Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør, men tenkt mye på å ta opp en jobb. Men veldig usikker på hva 

Jeg elsker å lage lister, og har lister og systemer på alt mulig rart. Om man ser notatene mine på tlf, så skjønner man at «her er det noe galt», og jeg har tidligere slitt ut ekser med alle mine lister og systemer for alt mulig. For meg må alt skje i riktig rekkefølge, ellers føler jeg ikke vitsen med å gjøre det 

Jeg klarer ikke en fysisk jobb, jeg klarer ikke jobbe med mennesker (ha kollegaer), jeg har null tall forståelse. Jeg klarer selvfølgelig bruke kalkulatoren, men om jeg trykker feil mellom pluss og gange, så ser ikke jeg på ferdig summen at det er totalt feil osv

Jeg har også kun fullført grunnskole, og har ikke sjans til å fullføre vgs eller videre utdanning

Hva kunne jeg jobbet med?

Anonymkode: e5ae3...35d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes i alle fall det står stor respekt av holdningen din. Stå på😊

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (Akkurat nå):

Synes i alle fall det står stor respekt av holdningen din. Stå på😊

Takk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm.....

Har du prøvd deg i tilrettelagt bedrift? 

Anonymkode: 48ad5...147

• Liker 5
Skrevet

Det er mye du kan vurdere. Du kan jobbe med logistikk, transport (hvis du har eller vil ta førerkort), salg (f.eks på telefon), stå ved en produksjonslinje, osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ufør, men tenkt mye på å ta opp en jobb. Men veldig usikker på hva 

Jeg elsker å lage lister, og har lister og systemer på alt mulig rart. Om man ser notatene mine på tlf, så skjønner man at «her er det noe galt», og jeg har tidligere slitt ut ekser med alle mine lister og systemer for alt mulig. For meg må alt skje i riktig rekkefølge, ellers føler jeg ikke vitsen med å gjøre det 

Jeg klarer ikke en fysisk jobb, jeg klarer ikke jobbe med mennesker (ha kollegaer), jeg har null tall forståelse. Jeg klarer selvfølgelig bruke kalkulatoren, men om jeg trykker feil mellom pluss og gange, så ser ikke jeg på ferdig summen at det er totalt feil osv

Jeg har også kun fullført grunnskole, og har ikke sjans til å fullføre vgs eller videre utdanning

Hva kunne jeg jobbet med?

Hva med apper eller annen måte som hjelper folk å ha et system? Noe som hjelper andre å ha system? Hjelpe andre få orden i sakene sine etc? Verden er full av rotekopper . 

Anonymkode: ed4e4...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (1 minutt siden):

Det er mye du kan vurdere. Du kan jobbe med logistikk, transport (hvis du har eller vil ta førerkort), salg (f.eks på telefon), stå ved en produksjonslinje, osv. 

Logistikk er fullt av tall. Og kan skrive under på at folk blir sure når det blir et par milioner feil ...    been there done that. Krevende arbeidsmiljø også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hm.....

Har du prøvd deg i tilrettelagt bedrift? 

Anonymkode: 48ad5...147

Nei, men om jeg skulle hatt tilrettelegging, så må jeg vell vite hvilket yrke jeg ønsker først? Jeg ønsker egentlig gjøre dette her utenfor nav systemet, jeg er så lei av nav

ts

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (9 minutter siden):

du nevner logistikk og Jeg har tidligere jobbet på lager og det gikk ikke bra pga mye feil plukk. Jeg måtte følge noen andre sitt system og det var vanskelig. Jeg må lage mitt eget system

Du nevner transport, men det tror jeg vil bli vanskelig i forhold til at jeg ikke klarer jobbe så mange timer. Når jeg har funnet ut av hva jeg kan jobbe med, så vil jeg prøve ut 10% først. Det blir litt vanskelig innenfor transport jobber

Har jobbet med tlf salg, og det går ikke bra pga kollegaer og faktisk snakke med andre mennesker

Hva betyr det å stå ved en produksjonslinje?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med apper eller annen måte som hjelper folk å ha et system? Noe som hjelper andre å ha system? Hjelpe andre få orden i sakene sine etc? Verden er full av rotekopper . 

