutten eller at de kan få ta han med på aktiviteter men at du synes fars måte å ha samvær på er feil. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 TinaChristina skrev (8 minutter siden): Få time på Familievernkontoret du. Og i mellomtiden så sender du ikke ungen til far hvis han likevel ikke er tilstede og ungen lider av det. Vil han treffe sønnen så får han komme til dere, evt dra på utflukter også hjem til deg igjen. Ikke vær tafatt, dette er barnet ditt. Det er ikke så enkelt å bare holde igjen på samværet, dessverre. Anonymkode: 884c8...cae 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Han nekter familievernskontoret, sist vi var der så fikk vi god veiledning. Helt til han ville ha dama og brått en advokat der, for jeg sa at det ikke er greit at han verken dukker opp eller svarer når jeg forsøker å fornye barnets pass, så vi kan dra på ferie (passet var gått ut og det var før corona). Da krevde jeg for mye, de meklerne vi hadde(vi måtte ha to) ble helt satt ut og måtte hive seg rundt for å sørge for separate rom osv. han godkjente sydenferien da, bare «gadd» ikke å gi samtykke til nytt pass.. 👍🏻 han sendte så brev til FVK via advokaten sin, der han nekter å komme til flere møter. Med andre ord blir det vanskelig. - men ikke kall meg tafatt, bare fordi jeg ønsker å være sikker på at å holde igjen samvær er det riktige valget. å holde igjen samvær er ikke så enkelt. I værstefall kan jeg få konsekvenser som å miste hovedomsorgen for barnet, fordi det konkluderes med at jeg ikke gjør det beste for barnet. Worst case Bestemor og onkler har fått klar beskjed om at de også kan finne på ting med barnet utenom fars samvær. Og de er hjertelig velkommen hjem til meg, eller ta ho med på andre ting, evnt overnatting. Hva enn de ønsker. De tok kontakt 1 på 5år. jeg har prøvd alt. Så derfor er jeg fortvilet over situasjonen. Anonymkode: 916e8...831 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): har prøvd alt. Så derfor er jeg fortvilet over situasjonen. Hva med å få deg din egen advokat? Anonymkode: 09860...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han nekter familievernskontoret, sist vi var der så fikk vi god veiledning. Helt til han ville ha dama og brått en advokat der, for jeg sa at det ikke er greit at han verken dukker opp eller svarer når jeg forsøker å fornye barnets pass, så vi kan dra på ferie (passet var gått ut og det var før corona). Da krevde jeg for mye, de meklerne vi hadde(vi måtte ha to) ble helt satt ut og måtte hive seg rundt for å sørge for separate rom osv. han godkjente sydenferien da, bare «gadd» ikke å gi samtykke til nytt pass.. 👍🏻 han sendte så brev til FVK via advokaten sin, der han nekter å komme til flere møter. Med andre ord blir det vanskelig. - men ikke kall meg tafatt, bare fordi jeg ønsker å være sikker på at å holde igjen samvær er det riktige valget. å holde igjen samvær er ikke så enkelt. I værstefall kan jeg få konsekvenser som å miste hovedomsorgen for barnet, fordi det konkluderes med at jeg ikke gjør det beste for barnet. Worst case Bestemor og onkler har fått klar beskjed om at de også kan finne på ting med barnet utenom fars samvær. Og de er hjertelig velkommen hjem til meg, eller ta ho med på andre ting, evnt overnatting. Hva enn de ønsker. De tok kontakt 1 på 5år. jeg har prøvd alt. Så derfor er jeg fortvilet over situasjonen. Anonymkode: 916e8...831 Men sørg for at gitten i det minste får noen utenforstående å snakke med!❤️ Anonymkode: b3951...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å få deg din egen advokat? Anonymkode: 09860...2d9 I forhold til å avslutte samvær? Jeg frykter en ny runde i retten. Vi var der for noen år siden. Eneste jeg krevde var rene blodprøver (han tok steroider). Så fikk han samvær. Han nektet i 8mnd, ble rettssak, så tok han test, den var negativ. Jeg tilbydde han annenhver helg, fre-mandag. Og 1 overnatting i uka han ikke hadde ho i helga. Det var for mye samvær, ble bare fre-søndag. Mye penger for «ingenting». - han får helsesykepleier ❤️ Og jeg har en dialog med barnevernet om å la han snakke med de. I tilfelle jeg må gå videre med å nekte samvær Anonymkode: 