AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Jeg har et problem med verandadøren som jeg ikke forstår meg på. Noen ganger vil den ikke lukke seg, og jeg strever og styrer lenge for å få den til å lukke seg. Problemet sitter nederst på døren, for det er der den ikke vil gli igjen. Jeg prøver ALT, men den nekter å lukke seg. Men plutselig, så gjør den det. Og så oppstår ikke problemet før noen uker etterpå (jeg åpner døra så og si hver dag). Hva kan det være? Det er en moderne verandadør, ikke skyvedør, helglass. Kan ikke låses fra utsiden. Nå har jeg fått igjen døra men den er ikke igjen nederst, så jeg får ikke låst den. Vet ikke hvem jeg skal snakke med eller hvordan jeg skal få orden på dette, vet ikke hvem jeg skal kontakte. Vet ikke en jævla dritt for jeg kjenner ingen her. Hva gjør jeg? Alle de andre gangene har jeg til slutt fått det til, men nå har jeg holdt på så lenge at jeg er gjennomvåt av svette. Den nekter å gå igjen nederst. Anonymkode: 4233d...3f6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Har den noe sånn pakning eller noe der nede? Jeg har en utgangsdør som holder på på samme måten, i blant får jeg faen ikke lukka den uten å bruke all makt pga den pakningen blir større eller hovner opp, eller hva jeg skal si. Det er væravhengig, som regel går det bra, men plutselig er det som om døra er for stor liksom. Anonymkode: 6b4ba...5f1 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 (endret) Problemet er at treverk lever. Treverket i døren din, og huset ditt, lever og beveger seg. Noen kaller dette for at det "trutner" på grunn av fuktighet i treverket. Dette er helt vanlig. Det kan justeres og fikses etter behov. Det kan også være at huset synker/skjever seg bittelitt. Eller en kombinasjon. Helt vanlig å oppleve dette. I perioder med mye fuktighet, regn , kulde, snø - kan man oppleve endringer kontra på sommeren hvor sola varmer og tørker. Endret 24. juli 2021 av DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har den noe sånn pakning eller noe der nede? Jeg har en utgangsdør som holder på på samme måten, i blant får jeg faen ikke lukka den uten å bruke all makt pga den pakningen blir større eller hovner opp, eller hva jeg skal si. Det er væravhengig, som regel går det bra, men plutselig er det som om døra er for stor liksom. Anonymkode: 6b4ba...5f1 Jeg forstår ikke hva du mener med pakning. Jeg kan absolutt ingenting, jeg vet hva et dørhåndtak er og det er det. DEN NAKNE GARTNER skrev (14 minutter siden): Problemet er at treverk lever. Treverket i døren din, og huset ditt, lever og beveger seg. Noen kaller dette for at det "trutner" på grunn av fuktighet i treverket. Dette er helt vanlig. Det kan justeres og fikses etter behov. Det kan også være at huset synker/skjever seg bittelitt. Eller en kombinasjon. Helt vanlig å oppleve dette. I perioder med mye fuktighet, regn , kulde, snø - kan man oppleve endringer kontra på sommeren hvor sola varmer og tørker. Bygget er av betong. Men hva gjør jeg da? Jeg har strevd og strevd nå og jeg får den ikke igjen. Jeg bor i første etasje på bakkeplan. Hva skal jeg gjøre? Jeg tør ikke begynne å skru, for jeg vet ikke hva jeg gjør og jeg vil ikke gjøre det enda verre. Hvem kan jeg kontakte? Jeg er stinn i angst og tør heller ikke spørre naboer eller noen her jeg bor. Jeg er så utrolig fortvilet nå. Anonymkode: 4233d...3f6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Jeg har smurt døra med olje der den ikke vil slå igjen. Når jeg drar håndtaket opp eller ned så beveger det seg noe under døra der, en sånn kule som skal inn i et spor. Det ser ut som det ikke treffer. Jeg har kjent etter med hånda mens jeg beveger på håndtaket og prøvd å lukke den. Men den vil ikke igjen... Sist strevde jeg like mye, men klarte å få den igjen etter 10 min. Nå har jeg holdt på i 2 timer. Anonymkode: 4233d...3f6
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke hva du mener med pakning. Jeg kan absolutt ingenting, jeg vet hva et dørhåndtak er og det er det. Bygget er av betong. Men hva gjør jeg da? Jeg har strevd og strevd nå og jeg får den ikke igjen. Jeg bor i første etasje på bakkeplan. Hva skal jeg gjøre? Jeg tør ikke begynne å skru, for jeg vet ikke hva jeg gjør og jeg vil ikke gjøre det enda verre. Hvem kan jeg kontakte? Jeg er stinn i angst og tør heller ikke spørre naboer eller noen her jeg bor. Jeg er så utrolig fortvilet nå. Anonymkode: 4233d...3f6 Sjekk alle steder rundt døren om det er en liten stein eller noe rusk som ligger å lurer. Eller så kan du prøve å løfte døren litt opp i det du skal lukke den igjen. Ta på deg sko, sett foten under døren og løft i håndtaket slik at du kan lure selve døren på plass samtidig som du lukker den inntil. Gjør dette fra den siden det virker enklest (enten ute eller inne, prøv deg frem.) Har du ikke et familiemedlem eller en eller annen vennlig nabo / venn du kan spørre?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Har dette problemet selv med verandadør. Gjelder kun når det er veldig varmt. Må låse den for å få den igjen på de varmeste dagene, men ser glipe Anonymkode: 6267a...700
