Gå til innhold

Hvor mange ganger kan man takke ja, for deretter å trekke seg fra samme studium før det blir flaut? Blir man svartelistet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere år på rad har jeg søkt et studium via Samordna opptak. Grunnen er at jeg gjerne skulle formalisert kompetansen, og jeg har tenkt at det er bedre å søke enn å angre på at jeg ikke søkte. Når tilbudet kommer har jeg valgt å takke ja to år på rad, men av ulike årsaker har det ikke passet å begynne likevel. Både jobbsituasjon og egen helse har gjort at det føles som en for stor belastning når alt kommer til alt. Nå har jeg kommet inn igjen, har takket ja, og har til i kveld å bestemme meg for om jeg skal endre svaret. Det begynner å bli flaut dette her... 

Spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg til slutt svartelistes av den bestemte utdanningsinstitusjonen hvis jeg takker ja igjen, for så å trekke meg like før studiestart? 

Anonymkode: 2e7a0...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

NTNU på Gjøvik blir man svartelistet etter 3. gangen vet jeg.

Anonymkode: bc94b...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det blir du ikke.

Anonymkode: 5ccef...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Flere år på rad har jeg søkt et studium via Samordna opptak. Grunnen er at jeg gjerne skulle formalisert kompetansen, og jeg har tenkt at det er bedre å søke enn å angre på at jeg ikke søkte. Når tilbudet kommer har jeg valgt å takke ja to år på rad, men av ulike årsaker har det ikke passet å begynne likevel. Både jobbsituasjon og egen helse har gjort at det føles som en for stor belastning når alt kommer til alt. Nå har jeg kommet inn igjen, har takket ja, og har til i kveld å bestemme meg for om jeg skal endre svaret. Det begynner å bli flaut dette her... 

Spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg til slutt svartelistes av den bestemte utdanningsinstitusjonen hvis jeg takker ja igjen, for så å trekke meg like før studiestart? 

Nei du kan ikke det. Men helt ærlig så er det kjedelig for de som evt står bak deg på venteliste. Som kunne fått tilbud om plass tidligere.

Anonymkode: 24cbb...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner selvsagt at jeg ikke kan ta alle anonyme svar for god fisk, men vær så snill å ikke kødd med dette, for det betyr en del for meg at jeg kan ha muligheten senere også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner selvsagt at jeg ikke kan ta alle anonyme svar for god fisk, men vær så snill å ikke kødd med dette, for det betyr en del for meg at jeg kan ha muligheten senere også. 

Vedkommende bare tuller ja. Du blir ikke svartelistet. Ønsker du å se det svart på hvitt kan du lese opptaksforskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke sånn at det sitter folk på Samordna opptak og ser på hver søknad og sier "nei se, nå har Hege backet ut av sykepleierstudiet for andre gang". Hadde det vært en arbeidsplass du søkte hos og takket nei flere ganger, hadde nok ting stilt seg annerledes. 

Anonymkode: 9e0e4...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe da skulle jeg vært på den listen🥴er litt bekymret for lånekassen kun

Anonymkode: 044eb...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe da skulle jeg vært på den listen🥴er litt bekymret for lånekassen kun

Har du mottatt lån for alle gangene uten å ha produsert studiepoeng? Lånekassen bryr seg katta om hvilket studie du søker, bytter, ikke fullfører. De teller antall stp du er oppmeldt og hva du fullfører. 

Anonymkode: b80d1...93d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du mottatt lån for alle gangene uten å ha produsert studiepoeng? Lånekassen bryr seg katta om hvilket studie du søker, bytter, ikke fullfører. De teller antall stp du er oppmeldt og hva du fullfører. 

Anonymkode: b80d1...93d

Nei har tatt sp. Men byttet litt vel mye🤭tror jeg sliter med FOMO😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei du kan ikke det. Men helt ærlig så er det kjedelig for de som evt står bak deg på venteliste. Som kunne fått tilbud om plass tidligere.

Anonymkode: 24cbb...830

Enig, synes det er veldig egoistisk 😒

Anonymkode: 978d4...7d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, synes det er veldig egoistisk 😒

Anonymkode: 978d4...7d7

Det sendes ut veldig mange flere tilbud enn hva det er studieplasser, så det er ganske mange som må trekke seg for at noen andre skal få plassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...