Jo det kunne jo ha vært noe. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kunne fått det til. Er ikke bare bare å starte en bedrift eller AS. Og det må man jo før man starter en app. Også burde man vell ha litt egenkapital, som jeg heller ikke har. og jeg har ikke spesielt gode data ferdigheter 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Logistikk er fullt av tall. Og kan skrive under på at folk blir sure når det blir et par milioner feil ...    been there done that. Krevende arbeidsmiljø også. 

Ja, du har helt rett, det var ikke noe for meg. Veldig mye feil og veldig sinte sjefer når det var en null for mye ect

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo det kunne jo ha vært noe. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kunne fått det til. Er ikke bare bare å starte en bedrift eller AS. Og det må man jo før man starter en app. Også burde man vell ha litt egenkapital, som jeg heller ikke har. og jeg har ikke spesielt gode data ferdigheter 😕 

ts

Du kan starte med å lære deg å programmere litt? :) Det går an å lære seg selv, men det er som å lære et språk. Tar tid, men tid har du jo (jeg er selv på AAP og på vei mot ufør). Jeg savner å lære programmering selv, men hodet mitt fungerer ikke helt for tiden. Nok av ting på youtube.

F.eks søk opp "how to make an iphone app", så får du språk du kan lære deg, og så kan du rett og slett bare sette litt rolig i gang? Bare et forslag. Har selv et par apper jeg håper å lage en gang i fremtiden, men det krever at hodet mitt begynner å virke igjen. Lykke til!

Anonymkode: 487a5...053

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan starte med å lære deg å programmere litt? :) Det går an å lære seg selv, men det er som å lære et språk. Tar tid, men tid har du jo (jeg er selv på AAP og på vei mot ufør). Jeg savner å lære programmering selv, men hodet mitt fungerer ikke helt for tiden. Nok av ting på youtube.

F.eks søk opp "how to make an iphone app", så får du språk du kan lære deg, og så kan du rett og slett bare sette litt rolig i gang? Bare et forslag. Har selv et par apper jeg håper å lage en gang i fremtiden, men det krever at hodet mitt begynner å virke igjen. Lykke til!

Jeg har prøvd å lære meg Photoshop i 3-4 år, men jeg forstår det ikke. Skjønner godt hva du mener med at hodet ikke virker for tiden! Så jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å forstå koding 😕 Syntes det høres så massivt ut, å kunne koding/programmering. Men alt er jo skummelt før man har prøvd. Kan sjekke litt ut på YouTube. For om jeg hadde kommet såpass langt hvor jeg kunne laget en app, så tror jeg at jeg kunne laget en bra en, altså gode idéer i forhold til forskjellige systemer osv

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd å lære meg Photoshop i 3-4 år, men jeg forstår det ikke. Skjønner godt hva du mener med at hodet ikke virker for tiden! Så jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å forstå koding 😕 Syntes det høres så massivt ut, å kunne koding/programmering. Men alt er jo skummelt før man har prøvd. Kan sjekke litt ut på YouTube. For om jeg hadde kommet såpass langt hvor jeg kunne laget en app, så tror jeg at jeg kunne laget en bra en, altså gode idéer i forhold til forskjellige systemer osv

ts

Ikke sant, kjedelig å høre at du også sliter med å lære nytt. Det er så kjipt! Jeg var god på å lære før jeg ble syk, og jeg savner den gleden rett og slett.

Når det gjelder f.eks photoshop, har du prøvd å gå litt steg for steg og fulgt turorials på youtube f.eks? Det aller beste for å lære photoshop er å bare prøve seg rundt, f.eks lære seg å endre farger, lære seg å endre bildestørrelse og lage rammer, og å tegne litt (endre brush strokes og pencil size). Starte med å tenke over hva man vil lage, og så google hver gang et problem oppstår er også en fremgangsmåte. Men, igjen, jeg forstår det ikke er lett.

Greia med programmering og koding er at man må ta det steg for steg. Hvis du tenker på hvor mye det er å lære, så høres det skummelt ut. Et triks man bruker i programmering er å gjøre store problemer små. F.eks først finne ut hvilket språk du vil lære. Så setter du i gang, og løser ett problem av gangen, lærer hva objekter og attributter er, og så går det steg for steg. Men det krever litt, så vil anbefale at du kanskje setter en stoppeklokke og holder deg til ikke så lenge hver dag så du ikke blir frustrert og lei fort ❤️  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Hva med å prøve deg på litt frivillig arbeid i første omgang? Da får du mulighet til å teste ut hva som passer for deg, pluss at du opparbeider deg både erfaring og referanser til CV-en, for senere jobbsøk. Tipper at det finnes mange organisasjoner som trenger hjelp med feks. logistikk og system. Vet ikke hvor i landet du bor, men vet at det finnes en del ildsjeler der ute, som driver mindre organisasjoner. Kanskje det finnes noen som trenger hjelp til å lage oversikt over utstyr/innkjøp, hvem som trenger hjelp, arbeidsoppgaver, arbeidstider osv. Så kan du skrive en liten "søknad" der du forteller det du skriver her, at du gjerne vil bidra og hva du evt. kan bidra med/ikke kan bidra med. 

Jeg har tidligere vært frivillig hos Blå Kors, Frivillighetssentralen og en religiøs organisasjon. På disse stedene hadde vi ofte varierte oppgaver, jeg fikk bla. ansvar for å planlegge og handle inn til måltider, lage mat, ta oppvask, stå i kiosken, oppussing og hagearbeid.  Jeg liker å jobbe med mennesker, men tenker at det også burde finnes muligheter for å bidra, uten å være veldig sosial :)

Anonymkode: 60d20...092

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker kunne funke ifølge det du skriver, er muligens tilrettelagt arbeid igjennom Inko. Mange uføretrygdede som jobber innenfor dette.

Anonymkode: e727c...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært innom Fontenehuset før? Der kan du teste ut litt ulike oppgaver, i ditt eget tempo. Der er det ingen arbeidsgiver som blir sur hvis man gjør feil, må gå hjem midt på dagen eller ikke orker å komme i det hele tatt. Tror jeg ville startet i det små der før du begir deg utpå noe større.

Anonymkode: d4001...532

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sertifikat på bil? 

Jeg har kronisk sykdom og har tenkt på dette med å være taxisjåfør som bare jobber et par dager i uka. Det trenger ikke være på nattestid og slikt, det jo også de som bare kjører eldre og handikappede til legetimer og annet. Det er også lov å være Über-taxi i Norge nå, da trenger du ingen sjef. 

Med sertifikat går det også an å være hjelper på annet vis, hjelpe til med flytting av ting og slikt. 

Anonymkode: cf083...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du sertifikat på bil? 

Jeg har kronisk sykdom og har tenkt på dette med å være taxisjåfør som bare jobber et par dager i uka. Det trenger ikke være på nattestid og slikt, det jo også de som bare kjører eldre og handikappede til legetimer og annet. Det er også lov å være Über-taxi i Norge nå, da trenger du ingen sjef. 

Med sertifikat går det også an å være hjelper på annet vis, hjelpe til med flytting av ting og slikt. 

Anonymkode: cf083...038

Fin tanke, men det er ganske dyrt å eie en drosje, og man tjener lite så man må jobbe lange dager. I tillegg er det krav til at sjåføren skal ha god helse og kan førstehjelp. Oppfyller du vilkårene? 

Anonymkode: d4001...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

du nevner logistikk og Jeg har tidligere jobbet på lager og det gikk ikke bra pga mye feil plukk. Jeg måtte følge noen andre sitt system og det var vanskelig. Jeg må lage mitt eget system

Du nevner transport, men det tror jeg vil bli vanskelig i forhold til at jeg ikke klarer jobbe så mange timer. Når jeg har funnet ut av hva jeg kan jobbe med, så vil jeg prøve ut 10% først. Det blir litt vanskelig innenfor transport jobber

Har jobbet med tlf salg, og det går ikke bra pga kollegaer og faktisk snakke med andre mennesker

Hva betyr det å stå ved en produksjonslinje?

ts

10% er svært lite jobb. Så det tror jeg blir vanskelig å få. 

Når du ikke klarer å følge andre sitt system, hvordan tenker du å bidra uten å være din egen sjef? Arbeidslivet handler i stor grad om å innordne seg, noe jeg får for meg er et av dine problemer. Hvis du vil være en som hjelper andre å lage systemer, klarer du da å ta hensyn til kundens ønsker, eller vil du bare ha det på din måte? 

Anonymkode: d6c97...8ae

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...