Gå til innhold

Hvordan bestemme seg for hvor man skal bo? (Med barn)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal endelig kjøpe meg bolig, men har ikke råd til å bo her jeg bor(har leid de siste årene). Jeg må altså flytte. 

Jeg har aleneansvar og omsorg for to barn, så stedet jeg skal flytte til må være barne/ungdomsvennlig og være et godt sted å vokse opp. Barna må uansett bytte skole, så jeg kan flytte nesten hvor som helst i Norge. Ikke har vi/de annen familie å ta hensyn til heller.. det blir denne ene flyttingen i løpet av deres liv, og den er altså nødvendig grunnet økonomi. 

Så hvor flytter jeg? Eller, hvordan bestemmer jeg meg for hvor vi skal flytte??? Har vært innom alt fra sør til nord, by til bygd, men klarer ikke se klart. Vet ikke hvordan jeg skal bestemme meg heller. Ønsker bare å flytte til et sted vi kan ha det bra, alle sammen. Hvor vi både har råd til å bo, hvor folk er hyggelige, hvor man (jeg) kan være litt anonym og hvor barna mine kan få et godt ungdomsliv. Bestemmelsen må ta i løpet av de neste 6 månedene..

Tips????

Anonymkode: a2cf5...2a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten si hvor mye penger du kan bruke på boligen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (Akkurat nå):

Du må nesten si hvor mye penger du kan bruke på boligen

2,5-2,7 mill.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2,5-2,7 mill.

Hvertfall ikke Oslo/Viken!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (2 minutter siden):

Hvertfall ikke Oslo/Viken!

Stemmer det🤓 men hvor? Hvor er det beste stedet å flytte til? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt etter steder hvor det er ungdomsskole og kollektiv transport lett tilgjengelig. Sjekka ut at det var barn i området og fritidsaktiviteter. Ellers bare valgt etter hvor det er fint hus og fint uteområde. Gjerne ved en strand.

Anonymkode: 65c82...841

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer det🤓 men hvor? Hvor er det beste stedet å flytte til? 😊

Hvis du vil kunne være relativt anonym, må du nesten flytte til en by. Er du interessert i bra vær, og vil slippe unna Sørlandskysten, blir det Oslo/Viken. Jeg foreslår Drammen.

Anonymkode: 4f7d4...b73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du vil kunne være relativt anonym, må du nesten flytte til en by. Er du interessert i bra vær, og vil slippe unna Sørlandskysten, blir det Oslo/Viken. Jeg foreslår Drammen.

Anonymkode: 4f7d4...b73

Har sett endel på sørlandskysten, faktisk. Alt fra Arendal og Grimstad til Kristiansand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

2,5-2,7 mill.

Kan få en stor nok bolig for det i feks Sandefjord eller Larvik, evt Skien, Porsgrunn om du vil lenger sør. Eller evt Sarpsborg eller Fredriksstad om du foretrekker østsiden av fjorden.

Bodde selv i Lørenskog før, men umulig å kjøpe bolig som enslig forsørger til to barn, så flyttet til Østfold og har det mye bedre her med enebolig, hage, garasje og kort vei til skole, butikker, jobb, mindre trafikk og alt er bedre her egentlig. 

Anonymkode: b5e82...927

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med jobb?

Anonymkode: 2484d...ce0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Volda. Passelig stor bygd med veldig flott natur.

Anonymkode: 14218...25a

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen ønsker om landsdel?

Stavanger og hele ruta opp mot Kristiansand er flott. :) 

Anonymkode: 7e499...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Innlandet f.eks, i Hamar området. Bra med skoler, fritidsaktivitet og nokså grei boligpris. Godt og trygt å vokse opp for barn. 

Anonymkode: cd316...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme hvor du flytter, så ville jeg ha valgt å flytte til borettslag, som består av mange rekkehus.

Jeg flyttet selv til Drammen, med 2 barn, helt alene og kjente ingen. Kjøpte rekkehus i borettslag, er stor lekeplass her, fotballbane og basketbane. Så ble raskt kjent med naboene, spesielt de med barn på samme alder. Noen av de er nå svært gode venner. Og barna har stortrivdes med å bo sånn, det er alltid andre barn å leke med. Og de har alltid noen å ta følge med til skolen. Nå stortrives vi her, men her koster rekkehusene nærmere 4 mill. 

Så hadde jeg nok flyttet til en by, og ikke bygd. Har du sett på Fredrikstad eller Tønsberg, og hvordan boligprisene er der? Regner med at det kommer til å bli lagt ut en god del boliger i august og september. 

Anonymkode: 6117b...635

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med jobb?

Anonymkode: 2484d...ce0

Har en jobb som trengs hvor som helst, så er ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med «Østfold»? Mye fin natur, både skog og vann og mange rimeligere boliger. Eller Horten, Larvik osv nedover mot Sørlandet.

Anonymkode: 07e00...4ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med «Østfold»? Mye fin natur, både skog og vann og mange rimeligere boliger. Eller Horten, Larvik osv nedover mot Sørlandet.

Anonymkode: 07e00...4ee

Mulig. Har ingen kjennskap til landsdelen, så er litt skummelt. Men ikke umulig!

Har sett mest på sørlandskysten, men usikker hvor det er best mtp «integrering»..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du noen ønsker om landsdel?

Stavanger og hele ruta opp mot Kristiansand er flott. :) 

Anonymkode: 7e499...8dd

Bor i Stavanger nå. Trives veldig godt, men er altfor dyrt, bortsett fra bydelene som blir snakket noe ned mtp ungdomsmiljø. Ikke så interessert i stedene mellom Stavanger og Kristiansand, men liker godt stedene mellom Kristiansand og Risør som ligger langs kysten. Har bare aldri bodd der, så er vanskelig å bestemme hva som er best. 

AnonymBruker
Skrevet

Nordland eller Finnmark. Nærhet til natur, lett å bli kjent med folk, rimelige boliger (bortsett fra de ‘større’ byene), lett å få jobb 

Anonymkode: ba85e...430

• Liker 5
Skrevet

Tja, om du velger Kristiansand så er Vågsbygd barnevennlig og delvis prisvennlig.

Men det kan bli bittelitt for knapt til å ha råd til et rekkehus, spørs litt på størrelse osv.

De går gjerne for mer opp mot 3 mill i helt ordinære strøk enn 2,5. 

Om det er OK at ungene deler soverom er blokkene på Lund (de med Prixen) ganske populære og nærme absolutt alt. 

Hadde unngått Lillesand personlig. Synes måten mobbesakene der håndteres er helt døv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...