916e8...831 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Til dere som foreslår å holde igjen samvær; det er det siste Ts må gjøre. Så lenge det er delt samvær, så har han rett på samvær. TS kan bli pålagt dagsbøter for dagene hun holder sønnen igjen. TS, hvordan er ditt forhold til hans foreldre og søsken? Vet du at han har det fint mens han er hos dem, i det minste? Har du hilst på hans nye kjæreste? Har dere noen felles venner? Jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, men enn så lenge så får du hjelpe gutten ved å ikke underbygge tristheten han føler etter samvær. Heller fokusere på andre ting, som at han er heldig som får være mye med besteforeldre. Anonymkode: 27c43...bc3 1
TinaChristina Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke så enkelt å bare holde igjen på samværet, dessverre. Anonymkode: 884c8...cae Jo, det er det så lenge du ikke nekter far å treffe barnet. For når evt etater blir koblet inn, så vil alt dette komme fram. Ingen vil ta barnet fra mor av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til dere som foreslår å holde igjen samvær; det er det siste Ts må gjøre. Så lenge det er delt samvær, så har han rett på samvær. TS kan bli pålagt dagsbøter for dagene hun holder sønnen igjen. TS, hvordan er ditt forhold til hans foreldre og søsken? Vet du at han har det fint mens han er hos dem, i det minste? Har du hilst på hans nye kjæreste? Har dere noen felles venner? Jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, men enn så lenge så får du hjelpe gutten ved å ikke underbygge tristheten han føler etter samvær. Heller fokusere på andre ting, som at han er heldig som får være mye med besteforeldre. Anonymkode: 27c43...bc3 Ts her Forholdet mitt til hans mor og brødre er komplisert. Det har ikke skjedd noe personlig oss imellom, men de synes synd på han pga jeg dro han igjennom rettssak for barnefordeling. Og er derfor sint på meg, det har jeg fått skriftlig på flere meldinger. Jeg har gitt dem en åpen invitasjon uansett, og vist velvilje til å la de ha mest mulig med guttungen å gjøre. men de er ikke interessert, antar jeg pga manglende kontakt. Men jeg er åpen for en forandring der selv. vi har ingen felles venner. Og bf sin kjæreste er en god bonusmamma. Men hun har valgt flere ganger å kjefte på meg foran barna (guttungen, og hans mindre søsken som jeg og mannen min har sammen). Hun er sjalu fordi vi må kommunisere via meldinger, og det var pga dette hun har kjeftet på meg. Før hun kom i bilde kunne jeg/vi i det minste ringe og fikk svar. Det ble vanskeligere når de ble sammen. Hun hisset seg opp når jeg ba ho roe ned fordi barna var der. Noe som gjør at sønnen min får det anstrengt når vi møtes, han vil helst løpe inn og lukke døra før jeg og bonusmor møtes. med andre ord så er det sterke uenigheter som burde løses om vi tok oss sammen. Men med bf så stiller det seg annerledes, han er ikke til å rokke. vi har nå løst det med at mannen min tar i mot. Da holder ho munn Jeg er på ingen måte i tvil om at besteforeldre, onkler og bonusmamma gir guttungen sitt beste utifra sine forutsetninger. Men det fikser ikke den manglende kontakten og omsorgen som gutten trenger av sin far. Og han er nå så stor at han forstår mye og merker mye. Anonymkode: 916e8...831
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #12 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Til dere som foreslår å holde igjen samvær; det er det siste Ts må gjøre. Så lenge det er delt samvær, så har han rett på samvær. TS kan bli pålagt dagsbøter for dagene hun holder sønnen igjen. TS, hvordan er ditt forhold til hans foreldre og søsken? Vet du at han har det fint mens han er hos dem, i det minste? Har du hilst på hans nye kjæreste? Har dere noen felles venner? Jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, men enn så lenge så får du hjelpe gutten ved å ikke underbygge tristheten han føler etter samvær. Heller fokusere på andre ting, som at han er heldig som får være mye med besteforeldre. Anonymkode: 27c43...bc3 Barnet ditt kan ta skade av dette, men vanskelig for oss å vite her inne på KG. Det høres ut som du har de riktige instansene