Gå til innhold

Utsette vaksine pga prøving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at det er en tråd om motsatt tilfelle, utsette prøving pga vaksine. Men er det noen som tenker som meg, at jeg vil utsette vaksine pga prøving? 

Føler det er tabubelagt og så er det ikke så lett når alle maser og spør om en har fått vaksine og en i all hemmelighet prøver å bli gravid. 

Har vurdert å utsette prøving, men hvordan blir det i praksis? Først må en vite at en ikke er gravid, deretter ta 1.dose og så utsette prøving i 2-4 uker. Men 2.dose skal vel tas 12 uker etterpå, da kan en jo forhåpentligvis ha blitt gravid, og det er heller ikke anbefalt å ta i første trimester? 

Syns denne prøvinga går sent nok som det er, så frister lite å utsette noen måneder evnt. 

Anonymkode: b1bf7...b41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil ikke utsatt, du utsetter barnet ditt for en stor fare om du ikke er vaksinert når du er gravid og skulle få COVID. I det store og hele så er det ikke så mye, med mindre du nærmer deg 40 da?

Anonymkode: 65a41...633

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle egentlig utsette grunnet graviditet, men mistet dessverre. Klarte å bytte vaksinetime til noen dager etter aborten. Når jeg har fått tilbake mensen og kan prøve igjen (etter aborten), blir vi å prøve. Blir jeg gravid før dose 2, utsetter jeg dose 2. Er jeg ikke blitt gravid enda, tar jeg dose 2. 

Anonymkode: 51874...671

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prioritert dose 1 og så tar jeg dose 2 hvis jeg ikke blir gravid innen da. Mye bedre med 1 dose enn ingen; selv om det er større sjanse for å bli smittet enn med 2 doser, er det likevel mye mindre sjanse for å få alvorlig sykdom/ha behov for sykehusinnleggelse selv med 1 dose. Føltes for lenge med 3 mnd stopp, men overkommelig å prioritere 1 dose. Så er det ikke nødvendig å vente mer enn 2 uker etter vaksine; og selv det er bare å være «føre vár». Det er ingenting som tyder på at selve vaksinen er farlig for fosteret; de 2 ukene er anbefalt å vente fordi man KAN få høy feber som bivirkning, og det igjen KAN ha negativ effekt på fosterutviklingen. Med vaksinen jeg har tatt (Pfizer) er det mest vanlig å få bivirkninger etter 2. dose, så jeg droppet helt ærlig prevensjon også den syklusen jeg tok dose 1. Selv om jeg vanligvis er typen som vil være på den sikre siden 🙈

Anonymkode: bdfa7...86b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gravid nå og er uvaksinert, er livredd for å få delta. Så for din egen og fosteret sin del hadde jeg tatt vaksinen. Om smittettrykket øker her jeg bor skal jeg ta vaksinen så snart jeg er ferdig med 1.trimester, skulle ønske jeg kunne tatt den før jeg ble gravid og kunne slappet av rundt folk 🙈

Anonymkode: 3c568...50d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi utsatte prøvingen selv om vi begynner å dra på årene. Det hjelper ikke at spiren sitter dersom alt går til h.. i uke 20 eller 37 fordi kroppen ikke orker både svangerskap og korona. I verste fall mister mannen min både et barn og kona si. Da venter vi heller. La oss si at hele prosessen medfører 6 mnd forsinkels. Først vaksiner og 3 måneder med forsøk. 

Anonymkode: d1b22...77f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er gravid nå og er uvaksinert, er livredd for å få delta. Så for din egen og fosteret sin del hadde jeg tatt vaksinen. Om smittettrykket øker her jeg bor skal jeg ta vaksinen så snart jeg er ferdig med 1.trimester, skulle ønske jeg kunne tatt den før jeg ble gravid og kunne slappet av rundt folk 🙈

Anonymkode: 3c568...50d

Jeg er under hormonellbehandling før innsett ivf. Jeg tør ikke å ta vaksinen mens jeg går på østrogen-medisinen. Men  jeg stresser med at jeg ikke tør å ta den. Jeg jobber i butikk og er redd for smitte.  Heldigvis en nær butikk i bygden. Så ikke så mye folk. Me  jeg er stresset nå når alle andre kollegaer går uten munnbind fordi de er vaksinert mens jeg må beskytte meg selv hele tiden. 

Anonymkode: bb89e...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utsatt vaksinen, de ringte meg og tilbød meg vaksine for en mnd siden. Jeg sa nei ikke nå, og forklarte grunnen, og det var veldig greit! 

Problemet er jo som nevnt over da folk begynner å spørre om du har tatt den eller fått tilbud. Hva man skal svare da, og det synes jeg også er vanskelig å skulle forklare folk, uten å si for mye. 

Jeg mistet i vår og har ikke tenkt til å la vaksinen stoppe meg i å bli gravid så fort som mulig igjen, det er mitt valg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også tenkt mye på dette. Vi er i prøveperiode nå, ikke fått tilbud om vaksine enda, men usikker på om jeg tar den nå med en gang. 

Anonymkode: 4317a...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her: 

Er 35 år så har tid til å vente, men avstanden til første barn øker for hver måned (3 år). Har prøvd en stund, hatt en SA og det er tungt å utsette prøvinga når det går tydeligvis tar tid denne gangen. 

Har også takket foreløpig nei til tilbud, de sa det var greit og at jeg kunne ringe når jeg ønsket vaksine. 

Har vel kommet fram til av vi prøver en syklus til og så heller ta en pause på et par måneder slik at jeg får tatt vaksine. Bor i et område som har hatt tilnærmet 0 smitte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår kommune er det nå endret til 6 uker nå siden de har fått innkalt alle til første dose. de sender ut ny innkalling til alle som tidligere har fått 12uker. 

jeg fikk første dose i starten av juli og 2 dose i oktober - fryktelig lenge. nå regner jeg med å få ny innkalling/endret tid til slutten av August. mulig din kommune også endrer etterhvert? da er det ikke så lenge. 

Vi har utsatt ventingen siden mars (han ble med i mars) når vi trodde jeg kom til å være fullvaksinert til sommeren. skikkelig nedtur når de først endret rekkefølgen, så ble ukene ble endret til 12uker. plutselig fikk jeg time i juli istedenfor midten av august som forventet. og nå som det er så kort tid igjen til jeg får andre dose merker jeg det er greit 😊 

vil heller føle meg trygg i graviditeten på at jeg ikke får delta/viruset og ikke skader fosteret enn å risikere gå inn i svangerskapet uten vaksine. vi er  30år.

jeg hadde tatt første også heller utsatt andre du vet jo heller ikke om du blir gravid i mellomtiden, og da er det dumt å ha utsatt 

Anonymkode: b77a4...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/25/2021 at 1:47 AM, MissB said:

Jeg har utsatt vaksinen, de ringte meg og tilbød meg vaksine for en mnd siden. Jeg sa nei ikke nå, og forklarte grunnen, og det var veldig greit! 

Problemet er jo som nevnt over da folk begynner å spørre om du har tatt den eller fått tilbud. Hva man skal svare da, og det synes jeg også er vanskelig å skulle forklare folk, uten å si for mye. 

Jeg mistet i vår og har ikke tenkt til å la vaksinen stoppe meg i å bli gravid så fort som mulig igjen, det er mitt valg. 

Jeg tok en "hvit løgn" til flere som spurte. Sa at jeg hadde tatt den uten at jeg har tatt den. For jeg orker ikke masing. Vil ikke akkurat fortelle at jeg skal ta ivf innsett om to uker liksom .Og det er dessuten frivillig å ta vaksinen så ingen har noe med det å gjøre. Jeg begynte først med å ikke lyve. Sa at det var medisinske årsaker til at jeg ikke tok den til en person. Personen spurte om jeg gikk på noen sterke psykriatriske medisiner eller noe. Og jeg sa: nei det gjør jeg ikke. Så det lærte jeg av. Jeg tar en "hvit løgn" herretter. Men tar vaksinen så fort som mulig. 

Jeg håper på at jeg kan få ta første dose i slutten av august eller i september hvis vi misslykkes med ivf-forsøket. Synes det er viktig å ta vaksinen. Tør ikke å ta den nå når jeg går på medisin før innsett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her: 

Har ombestemt meg etter tilbakemeldinger her, og fått time til 1.dose imorgen. Har EL om ca 13 dager så vurderer å fortsette prøving uten pause. Det er jo ca 2 uker så burde være ok. Egget bruker jo noe tid på å feste seg etter eventuell befruktning også. 

Skjønner godt at dere som er igang med medisiner/IVF utsetter vaksine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her: 

Har ombestemt meg etter tilbakemeldinger her, og fått time til 1.dose imorgen. Har EL om ca 13 dager så vurderer å fortsette prøving uten pause. Det er jo ca 2 uker så burde være ok. Egget bruker jo noe tid på å feste seg etter eventuell befruktning også. 

Skjønner godt at dere som er igang med medisiner/IVF utsetter vaksine. 

Ja, det er lurt å bli vaksinert. Ihvertfall få første dose nå så er man litt sikrere. Flott at du forstår at jeg holder unna vaksinen nå når jeg går på ivf-medisiner og skal ta innsett om to uker. Jeg kommer til å ta første dose raskt om jeg ikke lykkes, og heller prøve på nytt igjen med ivf litt senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...