Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva Klarna tilbyr som ikke hvilket som helst kredittkort ikke også tilbyr. Så hva er det med deres forretningsmodelle omsh ar gjort at de har blitt så stort? Jeg skjønner ikke hvilket behov i markedet de har dekket. Noen som kan forklare?

Anonymkode: bfa72...9b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klarna overtar det økonomiske ansvaret for kundeinnkreving fra alle de små og store nettbutikkene som de har avtale med. 

Nettbutikkene får pengene sine av Klarna, og så vender Klarna seg mot kunden og sender dem regning og står for innkreving, purringer, inkasso. De tar altså ansvaret for at kundene betaler, og risikoen. For dette betaler alle nettbutikkene en viss sum i avgift til Klarna, som Klarna tjener penger på.

Noen (Klarna) tar altså over alt trøbbelet med innkreving, og nettbutikken er sikret pengene sine. Dette er de villige til å betale noe for å få gjort.

Det er ikke alle kunder som har kredittkort eller ønsker å ha det av diverse grunner, og mange får det ikke pga for lav inntekt for eksempel. Da er det greit å kunne kjøpe noe på faktura på internett til f.eks. bare en tusenlapp. Det er en fordel å motta varen før man må betale for den, og det er her faktura kommer beleilig inn i bildet.

Selv betaler jeg aldri på forskudd for noe på internett. Jeg vil ha varen først og sjekke at alt med den er ok. Bruker Klarna rett som det er, eller kredittkort noen ganger. Avhenger av hva jeg tror. Er det klær fra Zalando, tar jeg faktura, fordi da kan jeg bare trekke fra beløpet for returnerte varer på fakturaen selv og betale det jeg beholder. Istedenfor å vente opptil en måned på at Zalando krediterer kredittkortet mitt med returbeløpet. I mellomtiden kanskje kredittkortselskapet fakturerer meg, og så blir jeg belastet for returvarene. Det vil jeg ikke.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler ikke varene før man får dem og det er veldig enkelt å utsette betalingen hvis man leveringen blir forsinket. Ved retur "pauser" man enkelt fakturaen til nettbutikken har behandlet returen og kreditert. Mye bedre enn å vente på å få tilbake penger fra nettbutikken.

Anonymkode: ae9ba...ee1

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg var den lykkelige kjøper av Norwegian billetter i fjor gjennom Klarna. Klarna stod for alt når det gjaldt kanselleringen og inndriving av pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Bestilte en vare gjennom en liten nettbutikk jeg ikke hadde hørt om før. Var litt skeptisk, men var eneste som hadde det jeg så etter. Betalte med klarna. Varen ble borte i posten, og fikk ingen respons fra nettbutikken. Tok da kontakt med klarna, som slettet faktura og fulgte opp videre. Veldig smidig.

Anonymkode: 5d5be...bb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bestilte en vare gjennom en liten nettbutikk jeg ikke hadde hørt om før. Var litt skeptisk, men var eneste som hadde det jeg så etter. Betalte med klarna. Varen ble borte i posten, og fikk ingen respons fra nettbutikken. Tok da kontakt med klarna, som slettet faktura og fulgte opp videre. Veldig smidig.

Anonymkode: 5d5be...bb6

Dette skjedde med meg og. Bare her ble varen aldri sendt engang.. Så jeg prøvde å avbestille for å bestille noe lignende et annet sted og da var det helt umulig å få tak i nettbutikken på mail og telefon. Fikk kun automailer i retur, aldri noe ordentlig svar. Ingen som svarte på telefon. Sjekka reviews på nettstedet etter hvert (ja jeg har lært nå 😂) og det var BARE negativt. Folk fikk enten aldri varene, eller de fikk noe helt annet og så videre.. 

Tilbake til poenget så fikk jeg fakturaen fra Klarna (det var betal om 14 dager) men siden ingenting var mottatt så frøs de fakturaen. Forklarte de problemet med dustebutikken og at jeg ville avbestille hele driten og da tok Klarna seg av kampen og annullerte fakturaen :) Er sjeleglad for Klarna! Hadde jeg betalt med egne penger med én gang på den siden hadde de nok vært tapt nå.

Anonymkode: 6b95e...fd2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...