AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Har tilbrakt noen dager med en snart 10 år gammel jente og er litt paff over oppførselen hennes og hva hun får lov til av dårlig oppførsel av pappaen. Har tre store barn selv, som aldri har oppført seg sånn. Det er masing om brus, is og godis hele tiden og hun får også mye. Hun sier høylytt æsj til mat hun ikke liker også det hun får servert av andre voksne enn faren. Mat hun ikke liker er det meste hvis det ikke er snakk om junkfood, og hun er generelt kresen og slipper også å smake på. Hun går fra bordet når hun er ferdig, selvsagt uten å takke for maten og rydde opp tallerkenen sin. Hun protesterer på det aller meste og furter. I min verden oppfører ikke et så stort barn seg sånn, hvertfall ikke uten å bli korrigert av foreldrene. Merker jo at flere reagerer på henne, inkludert andre barn, som synes hun er slitsom og usjarmerende. Enn så lenge er det ingen som har sagt noe, man ønsker jo at faren selv tar affære, og det er lite hyggelig å korrigere andres barn når foreldrene selv ikke har de samme grensene. Hva gjør man?? Anonymkode: a4ad6...94c 1
SoWhat? Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Slutt å irriter deg over ting du ikke har noe med å gjøre. Noe heter å velge sine kamper. Du får lære deg å se bort og lukke ørene. Hun er dessuten i en alder hvor barn kan være "ufyselige" og irriterende. Har også opplevd ihverfall to ti, elleve-åringer som er sånn. Åtte og ti år senere er de kjempehyggelige jenter som har masse venner og oppfører seg helt okay 🙂 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Jeg ville tilkalt BV. Send en bekymringsmelding. Det er ikke slik man oppdrar et barn! Anonymkode: 5e0de...902
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville tilkalt BV. Send en bekymringsmelding. Det er ikke slik man oppdrar et barn! Anonymkode: 5e0de...902 Herregud, skal en kontakte barnevernet for dette også nå. Tullprat Anonymkode: 21109...1f8 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Toåringer er irriterende vesner Har en tiåring sjøl, og han som alltid har vært både høflig og trivelig er smått ufyselig til tider. Når det er sagt er han enda en følsom type, så jeg korrigerer ham heller ikke i plenum eller høyt foran andre, det hadde han opplevd som veldig ydmykende. Jeg tar opp forventet oppførsel på forhånd, og snakker om det etterpå. Det kan vel tenkes at denne faren gjør det samme. Anonymkode: ca260...b3c 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 SoWhat? skrev (44 minutter siden): Slutt å irriter deg over ting du ikke har noe med å gjøre. Noe heter å velge sine kamper. Du får lære deg å se bort og lukke ørene. Hun er dessuten i en alder hvor barn kan være "ufyselige" og irriterende. Har også opplevd ihverfall to ti, elleve-åringer som er sånn. Åtte og ti år senere er de kjempehyggelige jenter som har masse venner og oppfører seg helt okay 🙂 Signerer alt. Anonymkode: 58263...b3a 1
SoWhat? Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg ville tilkalt BV. Send en bekymringsmelding. Det er ikke slik man oppdrar et barn! Anonymkode: 5e0de...902 Er du ironisk? En må nesten spørre her inne.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 SoWhat? skrev (56 minutter siden): Slutt å irriter deg over ting du ikke har noe med å gjøre. Noe heter å velge sine kamper. Du får lære deg å se bort og lukke ørene. Hun er dessuten i en alder hvor barn kan være "ufyselige" og irriterende. Har også opplevd ihverfall to ti, elleve-åringer som er sånn. Åtte og ti år senere er de kjempehyggelige jenter som har masse venner og oppfører seg helt okay 🙂 I hvilken alder er det ok å begynne å korrigere da mener du? Jeg mener jo det er på høy tid, hun oppfører seg mer som en 4-åring enn en 10-åring, spør du meg.. Synes det er veldig merkelig at så store barn skal få oppføre seg som de vil. Anonymkode: a4ad6...94c
AprilLudgate Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Ikke alle korrigerer foran alle da endel opplever det som ydmykende og bare kontraproduktivt. Dessuten er igrunnen ikke dette så voldsomt ille, hun er ikke voldelig mot andre eller prøver sette fyr på huset liksom 🤷♀️ La detaljstyringen av andres barn ligge. 2
Isola2 Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Hva med å ta det opp med foreldrene? Høres ut som litt slapp oppdragelse.. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Fløff skrev (4 minutter siden): Ikke alle korrigerer foran alle da endel opplever det som ydmykende og bare kontraproduktivt. Dessuten er igrunnen ikke dette så voldsomt ille, hun er ikke voldelig mot andre eller prøver sette fyr på huset liksom 🤷♀️ La detaljstyringen av andres barn ligge. Har ikke tenkt å detaljstyre, synes bare det er merkelig hva andre tillater barnasine å gjøre, jenta blir jo mislikt pga dårlig oppførsel. Anonymkode: a4ad6...94c 1
Milky Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg ville tilkalt BV. Send en bekymringsmelding. Det er ikke slik man oppdrar et barn! Anonymkode: 5e0de...902 Slik man oppdrar barn? Man kan da oppdra barn hvordan man vil så lenge det ikke er direkte skadelig? håper ikke barnevernet må bruke tiden sin på tullete ting som dette 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Har 4 barn og en av jentene mine var direkte ufyselig i 10/11års alderen. Store humørsvigninger, hun ble fort frustrert og sint, klagde masse og maste. Hun ble korrigert, men jeg kunne ikke gjøre alt til en kamp. Det gikk over etterhvert. De 3 andre har aldri vært i nærheten av så ille. Anonymkode: bf437...240 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 Milky skrev (5 minutter siden): Slik man oppdrar barn? Man kan da oppdra barn hvordan man vil så lenge det ikke er direkte skadelig? håper ikke barnevernet må bruke tiden sin på tullete ting som dette Det er jeg enig i, dette er ikke barnevernsmateriale. Regner med, håper hvertfall, det var ironi. Anonymkode: a4ad6...94c
SoWhat? Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I hvilken alder er det ok å begynne å korrigere da mener du? Jeg mener jo det er på høy tid, hun oppfører seg mer som en 4-åring enn en 10-åring, spør du meg.. Synes det er veldig merkelig at så store barn skal få oppføre seg som de vil. Anonymkode: a4ad6...94c Man korrigerer ikke barn på den alderen i plenum. Det er å ydmyke barn, og det hjelper ihvertfall ikke! Det jeg syns var ille her, var jo æsj til mat. Resten er ikke akkurat nødvendigvis tegn på dårlig oppdragelse og ditt og datt. Syns dette blir litt krisemaksimering, selv om jeg ser at hun bli litt irritasjonsmoment. Unger er ikke like. Om to år er hun den roligste og greieste, mens venninnen er den ufordragelige. 1
AprilLudgate Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke tenkt å detaljstyre, synes bare det er merkelig hva andre tillater barnasine å gjøre, jenta blir jo mislikt pga dårlig oppførsel. Anonymkode: a4ad6...94c Javel. Men skjer dette hjemme hos deg sier du som jeg gjør: »Vi sier ikke æsj til mat, du bare velger det du skal ha».
norw Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 SoWhat? skrev (1 time siden): Slutt å irriter deg over ting du ikke har noe med å gjøre. Noe heter å velge sine kamper. Du får lære deg å se bort og lukke ørene. Hun er dessuten i en alder hvor barn kan være "ufyselige" og irriterende. Har også opplevd ihverfall to ti, elleve-åringer som er sånn. Åtte og ti år senere er de kjempehyggelige jenter som har masse venner og oppfører seg helt okay 🙂 Helt uenig. Hvis man er involvert, så er dette en relativt big deal. Vet ikke hvor du får "du ikke har noe med å gjøre" fra. 2
SoWhat? Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 norw skrev (13 minutter siden): Helt uenig. Hvis man er involvert, så er dette en relativt big deal. Vet ikke hvor du får "du ikke har noe med å gjøre" fra. Vær uenig du. Men det er ganske så lurt å lære seg å velge sine kamper, og å ignorere ting. Det betyr mindre stress, og det er jo fint. La ting gå liksom. Ts ville vel opplyst om det var sønn eller datter regner jeg med. Og det er jo de foreldrene har med å gjøre og skal oppdra.
norw Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 SoWhat? skrev (17 minutter siden): Vær uenig du. Men det er ganske så lurt å lære seg å velge sine kamper, og å ignorere ting. Det betyr mindre stress, og det er jo fint. La ting gå liksom. Ts ville vel opplyst om det var sønn eller datter regner jeg med. Og det er jo de foreldrene har med å gjøre og skal oppdra. For meg ser dette absolutt ut som en "kamp" man bør ta, hvis dette påvirker TS. 1
SoWhat? Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 norw skrev (8 minutter siden): For meg ser dette absolutt ut som en "kamp" man bør ta, hvis dette påvirker TS. Javel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå