Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3000 kroner jeg skal sette i et fond. Hvilket?

Anonymkode: 9f41f...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville gått for det billigste globale indeksfondet jeg hadde tilgang til i banken hvor jeg har aksjesparekonto ASK. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Indeksfond Norge.

Anonymkode: 0fd87...a50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede et indeksfond, så kanskje jeg bare skal handle der ja. Årsak til "overskuddet" er at jeg tok pengene ut fra et fond som gikk heller dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har allerede et indeksfond, så kanskje jeg bare skal handle der ja. Årsak til "overskuddet" er at jeg tok pengene ut fra et fond som gikk heller dårlig. 

Du tok pengene ut fra et fond som har det største potensialet til å øke, altså? 

Du bør ikke sette alle pengene dine på samme lodd. 

Ha en bredere portefølje med minst disse 5 bransjene i seg: 

- Teknologifond
- Bærekraft- og miljøfond
- Indeks Norge
- Indeks Global
- Finans

• Liker 2
Skrevet

Sett alt inn i det billigste globale indeksfondet du kan finne. I denne sammenheng er faktisk det enkleste det beste…

AnonymBruker
Skrevet

Økonomien din er allerede svært avhengig av hvordan det går med norsk økonomi så du bør ikke kjøpe andeler i fond som bare investerer i Norge.

Anonymkode: 593f2...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tok pengene ut fra et fond som har det største potensialet til å øke, altså? 

Du bør ikke sette alle pengene dine på samme lodd. 

Ha en bredere portefølje med minst disse 5 bransjene i seg: 

- Teknologifond
- Bærekraft- og miljøfond
- Indeks Norge
- Indeks Global
- Finans

Nja. Jeg har hatt penger der i seks måneder og mens det andre fondet mitt har vokst, og mannens har vokst, har det bare minket. Kan godt være at det hadde lønt seg på sikt da. Det kan være. Men det var et fond som har hatt veldig stor vekst årene før jeg satte penger inn der da. 

Nå har jeg et global indeksfond og et (grønt) teknologifond. Selv lurte jeg på å satse på noe innen helseteknologi, for det tror jeg det vil bli en del vekst på i fremtiden. Men- mulig det blir for "spesifikt" for en småsparer  som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Billigste norske indeksfondet. Har du tenkt å bo og jobbe i norge så kjøp norsk fond

Anonymkode: 5d2e3...16d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Billigste norske indeksfondet. Har du tenkt å bo og jobbe i norge så kjøp norsk fond

Anonymkode: 5d2e3...16d

Dårlig råd. For mye risiko å binde alt opp mot norsk økonomi, som en allerede er svært eksponert mot ved å bo i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Som småsparer bør du ha et billig globalt indexfond som pri 1. Samle alt der når det ikke er snakk om store summer. 

Anonymkode: 34558...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd! Jeg tok det med meg :)

Skrevet

Storebrand fornybar energi 😊

Skrevet
Håkon 1970 skrev (8 timer siden):

Dårlig råd. For mye risiko å binde alt opp mot norsk økonomi, som en allerede er svært eksponert mot ved å bo i landet.

Det kan være et godt råd men istedenfor å bare slenge ut at et råd som gis er et dårlig råd, hvorfor kommer du ikke like greit med et godt forslag?

Hi, jeg kan ikke se at du har fått konkrete råd hva gjelder indeksfond. Håper du finner ut av det. Selv har jeg Storebrand Fornybar energi, som er et aksjefond.

Forøvrig har du ikke fått noen konkrete tips utover det.

Anbefaler deg å opprette konto hos Nordnet og så kan du gjerne følge shareville (som er nordnets diskusjonsforum) før du velger hva du ønsker å spare i.

Der kan man også velge ODIN Eiendom C  som har hatt 177 % siste 5 år, 137 % siste 3 år!

Ønsker deg lykke til med sparingen din, samme hva du ønsker å velge 💕

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, vinterdekor said:

Det kan være et godt råd men istedenfor å bare slenge ut at et råd som gis er et dårlig råd, hvorfor kommer du ikke like greit med et godt forslag?

Jeg postet mitt råd som innlegg nr. 6 i denne tråden….: «Sett alt inn i det billigste globale indeksfondet du kan finne. I denne sammenheng er faktisk det enkleste det beste…»

Skrevet
Håkon 1970 skrev (2 timer siden):

Jeg postet mitt råd som innlegg nr. 6 i denne tråden….: «Sett alt inn i det billigste globale indeksfondet du kan finne. I denne sammenheng er faktisk det enkleste det beste…»

Ok, beklager, det er likevel ikke et konkret råd. Og hvorfor mener du at det billigste er det beste? 

Skrevet
3 hours ago, vinterdekor said:

Ok, beklager, det er likevel ikke et konkret råd. Og hvorfor mener du at det billigste er det beste? 

Globale indeksfond er mer eller mindre klin like. De billigste vil derfor over tid gi høyest avkastning etter omkostninger er trukket fra. Det er div. fond som tilbyr 0,2% honorar. En kan få det ned i 0,1% dersom en har over 10 mill å plassere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nja. Jeg har hatt penger der i seks måneder og mens det andre fondet mitt har vokst, og mannens har vokst, har det bare minket. Kan godt være at det hadde lønt seg på sikt da. Det kan være. Men det var et fond som har hatt veldig stor vekst årene før jeg satte penger inn der da. 

Nå har jeg et global indeksfond og et (grønt) teknologifond. Selv lurte jeg på å satse på noe innen helseteknologi, for det tror jeg det vil bli en del vekst på i fremtiden. Men- mulig det blir for "spesifikt" for en småsparer  som meg.

Det opplevde jeg også på et av fondene jeg gikk tungt inn i da Korona traff. Var fortsatt i minus etter ett år. (Helsefond).

Men - plutselig på tre måneder har jeg nå fått 12% avkastning på beløpet jeg satt inn den gang. Så det snur. 

Anonymkode: 67436...d5a

• Liker 2
Skrevet
Håkon 1970 skrev (5 timer siden):

Er det et godt råd for alle?

Skrevet
17 minutter siden, Brunello said:

Er det et godt råd for alle?

Ja, for de som ønsker en bred eksponering mot verdensøkonomien, uten å ta ekstra risiko mot land/bransjer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...