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 DEN NAKNE GARTNER skrev (4 minutter siden): Sjekk alle steder rundt døren om det er en liten stein eller noe rusk som ligger å lurer. Eller så kan du prøve å løfte døren litt opp i det du skal lukke den igjen. Ta på deg sko, sett foten under døren og løft i håndtaket slik at du kan lure selve døren på plass samtidig som du lukker den inntil. Gjør dette fra den siden det virker enklest (enten ute eller inne, prøv deg frem.) Har du ikke et familiemedlem eller en eller annen vennlig nabo / venn du kan spørre? Nei jeg har ingen. Skal prøve forslagene dine. Anonymkode: 4233d...3f6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har smurt døra med olje der den ikke vil slå igjen. Når jeg drar håndtaket opp eller ned så beveger det seg noe under døra der, en sånn kule som skal inn i et spor. Det ser ut som det ikke treffer. Jeg har kjent etter med hånda mens jeg beveger på håndtaket og prøvd å lukke den. Men den vil ikke igjen... Sist strevde jeg like mye, men klarte å få den igjen etter 10 min. Nå har jeg holdt på i 2 timer. Anonymkode: 4233d...3f6 Hvilken olje smurte du med, og hvor på døra smurte du oljen? Kan du poste bilde av dør + håndtak og den kula som du forteller om? Mulig det mangler innvendig smurning i mekanismen? Eier eller leier du? Leier du, kan du spørre eieren. Eier du, kan du spørre vaktmester eller styremedlem hvis det er et borettslag el.l. Anonymkode: bb138...8c0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Kanskje andres erfaringer her er til hjelp for deg ts? https://byggebolig.no/dor-vindu/far-ikke-apnet-verandador Anonymkode: bb138...8c0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 -Sprayer du inn verktøy på boks inneholder denne oljen store mengder vann. Dette vannet gir rustdannelser inne i låsen, noe som igjen gjør at delene skjæres i stykker innenifra, forklarer Arild Andersen. Han er Låsesmedmester hos Låsspesialisten as. -Bruk en olje som har høyt innhold av smørestoffer. Disse finner du hos låsesmeden, forklarer han. Blande grafitt og olje Grafitt og olje er bra produkter hver for seg, men sprayer du olje inn i en lås der det er brukt grafitt blir det en seig grøt som ødelegger låsen. Samme effekten får du om det kommer fuktighet inn i låsen. https://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/slik-odelegger-du-lasen-2369858 Anonymkode: bb138...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilken olje smurte du med, og hvor på døra smurte du oljen? Kan du poste bilde av dør + håndtak og den kula som du forteller om? Mulig det mangler innvendig smurning i mekanismen? Eier eller leier du? Leier du, kan du spørre eieren. Eier du, kan du spørre vaktmester eller styremedlem hvis det er et borettslag el.l. Anonymkode: bb138...8c0 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje andres erfaringer her er til hjelp for deg ts? https://byggebolig.no/dor-vindu/far-ikke-apnet-verandador Anonymkode: bb138...8c0 Hei. Tusen takk for svarene dine. Jeg klarte endelig å lukke døra. Er helt øm i hendene fordi jeg har tatt i så hardt for å få den igjen. Problemet er at jeg aner ikke hva jeg gjorde annerledes nå, jeg prøvde alt mulig, har prøvd flere ganger å løfte opp døra slik @DEN NAKNE GARTNER foreslo. Og endelig gikk det, nå tør jeg ikke åpne døra igjen. Jeg får ta kontakt med styremedlemmet her. Jeg brukte bare rapsolje, aner ikke hva man egentlig skal smøre med. Anonymkode: 4233d...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei. Tusen takk for svarene dine. Jeg klarte endelig å lukke døra. Er helt øm i hendene fordi jeg har tatt i så hardt for å få den igjen. Problemet er at jeg aner ikke hva jeg gjorde annerledes nå, jeg prøvde alt mulig, har prøvd flere ganger å løfte opp døra slik @DEN NAKNE GARTNER foreslo. Og endelig gikk det, nå tør jeg ikke åpne døra igjen. Jeg får ta kontakt med styremedlemmet her. Jeg brukte bare rapsolje, aner ikke hva man egentlig skal smøre med. Anonymkode: 4233d...3f6 Det er lurt at du snakker med et styremedlem. Rapsolje er ikke bra å bruke til slikt. Bruk en olje som er anbefalt for låser og slikt. Anonymkode: bb138...8c0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lurt at du snakker med et styremedlem. Rapsolje er ikke bra å bruke til slikt. Bruk en olje som er anbefalt for låser og slikt. Anonymkode: bb138...8c0 Ja, jeg var bare litt desperat og tenkte at kanskje det kunne fungere. Anonymkode: 4233d...3f6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 Tusen takk til dere som ville hjelpe. Anonymkode: 4233d...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg var bare litt desperat og tenkte at kanskje det kunne fungere. Anonymkode: 4233d...3f6 Jeg forstår. Håper at du får hjelp fra styremedlem slik at døra blir funksjonell igjen. Jeg tipper at den bare mangler olje innvendig i mekanismen. Anonymkode: bb138...8c0
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Har hatt samme problem her, var en pakning under døren som hadde løsnet litt, fikk presset den inn igjen og nå funker det sånn halvveis. Får heldigvis nye verandadører til høsten😅 Anonymkode: 8ee44...5cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå