Gå til innhold

Lov å leie ut 2. etg i en enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier en leilighet, dvs. 2. etg i en enebolig hvor det ikke er lydisolert.

Da vi var på visning, var det desverre ingen hjemme i underetg, ellers ville vi aldri ha flyttet inn.

Det er så utrolig lytt her. Jeg kan stå i gangen og på badet å høre alt som blir sagt nede.

Lite trivelig spør du meg.

Vi har også balkong rett over deres og det er nesten som å dele balkong med de under.

Vi hører alt som blir sagt og de har alltid radioen på der ute, som vi må gå å høre på.(det spilles ikke lavt)

Det resulterer i at vi sitter sjeldent bruker balkongen.

Så til saken; er det virkelig lov å leie ut en slik "leilighet" uten å lydisolere?

Det er et gammelt hus og vi betaler ikke rent lite i leie heller.

En annen ting som irriterer meg, er at hvis jeg f.eks står i dusjen og de under oss også bruker vann, så blir det lite vanntrykk i dusjen..

De er også storrøykere og en helg vi hadde vært borte, hadde de hatt venner på besøk og hele leiligheten vår var røyklagt, bokstavelig talt. Det var helt grått og stinket røyk :kvalm:

Kan nesten ikke vente med å flytte herfra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan leie ut hva som helst omtrent, så lenge det er sikret for brann, og har godkjente rømningsveier.

Trives du ikke så flytt da vel.

Skrevet

Det høres ikke ut som om de har tilrettelagt skikkelig for utleie, noe som i og for seg er ganske synd for de vil jo sikkert ende opp med en strøm av korttidsleieboere. Men ulovlig er det neppe så lenge brannforskriftene er i orden.

Skrevet
Trives du ikke så flytt da vel.

Ja, vi er på utkikk etter nytt sted.

Har lyst til å gi beskjed til utleier at de i underetg. bør være hjemme under visning, så interesserte har en mulighet til å høre hvor lytt det er før de flytter inn.

Skrevet

Det er neppe ulovlig, nei. Men jeg synes godt du kan si ifra om dette til utleier etter at dere har sagt opp. Ikke anklagende, men som fakta som han bør vite om, og som han kan velge å ta hensyn til eller ikke. Virket verst det med at røyken siver opp, leiligheten kan jo ikke leies ut til allergikere.

Jeg leide også en lignende leilighet, i 2 etg i et gammelt trehus. Hørte om de var hjemme i underetasjen, og hvis jeg var stille kunne jeg også høre HVA de sa, spesielt dersom de snakket i telefon. Lite hyggelig å høre at de snakket om meg etter at jeg hadde hatt en mann på besøk en natt....... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...