Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt på å bytte jobb igjen etter 7 måneder her jeg jobber som er fast. Før denne jobben jobbet jeg 5 måneder ett annet sted, dette var et vikariat. Kan si jeg er relativt nyutdannet med ett års erfaring til nå. Er det dumt å bytte igjen etter bare 7 måneder i fast jobb til en prosjektstilling som varer bare i ett år? Grunnen er fordi jeg prøver å finne ut hvilke jobb passer til meg da jeg har mulighet til å jobbe i forskjellige stillinger med min utdannelse. Jeg er enda usikker på hva jeg vil jobbe med. Så ønsker jeg også å flytte til en annen by og jeg har ingen barn eller noe som holder meg igjen. 

Noen andre som har gjort noe lignende? 

Lurer også på om karantene plikten på 18 måneder fra NAV gjelder selv etter at en prosjektstilling/vikariat går ut?

Anonymkode: d7d4e...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Karanteneplikt gjelder vel bare når man sier opp en jobb eller selv er skyldig i at man får sparken?

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags karanteneplikt på 18 måneder er det du snakker om?

Til å være høyt utdannet virker du temmelig kort.

Anonymkode: 6e859...dab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan NAV stiller seg til at du eventuelt slutter i en fast stilling for å gå over i en tidsbegrenset stilling (rettere sagt hvordan de ser på det om du blir gående arbeidsledig etter at prosjektstillingen er over).

Men i forhold til arbeidsgivere: en lang rekke med korte ansettelser på CVen er ikke alltid gunstig. Det kommer litt an på type jobb. Etter syv måneder er du knapt nok opplært i jobben der du er, og folk ønsker ofte ikke å ansette en som har det med å slutte raskt. Det er gjerne et rent økonomisk tap for bedriften. Så tenk deg godt om.

Anonymkode: d232c...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Det er 18 uker. Men om det er et vikariat så går ikke det som at du sa opp selv.

Anonymkode: a8ee0...319

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags karanteneplikt på 18 måneder er det du snakker om?

Til å være høyt utdannet virker du temmelig kort.

Anonymkode: 6e859...dab

Til å være kort kan jeg si at jeg mente 18 uker 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er 18 uker. Men om det er et vikariat så går ikke det som at du sa opp selv.

Anonymkode: a8ee0...319

Ok det høres greit ut om det stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt tilbudt ny jobb? Om du har en jobb på hånda og ønsker å ta den, sier jeg go for it. Du er nyutdannet med mange muligheter, og har kun hatt en jobb til nå. Da har det ingen ting å si at den første jobben varte i 7 måneder. Et vikariat sier seg selv er tidsbegrenset, så det er ikke et problem på CV. 

I stedet for å lure på hva nav sier om du blir arbeidsledig, bør du heller sørge for å søke nye jobber i god tid før vikariatet ditt går ut. Med enda en jobb å sette på CV blir du mer attraktiv. 

Som singel, nyutdannet uten barn, er det nå du har muligheten til å gjøre som du vil og bygge karriere. Så ikke tvil på å ta jobben om det er dette du vil! 

Anonymkode: 73cc0...3a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du blitt tilbudt ny jobb? Om du har en jobb på hånda og ønsker å ta den, sier jeg go for it. Du er nyutdannet med mange muligheter, og har kun hatt en jobb til nå. Da har det ingen ting å si at den første jobben varte i 7 måneder. Et vikariat sier seg selv er tidsbegrenset, så det er ikke et problem på CV. 

I stedet for å lure på hva nav sier om du blir arbeidsledig, bør du heller sørge for å søke nye jobber i god tid før vikariatet ditt går ut. Med enda en jobb å sette på CV blir du mer attraktiv. 

Som singel, nyutdannet uten barn, er det nå du har muligheten til å gjøre som du vil og bygge karriere. Så ikke tvil på å ta jobben om det er dette du vil! 

Har ikke blitt tilbudt jobben enda, jeg tenker på om jeg skal søke. Men tror jeg kommer til å gjøre det da det er lettere for meg å bygge på variert erfaring mens jeg er nyutdannet, om jeg skulle få stillingen.  Men så vil jeg da altså ha 5 måneder fra en arbeidsplass og 7 måneder fra en annen og tenker at det kanskje ikke ser helt bra ut på CV? Men jeg har likevel ett års erfaring da i yrket. Arbeidsgivere mener nok det er stress å ansette nye folk som slutter  (der jeg jobber nå har det vært hyppig utskifting). 

Jeg kan så klart søke ny jobb før prosjektetstillingen/vikariatet går ut. Men om ikke det går så er altså NAV en mulighet. TS. 

Skrevet

Som en tidligere sa her inne, har du jobb tilbud på hånden så kan du jo kjøre på. Samtidig vil jeg minne deg på at det kan over tid gi noen varsellamper hvis du søker jobb tidligere og de ser at du bytter jobb ofte. Så min anbefaling er at du før eller siden burde holde deg til en jobb i minst 2 år for å kunne vise andre senere at du faktisk kan bli værende også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ikke blitt tilbudt jobben enda, jeg tenker på om jeg skal søke. Men tror jeg kommer til å gjøre det da det er lettere for meg å bygge på variert erfaring mens jeg er nyutdannet, om jeg skulle få stillingen.  Men så vil jeg da altså ha 5 måneder fra en arbeidsplass og 7 måneder fra en annen og tenker at det kanskje ikke ser helt bra ut på CV? Men jeg har likevel ett års erfaring da i yrket. Arbeidsgivere mener nok det er stress å ansette nye folk som slutter  (der jeg jobber nå har det vært hyppig utskifting). 

Jeg kan så klart søke ny jobb før prosjektetstillingen/vikariatet går ut. Men om ikke det går så er altså NAV en mulighet. TS. 

Klart du skal søke. Ellers får du jo iaf ikke muligheten. For alt du vet får du ikke noe nytt på to år likevel. 

Det jeg hører fra personer med bred utdannelse er at de ble for lenge i første jobben fordi det var trygt, de fikk barn etc. Enden på visa ble at de glemte så mye fra utdannelsen at de ikke turte å søke noe nytt og grodde fast der de var. 

Angående at det er mye turn over der du er nå, så er det bedriftens ansvar å gjøre seg så attraktive at folk ønsker å bli værende. 

Ikke bekymre deg for NAV før det blir et alternativ. Å bekymre seg for noe som kan skje ett år frem i tid setter bare begrensninger for deg. Mye kan skje før den tid. 

AnonymBruker
Skrevet

I folketrygdloven §4-10 står det: Forlenget ventetid kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger lenger tilbake i tid enn seks måneder. Seksmånedersfristen regnes fra det tidspunkt medlemmet ikke lenger har krav på lønn.

Når det gjelder hvordan dette vil se ut på CV'en så tror jeg en del arbeidsgivere har forståelse for at unge, nyutdannede mennesker prøver ut forskjellige jobber.

Anonymkode: eb05e...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...