Gå til innhold

Kollega rakker ned på meg - jeg har nesten mistet all motivasjon for jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som ingeniør i et stort selskap og det er en mann på jobben jeg fikk god kontakt med først og hadde mange gode samtaler med men som så har begynt å rakke ned på meg. Sier jeg ikke er rask nok til å lære selvom han selv fikk mye lengre tid enn meg på å lære oppgavene, at jeg har feil retning på studiet, at en annen avdeling som ga meg jobbtilbud uten at jeg søkte bare gjorde det fordi de er sexfikserte som vil ha en pen dame der og at han ikke forstår at de valgte meg siden han selv ble avvist før han fikk hjelp av en fetter til å få jobb der siden fetteren jobber i samme avdeling. 

Hvorfor gjør kollegaen min slik? Dette ødelegger faktisk mye av gleden og motivasjonen min for jobben.

Anonymkode: 41bf2...efc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare be han holde kjeft? Si du ikke har interesse av å høre slikt piss. Han er sikkert misunnelig (og sosialt tilbakestående). 

Anonymkode: 26241...26f

• Liker 7
Skrevet

Hadde tatt det opp med nærmeste leder. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er en taper og vet at du er bedre enn han og derfor må han oppføre seg som klovn og rakke ned på deg. Prøv å sett grenser som ved å si "hva mener du?" når han kommer med teoriene sine. Du kan jo sette på opptak på mobilen når han kommer med forklaringene og mobbingen sin så går du på kontoret til leder, spiller av opptaket og sier "er det slik at jeg skal forholde meg til dette i fremtiden?"

Anonymkode: ff3f5...09f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han har en mentorfunksjon eller lederposisjon, så må man finne seg i å blir kritisert for at man lærer for sakte (Det går på selve arbeidet), men man skal ikke finne seg i å bli trakassert, så kommentarer om at de bare ville ha en pen dame osv. setter du ned foten for. Som andre påpeker, sett gjenre på opptaksfunksjonen hvis dette fortsetter, så har du bevis. 

Anonymkode: f914d...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I store bedrifter kan det være mye hierarki og ekstrem forskjell i avlønning basert på hvilke nivå man er på og mange strebere som vil stige i gradene gjør at miljøet er helt jævlig. Folk som er villige til å gnage av seg armen for å få en direktørstilling. De bruker skitne triks, rakker ned på og baksnakker dem som de oppfatter som konkurrenter. Alliansebygging. Stemmer hverandre frem eller prøver å psyke ut. Masse narsissistiske ledere. Folk skulle bare visst hvordan det er. Ledere som brøler ut i møter. Åpenlyse maktkamper. Skittkasting. Solkonger som ledere for enheter. Ledere som ikke tåler de som er uenige og som da skviser vedkommende ut. 

Anonymkode: 68664...df2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

deg igjen... 

Anonymkode: 7fb83...092

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags nasjonalitet har denne mannen?

Anonymkode: 2f937...c41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Om han har en mentorfunksjon eller lederposisjon, så må man finne seg i å blir kritisert for at man lærer for sakte (Det går på selve arbeidet), men man skal ikke finne seg i å bli trakassert, så kommentarer om at de bare ville ha en pen dame osv. setter du ned foten for. Som andre påpeker, sett gjenre på opptaksfunksjonen hvis dette fortsetter, så har du bevis. 

Da er opplæringen for dårlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I store bedrifter kan det være mye hierarki og ekstrem forskjell i avlønning basert på hvilke nivå man er på og mange strebere som vil stige i gradene gjør at miljøet er helt jævlig. Folk som er villige til å gnage av seg armen for å få en direktørstilling. De bruker skitne triks, rakker ned på og baksnakker dem som de oppfatter som konkurrenter. Alliansebygging. Stemmer hverandre frem eller prøver å psyke ut. Masse narsissistiske ledere. Folk skulle bare visst hvordan det er. Ledere som brøler ut i møter. Åpenlyse maktkamper. Skittkasting. Solkonger som ledere for enheter. Ledere som ikke tåler de som er uenige og som da skviser vedkommende ut. 

Dette må være din oppfatning. Jeg har jobbet i tre av de største rådgivende firmaene i Norge som ingeniør. Har venner som jobber i andre store rådgivende firma. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen overhodet. 

Anonymkode: 8135d...a5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette må være din oppfatning. Jeg har jobbet i tre av de største rådgivende firmaene i Norge som ingeniør. Har venner som jobber i andre store rådgivende firma. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen overhodet. 

Anonymkode: 8135d...a5e

Det er vel ikke slike firmaer det er snakk om da disse har forholdsvis flat struktur og fag er viktigere enn makt og posisjoner

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med konsulenter fra et av de store selskapene. Mye hierarki, og hersketeknikker for å bryte andre ned eller få tatt æren for oppgaver som er gjort i fellesskap/av andre. Dette for å stige på rangstigen selv. 

Ikke nødvendigvis de faglig dyktige som gjorde en god jobb som fikk forfremmelse, men de som var hensynsløse nok til å spille kun seg selv god. 

Anonymkode: 1602b...a33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det at han ser på deg som en konkurrent. Han prøver å trykke deg ned. Dropp høfligshetstonen og sett han på plass. Si du ikke er interessert i å høre slikt piss, ta det gjerne på opptaker og eventuelt ta det opp med leder. Men uansett hva du gjør skal du ikke finne deg i å måtte høre på dette pisset. 

Anonymkode: 2edac...cbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber som ingeniør i et stort selskap og det er en mann på jobben jeg fikk god kontakt med først og hadde mange gode samtaler med men som så har begynt å rakke ned på meg. Sier jeg ikke er rask nok til å lære selvom han selv fikk mye lengre tid enn meg på å lære oppgavene, at jeg har feil retning på studiet, at en annen avdeling som ga meg jobbtilbud uten at jeg søkte bare gjorde det fordi de er sexfikserte som vil ha en pen dame der og at han ikke forstår at de valgte meg siden han selv ble avvist før han fikk hjelp av en fetter til å få jobb der siden fetteren jobber i samme avdeling. 

Hvorfor gjør kollegaen min slik? Dette ødelegger faktisk mye av gleden og motivasjonen min for jobben.

Anonymkode: 41bf2...efc

Fordi du er en pen dame som han sannsynligvis prøvde seg på da han var hyggelig, og som han nå skjønner han ikke har sjans på lenger. 

Anonymkode: 92f8e...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er opplæringen for dårlig.

Kanskje, men ikke alltid. Noe kritikk som går på selve arbeidet må man finne seg i noen ganger fra leder/mentor, det kommer du nesten ikke utenom uansett hvor du jobber. Men man skal selvfølgelig ikke finne seg i kritikk som går på det personlige og urelevante, da må man sette skapet på plass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jobbet med konsulenter fra et av de store selskapene. Mye hierarki, og hersketeknikker for å bryte andre ned eller få tatt æren for oppgaver som er gjort i fellesskap/av andre. Dette for å stige på rangstigen selv. 

Ikke nødvendigvis de faglig dyktige som gjorde en god jobb som fikk forfremmelse, men de som var hensynsløse nok til å spille kun seg selv god. 

Anonymkode: 1602b...a33

Ha ha som om jeg skulle skrevet det selv !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...