på banen, jeg vil pga anbefale at du ser om helsesykepleier kan snakke med barnet. Eller om barnet åpner seg til helsesykepleier. Barnet er tydeligvis med yngre søsken på samvær, stemmer det? Hvordan reagerer de? Hva sier barnet, sier du noe om at det er leit det er slik at faren hysjer på dem/han er sliten og sender barna til besteforeldre og andre? Tror jeg ville sagt noe om at du ser barnet er lei seg, at du forstår godt hvorfor og at du skulle ønske du kunne gjøre noe for at barnet skulle ha det bedre. Du kan jo spørre hva barnet tror kunne gjort ting bedre også? Jeg skjønner du har skrevet litt om historien så vi ikke skal kjenne igjen deg/dere, men du har skrevet flere ganger «ho» om «sønnen din»… 🙈 Anonymkode: bd061...12c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #13 Skrevet 25. juli 2021 TinaChristina skrev (7 timer siden): Jo, det er det så lenge du ikke nekter far å treffe barnet. For når evt etater blir koblet inn, så vil alt dette komme fram. Ingen vil ta barnet fra mor av den grunn. Dette har du ikke så mye kunnskap om. Anonymkode: 884c8...cae
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts her Forholdet mitt til hans mor og brødre er komplisert. Det har ikke skjedd noe personlig oss imellom, men de synes synd på han pga jeg dro han igjennom rettssak for barnefordeling. Og er derfor sint på meg, det har jeg fått skriftlig på flere meldinger. Jeg har gitt dem en åpen invitasjon uansett, og vist velvilje til å la de ha mest mulig med guttungen å gjøre. men de er ikke interessert, antar jeg pga manglende kontakt. Men jeg er åpen for en forandring der selv. vi har ingen felles venner. Og bf sin kjæreste er en god bonusmamma. Men hun har valgt flere ganger å kjefte på meg foran barna (guttungen, og hans mindre søsken som jeg og mannen min har sammen). Hun er sjalu fordi vi må kommunisere via meldinger, og det var pga dette hun har kjeftet på meg. Før hun kom i bilde kunne jeg/vi i det minste ringe og fikk svar. Det ble vanskeligere når de ble sammen. Hun hisset seg opp når jeg ba ho roe ned fordi barna var der. Noe som gjør at sønnen min får det anstrengt når vi møtes, han vil helst løpe inn og lukke døra før jeg og bonusmor møtes. med andre ord så er det sterke uenigheter som burde løses om vi tok oss sammen. Men med bf så stiller det seg annerledes, han er ikke til å rokke. vi har nå løst det med at mannen min tar i mot. Da holder ho munn Jeg er på ingen måte i tvil om at besteforeldre, onkler og bonusmamma gir guttungen sitt beste utifra sine forutsetninger. Men det fikser ikke den manglende kontakten og omsorgen som gutten trenger av sin far. Og han er nå så stor at han forstår mye og merker mye. Anonymkode: 916e8...831 Leste nå innlegget igjen og ser at samværet kun er annenhver helg. Jeg forsto det som at dere hadde 50/50. Med såpass lite samvær hadde jeg ikke gjort noe for å hindre det. Det ER fint for gutten å ha kontakt med sin far, selv om samværet ikke er helt slik det burde. Han er tross alt mesteparten av tiden hos deg. Det er heller ikke mange anledninger du og hans bonusmor møtes - strengt tatt trenger dere ikke møtes i det hele tatt. Det at kontakten mellom deg og barnefar foregår kun på meldinger er vel ganske normalt når begge parter har nye partnere (min manns ekskone sluttet også å ringe etter at vi ble sammen, og praktiske beskjeder ang. barna tas over sms/epost når det en sjelden gang er nødvendig). Legg noen hyggelige planer rundt helgene han drar - f.eks. noe morsomt dere skal gjøre søndag når han er tilbake som han kan glede seg til. Anonymkode: 27c43...bc3
TinaChristina Skrevet 25. juli 2021 #15 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har du ikke så mye kunnskap om. Anonymkode: 884c8...cae Jo. Jeg har det.
AprilLudgate Skrevet 25. juli 2021 #16 Skrevet 25. juli 2021 💔💔💔💔💔 Kutt samvær helt, og forbered deg på konfliktnivå en periode. Dette er å utsette sønnen din for dype skår i hjertet og omsorgssvikt hele tiden. La han gjerne besøke annen familie om han vil og de klarer oppføre seg, men dette er regelrett omsorgssvikt. Far har ikke omsorgsevne overhodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå