AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 I dag er svarfristen, og jeg vet virkelig ikke hva jeg bør velge.. 😕 På 1. Plass hadde jeg psykologi, og jeg regnet egentlig med at snittet økte, og at jeg ikke kom inn. Snittet er på 67,8 (66,6 vår), og jeg har "kun" fellesfagpoeng og alderspoeng (har 64,7 poeng). For moro slang jeg på rettsvitenskap, og jeg trodde egentlig ikke jeg kom inn der heller, da snittet er rimelig høyt. Til min store overraskelse så ble jeg tilbydd plass.. (poenggrensa var 63,5). Og nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har blitt tilbydd plass på realfag på vgs, slik at jeg kan sanke poeng, og kvalifisere til enda fler studier (jeg snuser bla på lektor i realfag/matematikk/naturfag på vgs nivå, samt ingeniør). Dersom jeg takker nei til realfag nå, så tror jeg at jeg faller ut av vgs-systemet, og ikke kan ta det opp igjen senere (annet enn som privatist). Men, så er jeg litt usikker på om jeg bør takke nei til rettsvitenskap, og. Dersom jeg takker nei nå, så er jeg jo ikke garantert å komme inn neste år, dersom jeg skulle angre. Tror dere sjansen er stor for at snittet neste år øker med mer enn 1,2 poeng? Hvordan er rettsvitenskapstudiet? Hvordan er arbeidsmulighetene? Er det like høyt karakterpress som ryktene sier? Kan man glemme å få jobb med en B på eksamen, feks? Og hvor lang er egentlig veien til å bli advokat? Det er evt advokat som trekker meg mest. Hva ville du gjort? Tatt realfag i år, og sjanset på å komme inn på rettsvitenskap neste år dersom du angrer, eller gått rett på rettsvitenskap, mistet muligheten for realfag, og dermed muligheten for flere utdannelser? Hilsen usikker, voksen student. Anonymkode: 0e7d3...f71
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Ville begynt på rettsvitenskap. Det er vanskeligst å komme inn igjen på senere. Realfag kan du ta som privatist, du kan til og med ta realfagene parallelt hvis du ønsker det. Litt grunnleggende rettsvitenskap er sikkert ikke dumt uansett hva du eventuelt velger til senere. Anonymkode: b710f...908
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Takket ja til jus, og evt bedt om permisjon for år 2 hvis du fremdeles er usikker på om det er noe for deg. Da får du prøvd deg litt , noe som kanskje gjør det lettere å velge neste år. Hvor mye må du forbedre karakterer for lektor i realfag og ingeniør? Eller er det egentlig psykologi profesjon som frister mest? Anonymkode: b45d1...fe1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takket ja til jus, og evt bedt om permisjon for år 2 hvis du fremdeles er usikker på om det er noe for deg. Da får du prøvd deg litt , noe som kanskje gjør det lettere å velge neste år. Hvor mye må du forbedre karakterer for lektor i realfag og ingeniør? Eller er det egentlig psykologi profesjon som frister mest? Anonymkode: b45d1...fe1 Takk for svar, begge. Jeg trenger ikke å forbedre for hverken lektor eller ingeniør, tvert om skal jeg falle ganske mye for å ikke komme inn. Men jeg mangler rett og slett fag for å komme inn (de fagene jeg har blir tilbydd nå). Det et ikke et alternativ for meg å ta det som privatist når jeg kan få de gratis nå, og heller ikke et alternativ å begynne på et studie fordi "det er kjekt å ha litt grunnleggende" i bakhånd for en annen utdanning. Jeg er ikke ung lengre, og må prioritere litt tiden fremover. Anonymkode: 0e7d3...f71
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Ps: ja, det er psykologi som er drømmen. Og med realfag kan jeg score bo en realfagspoeng (dersom jeg klarer gode karakterer), og dermed kanskje øke poengscoren min. Anonymkode: 0e7d3...f71
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ps: ja, det er psykologi som er drømmen. Og med realfag kan jeg score bo en realfagspoeng (dersom jeg klarer gode karakterer), og dermed kanskje øke poengscoren min. Anonymkode: 0e7d3...f71 Siden det er psykologi som er drømmen og det ikke er aktuelt å teste et år, så faller jus bort. Da tenker jeg ta opp de fagene du trenger for å få poeng til psykologi så langt det er realistisk å komme inn med de karakterene du mener du kan oppnå. Bruk et år på det, og søk psykologi nr 1 og lektor/ingeniør nr 2. Anonymkode: b45d1...fe1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Jeg syns det virker som om det er viktigere for deg å komme inn på et studium som er "prestisje" med høyt snitt, enn at du faktisk tenker på hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig. Det er himmelvid forskjell på å være psykolog og jurist, arbeidshverdagen er totalt ulik. Hvis det er psykologi du ønsker å studere syns jeg heller du skal jobbe for ekstrapoeng der for å komme inn neste år, enn å ta opp en plass på noe du ikke vet om du vil. Ellers er det jo ironisk at du tilhører disse som MÅ være i Oslo, for med 64,7 hadde du kommet inn på profesjonsstudiet i psykologi både i Bergen, Trondheim og Tromsø. Anonymkode: 0342d...73b 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg syns det virker som om det er viktigere for deg å komme inn på et studium som er "prestisje" med høyt snitt, enn at du faktisk tenker på hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig. Det er himmelvid forskjell på å være psykolog og jurist, arbeidshverdagen er totalt ulik. Hvis det er psykologi du ønsker å studere syns jeg heller du skal jobbe for ekstrapoeng der for å komme inn neste år, enn å ta opp en plass på noe du ikke vet om du vil. Ellers er det jo ironisk at du tilhører disse som MÅ være i Oslo, for med 64,7 hadde du kommet inn på profesjonsstudiet i psykologi både i Bergen, Trondheim og Tromsø. Anonymkode: 0342d...73b Du syns det virker som om jeg tenker prestisje, når jeg er godt voksen, først nå har fullført vgs, og jeg vurderer lektor? Jeg MÅ studere i Oslo da jeg ikke kan flytte fra mann og familie til Bergen. Jeg kan heller ikke rive opp deres liv, for å etterfølge min egen drøm. Igjen, jeg er hverken 20 eller 30 år, så jeg har ikke all verdens av tid til å finne ut av dette. Det er så enkelt som at jeg er usikker. Jeg tror på mange måter at jeg kunne passet som advokat, men jeg har forstått det som at veien dit er lang. Sånn sett er det tryggere å velge ingeniør eller lektor, da man kan gå rett ut i tiltenkt jobb, etter utdanning. Og ja, Jeg forstår selvsagt at arbeidshverdagen er totalt ulik, men det går vel an å interessere seg for flere ting? Psykologi har alltid vært interessant for meg, men jeg lærte utrolig mye om meg selv da jeg tok opp vgs, og jeg lærte at jeg tydeligvis interesserer meg for mye mer enn jeg trodde. At det tilfeldigvis er linjer som krever høyt snitt, er netopp det; Helt tilfeldig. Og hadde prestisje vært viktig for meg, hadde jeg søkt i Bergen uten å blunke. Men familie overgår drømmen. Anonymkode: 0e7d3...f71 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du syns det virker som om jeg tenker prestisje, når jeg er godt voksen, først nå har fullført vgs, og jeg vurderer lektor? Svarer som en annen AB og ikke samme. Nå ser du plutselig ned på lektor-yrket ja. Grunnen til at denne AB sa at det virker slik, er fordi at du nevner psykologi, jus, ingeniør osv... Det er helt forskjellige ting. Har du ikke fag du er interessert i mer enn andre? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg MÅ studere i Oslo da jeg ikke kan flytte fra mann og familie til Bergen. Jeg kan heller ikke rive opp deres liv, for å etterfølge min egen drøm. Igjen, jeg er hverken 20 eller 30 år, så jeg har ikke all verdens av tid til å finne ut av dette. Det er så enkelt som at jeg er usikker. Jeg tror på mange måter at jeg kunne passet som advokat, men jeg har forstått det som at veien dit er lang. Sånn sett er det tryggere å velge ingeniør eller lektor, da man kan gå rett ut i tiltenkt jobb, etter utdanning. Og ja, Jeg forstår selvsagt at arbeidshverdagen er totalt ulik, men det går vel an å interessere seg for flere ting? Psykologi har alltid vært interessant for meg, men jeg lærte utrolig mye om meg selv da jeg tok opp vgs, og jeg lærte at jeg tydeligvis interesserer meg for mye mer enn jeg trodde. At det tilfeldigvis er linjer som krever høyt snitt, er netopp det; Helt tilfeldig. Og hadde prestisje vært viktig for meg, hadde jeg søkt i Bergen uten å blunke. Men familie overgår drømmen. Anonymkode: 0e7d3...f71 Ser for meg at du burde se litt på interessen og se hva du kan evne å fullføre. Er ikke alle som takler realfag eller evner til å takle det, så spørs om du trenger litt realfag før du egentlig kan bestemme deg for hva du skal gå. Men det høres ut som at du er litt gammel ja. Tenker du "taktisk", studerer du IT og får deg en jobb som utvikler. 3-årig utdannelse, god lønn, og fleksibel arbeidstid. Det er forutsatt du blir flink i det... Er du dårlig i jobben din får du neppe noe av dette. Anonymkode: bd30e...70d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå